Moeilijke beste vriendin

Hoihoi. Ik heb nogal een moeilijke beste vriendin met een heeele sterke mening, soms weet ik even niet meer wat ik er mee aan moet. Ze kan ook echt niet omgaan met geld, wat ik nogal vervelend vind. Ze vraagt bijna elke maand of ze geld van me mag lenen, dat mag natuurlijk want ze is mn beste vriendin. Ze belooft het dan een paar dagen later terug te geven. Maar vervolgens zie ik dat geld nooit meer. Het gaat intussen al om bijna 400 euro. Ik weet wel dat ze het zelf moeilijk heeft en ook veel stress heeft als het om geld gaat maar ik moet er ook gewoon hard voor werken (ben 18 jaar dus ik heb ook niet een heel hoog uurloon XD) en ik zit uiteindelijk ook een hele maand zonder geld. Dat is toch ook niet normaal? Als ik dan vraag wanneer ik het terug krijg (dit doe ik altijd via app, vind het kut om in het echt over te beginnen), reageert ze er niet op of heel geĂŻrriteerd. Moet ik deze 400 euro maar laten gaan en in de toekomst geen geld meer aan haar uitlenen? Met haar vader en zus heeft ze hetzelfde, ze leent geld maar geeft het niet terug. Hierdoor hebben ze ook vaak ruzie.

We gaan in de zomervakantie ook samen weg naar Mallorca, haar vriend gaat ook mee met nog een vriend van hem. We hebben afgesproken om 600 euro mee te nemen om daar te spenderen, voor een week. Maar ik ben bang dat ze dit geld niet heeft binnen een maand. Als ik er over wil praten kapt ze het gesprek meteen af. Wat moet ik nou doen?

PS: we hebben het er 1 keer een soort van over gehad. Uit het gesprek kon ik wel opmaken dat ze het ook rot voor mij vind en dat ze wel heel dankbaar is dat ik dit voor haar over heb.

Geen geld lenen. Haar tekort aan geld is niet jouw probleem. Dat klinkt misschien hard, maar later red je het ook niet als je geld leent aan mensen die je niet kan vertrouwen. En zij is er niet mee geholpen, want ze leert nooit zelf om met geld om te gaan.

Klinkt alsof ze heel goed weet dat jij toch wel geld geeft.

1 like

Een vriendin die 400 van mij leent en er vervolgens niet meer over wil praten is voor mij trouwens geen vriendin. Kom nou toch zeg.

1 like

Ik had het zelfde gevoel, ze kan wel mee op reis, en jou niet betalen…

Als ze 600 EURO gespaard heeft voor daar te besteden, vraag j nu zou ik zeggen, geef mij eerst die 400, anders ga je van mijn centen feesten

1 like

Ik zou haar geen geld meer lenen, eerst die 400 euro terug. Dan moet ze leren met geld omgaan. Ik had ook een vriendin die niet met geld om kon gaan, zij had nooit geld en we konden dus nooit echt leuke dingen doen, die vriendschap is ook stukgelopen, dit was niet de hoofdreden, maar wel een bijreden zeg maar

Meisje, hoe heb je het zo ver laten komen dat je haar 400 euro leent??? Voor dat geld heb jij inderdaad hard gewerkt, stop daar onmiddellijk mee. Ze zou zich kapot moeten schamen, dit mag zich geen vriendin noemen. Raap je moed bijeen en spreek haar er in het echt op aan. Via whatsapp is juist makkelijk voor haar, want zo kan ze je vermijden. In het echt zal ze wel moeten antwoorden. Maak haar duidelijk dat je zelf ook je geld nodig hebt en je haar graag geld wilt lenen, maar dat het erg lullig is dat je het dan niet meer terug ziet. Zeg dat je geen geld meer leent tot ze het terugbetaalt.

Ik zou daarbij ook eens heroverwegen of ze wel een vriendin te noemen is. Als ze het blijkbaar zo makkelijk vind om zonder schaamte bij jou in de schulden te staan. Als ik al geld zou moeten lenen van een vriendin zou dat niet oplopen tot 400 euro en ik zou het zsm terug willen betalen. Wat jij?

Dankjewel voor je berichtje :heart: Het voelt echt als een opluchting om er iniedergeval over te kunnen praten met andere op deze manier. Kijk, tuurlijk weet ik dat het echt niet goed is waar ze mee bezig is. Maar het is wel mijn beste vriendin. Ze staat ook altijd voor me klaar en zou echt haar hand door het vuur steken voor me, ookal lijkt dat nu niet zo door dat gedoe om geld. Maar ik heb het ook wel met haar te doen. Ik heb vanuit huis meegekregen dat je nooit afhankelijk moet zijn van een ander als het om geld gaat, maar zij heeft dat nooit geleerd. Haar vader heeft ook een enorm gat in zijn hand, dus ze moet ook haar 6 jaar lange universitaire opleiding zelf betalen. En dat is natuurlijk best moeilijk voor een 19-jarige student. Als ze dan naar mij toe komt om wat te lenen heb ik het ook echt met haar te doen, en blijf ik er hoop in hebben dat ik het ooit nog terug zie, want dat beloofd ze wel steeds. Zoals ik in het eerste bericht ook zei hebben we het er wel een soort van over gehad een keer. Daar kon ik ook uit opmaken dat ze het rot vind voor mij. Soms denk ik, moet ik het niet laten gaan? Maar gewoon stoppen met het uitlenen van geld, maar me niet meer druk maken om deze 400 eu? Ik probeer altijd het beste voor iedereen te doen, alleen ja, soms ga ik daar zelf onderdoor net als nu…