Moeilijk gesprek

Hoi allemaal!

Ik wil al heel lang een grote reis maken. Vanaf het begin dat ik dit plan heb geopperd bij mijn vriendinnen waren er 2 erg enthousiast. 1 kan helaas niet mee, maar de ander gaat sowieso mee en die wil ik ook heel graag mee:)
Nu belde een andere vriendin uit het zelfde vriendengroepje laatst of ze ook nog meekon. Ik vond het best raar, want ze had nooit eerder interesse getoond. De andere vriendin die meegaat vond dit ook. We willen dus eigenlijk liever niet dat ze meegaat, vooral omdat ze een nogal uitgesproken mening heeft en nooit kan toegeven dat ze fout zat. Het probleem is hoe we dit moeten gaan vertellen. Ze gaat er zelf namelijk gewoon maar vanuit dat ze meekan en zit al vrolijk aan het reisprogramma te sleutelen. Heeft iemand tips of ervaringen? Ik wil dr niet kwijt, maar ze is gewoon niet het type waarmee ik een maand mee op vakantie wil.
xxx

ik ben van mening dat eerlijkheid het langst duurt. dus gewoon zeggen dat zij niet het type is waar je een maand lang mee op vakantie wil gaan. als ze een ECHTE vriendin zou zijn zal ze dit heus wel begrijpen.

Zeg gewoon dat jullie er een vakantie met z’n tweeën van willen maken, dat jullie het moeilijk vinden om er een derde bij te hebben en bang zijn dat ze een soort van vijfde wiel aan de wagen wordt. Zou dat helpen?

Dat van een vijfde wiel aan de wagen is inderdaad wel een goede.

Ik ben het inderdaad ook wel eens met de eerlijkheid duurt het langst. Het is alleen zo moeilijk. Maar het moet toch gezegd worden en achteraf zal het hopelijk meevallen.

En als je het echt moeilijk vind, kun je ook zeggen dat jullie al veel dingen hebben uigestippeld om met zn tweeen te doen, omdat jullie er geen rekeningen mee hadden gehouden dat er opeens tóch nog een derde persoon meeging?

Maar ook mijn voorkeur gaat uit naar eerlijkheid. Het kan natuurlijk zijn dat ze zich gekwetst voelt, maar dan kan je haar gewoon op een rustige manier uitleggen dat ze gewoon niet het type is waarmee je 24/7 een maand lang bij bent.

ik heb zelf ook vriendinnen waar ik echt niet mee op vakantie wil, al is dat maar 5 dagen, laat staan 2 maand. denk dat we dat allemaal wel hebben niet? ik denk juist wel dat ze het begrijpt, ze zal ietwat teleurgesteld zijn omdat ze zich er al in verdiept heeft maar des te sneller zul je eerlijk tegen haar moeten zijn!

Ik zou echt niet zeggen waarom je haar niet meewil. Dan verlies je een vriendschap en kwets je haar, vrees ik. Ik zou haar uitleggen dat een reis met een oneven getal altijd minder leuk is en dat je planning al vaststond, dat ze er een beetje te laat mee komt.

Ik zou het gewoon eerlijk vertellen. Natuurlijk is het vrij lullig en alles, maar JIJ wil die reis graag maken en je wil niet dat “jouw” reis verpest wordt door iemand die je eigenlijk niet mee wil.
Gewoon eerlijk zijn dus. En zeggen dat ze een lieve meid is, maar dat je liever niet wil dat ze mee gaat. En ja, als ze boos wordt, dan wordt ze boos.
Maar daar zou ik dan mee dealen eigenlijk en vaak als ze echt om je geeft, komt ze er wel overheen en zal na een tijdje de boosheid verdwijnen.

Ik denk niet dat je allemaal smoezen moet gaan bedenken, maar gewoon eerlijk vertellen waar het op staat. Waarschijnlijk gaat ze dan een manier bedenken waardoor ze toch meekom en dan zit je daar alsnog mee!

Je kunt niet vermijden dat ze wordt gekwetst. Het is natuurlijk hartstikke rot om te horen, maar het is jouw reis (en die van je andere vriendin) en jullie bepalen wie er meegaat. En met een beetje geluk begrijpt je vriendin het en trekt ze het zich niet te hard aan. :slightly_smiling_face:

Je hoeft niet te zeggen: Ik wil niet met jou op vakantie, want eigenlijk mag ik je niet zo. ( je vindt het immers rete irritant dat ze altijd d’r mening klaar heeft)

Maar dan kwets je haar, zeg dus gewoon dat jullie al met zn tweetjes zouden gaan.

ik zou echt zo hard huilen als ik die vriendin was.
maar toch: eerlijkheid duurt het langst. dus toch gewoon vertellen

Ik zou het haar wel op een oprechte manier vertellen, maar ik weet niet of het zo slim is om de werkelijke reden te vertellen. Tenminste, dat lijkt mij heel erg moeilijk en dat zorgt misschien voor ruzies die niet nodig zijn. Je hebt het over een grote reis wat wil zeggen dat je waarschijnlijk constant op elkaars lip zit. Dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele tijd bij iemand bent waar je je aan ergert. Die reis moet een leuke ervaring zijn en je moet er niet met tegenzin aan beginnen. Als ze een echte vriendin van je is, zal ze dit accepteren.

Eerlijkheid duurt het langst inderdaad. Ben zelf ooit met iemand op vakantie geweest waarna onze vriendschap definitief afgelopen was. (Wij dachten wel samen op vakantie te kunnen) Voorkom dit door het gewoon eerlijk aan haar te vertellen. Misschien zal ze een tijdje boos zijn, maar waarschijnlijk zal dit wel weer over gaan.

Dat denk ik niet, en ‘echte vriendinnen’ zouden wel zo goed bij elkaar passen dat ze met elkaar lang op reis kunnen.

Het is echt heel lullig, maar je moet je ook bedenken hoeveel de vriendschap met dat meisje je waard is. Ik zou zelf namelijk echt heel erg gekwetst zijn en heel hard gaan twijfelen aan de vriendschap, als ik niet mee zou mogen. Breng het haar wel op een aardige manier: dat jij en je vriendin al zoveel plannen hadden gemaakt en met alles op één lijn zitten, en dat je deze plannen eigenlijk liever niet meer wijzigt… Omdat jullie er al zo lang naar uitkijken met z’n tweeën. En dat als zij meegaat, er toch veel gewijzigd zal moeten worden. Als je echt vriendinnen met haar wil blijven, moet je wel echt zorgen dat je de komende tijd veel leuke dingen met haar doet. Anders zou het voor mij echt helemaal bekeken zijn met de vriendschap.