Moeilijk vrienden kunnen maken

Hoi!

Ik heb dit probleem al zo lang ik me kan herinneren. Ik kan om één of ander reden alleen maar optrekken met mensen die aan een hogeschool of universiteit studeren omdat die mij vaker begrijpen en mijn interesses ook vaker delen. Ik zit op het mbo met als doel om hoger op te stromen, maar ik heb het nu best moeilijk…

Ik ben best wel introvert; als er een klik is, dan ben ik spraakzaam, maar als die er niet is, dan houdt het op. Ik lees veel en ben dol op mensen van wie ik dingen kan leren: studeer je in de kunst? Laat me jouw werk zien. Studeer je in voeding/gezondheid? Vertel mij hoe ik gezond in het leven kan staan etc. Veel van mijn interesses komen niet echt overeen met dat van anderen…

Het is vaak te ‘‘straat’’ en maken zich druk om de raarste dingen (welke jongen zou nog maagd zijn etc), onvriendelijk tegenover leraren en doen geen moeite in de klas. Ik sta er best wel alleen voor en het is niet zo dat ik mijn vriendengroep elke dag kan zien.

Ik vind dat je sowieso je houding tegenover mbo/hbo en de wo moet veranderen. Sorry, maar je persoonlijkheid wordt echt niet gebaseerd op je schoolniveau. Ik zit op de wo en heb vrienden die niet studeren, mbo doen, hbo doen of ook wo doen. Je moet dat uit elkaar houden. Je instelling is nu zo gericht op dat gebied dat je sowieso geen stap vooruit komt zonder dat weg te denken. Je oordeelt mensen nu teveel op hun niveau en hoe ze het doen op school en in de klas. Mensen zijn echt dieper dan dat. Ik praat in het dagelijkse leven vaak straattaal, maar tegelijkertijd sta ik in de rechtbank tegenover een rechter te praten en dan zie je toch echt een andere ik. Als iemand me dan ‘te straat’ zou vinden terwijl ik waarschijnlijk veel formeler ben dan hen, zou dat toch echt jammer zijn. Je zou alle vooroordelen even achterwege moeten laten. Laat zelf merken wat je interesses zijn. Praat zelf een keer over wat jij leuk vindt en kijk wie er positieve reacties geven. Het zou zomaar het meisje kunnen zijn die zich druk maakt om de maagdheid van haar klasgenoot. Interesses moeten van beide kanten komen en je zult vaak ook dingen aanhoren die je niet interesseren: that’s life.

Ik snap je wel hoor, naar mijn idee kan ik ook vaker beter opschieten met ‘hogeropgeleiden’. Ik zit dan wel niet op het mbo, maar veel mbo’ers zijn heus niet zoals jij beschrijft hoor; ik ken genoeg hele leuke mensen die mbo doen!
Zoals al genoemd is, zou ik als ik jou was zelf eens initiatief nemen en eens praten over wat jij leuk vindt.

Nou, ik zal je direct uit je bubbel halen maar ik doe WO en ook ik heb hier gewoon mensen in de werkgroep die respectloos doen tegenover mijn docenten. Het is niet alsof WO iets is waar iedereen opeens respect heeft voor de docent of professor. Ik heb medestudenten die echt out of their way gaan om mijn docent lastig te vallen terwijl ze niet eens de stof hebben gelezen.

Wat ik jou aanraad is om eens buiten studies te zoeken naar vrienden; bijv. met sport, uitgaan, verenigingen o.i.d.

Wauw. Verander eerst je instelling tegenover de mbo’ers maar. :slightly_smiling_face:

Waarom plaats je iedereen in hokjes? Op het mbo kunnen hele goede mensen zitten en op het wo juist slechte… schoolniveau heeft niets te maken met persoonlijkheid.

Ik snap je best hoor! Ik heb zowel mbo als hbo gedaan. Niet om mensen in hokjes te persen hoor maar ik merk inderdaad dat er over het algemeen een heel ander soort houding is tegenover school en er een andere sfeer hangt. Maaarrrr dat wil niet zeggen dat hogeropgeleiden perfect respectvol zijn en alleen maar diepgaande gesprekken houden en boeiende interesses hebben oid. Ik heb wel het gevoel dat je een klein beetje opgehemeld beeld hebt van hogeropgeleiden.

Ik denk dat je inderdaad moet beseffen dat persoonlijkheid niets te maken heeft met je opleidingsniveau.

De manier waarop iemand praat, hoe die zichzelf uit, mag hij/zij zelf weten, daar oordeel ik niet op. Ik verwijs meer naar hun bezigheden, wat ik daarvan opvat - dat bedoel ik meer als ik het over ‘‘straats’’ heb.

En dankjewel :slightly_smiling_face:
Ik snap dat het een slechte denkwijze is maar als de leukste mensen die je tegen komt ‘‘toevallig’’ op een hogeschool of universiteit studeren en (af en toe) in de media leest over ‘‘mbo’ers dit, mbo’ers dat’’, dan ga je vanuit jezelf denken waar dat aan zou kunnen liggen.

Ik herken dit wel ja. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het niet zo is als je niet in een gelijke situatie gezeten hebt. Op het mbo kon ik wel aardig met klasgenoten opschieten maar meer op oppervlakkig niveau. Gewoon gesprekken over koetjes en kalfjes en een groot deel schopte tegen alles aan. Nu op het hbo heb ik veel meer een klik met klasgenoten. Iedereen heeft aardig dezelfde interesses en daardoor zijn de gesprekken ook een stuk diepgaander (politiek, vluchtelingen etc.) de enige tip die ik heb is maak er het beste van zolang je daar nog zit.

Ik kan je best begrijpen. Zelf zit ik ook op het HBO en degene die minder serieus zijn en vaak de les verstoren, komen van het MBO af. Alhoewel ik hierbij moet vermelden dat het percentage dat van MBO afkomt, groter is in mijn opleiding en klas, dan (directe) HAVO’ers. Er zitten ook meer dan genoeg mensen in mijn klas, die van het MBO afkomen, die wel serieus bezig zijn.

Maar goed, zelf ben je toch ook een MBO’er? Dan verbreek je eigenlijk toch al alle vooroordelen die je nu langzamerhand hebt ontwikkelt? Als jij zo bent op het MBO, dan zullen er vast ook wel anderen zijn.

x1000000