moeilijk aanpassen na uitwisseling

Hey

Zoals je aan mijn titel al zag heb ik het enorm moeilijk om mij aan te pasen aan het leven hier sinds ik terugben van mijn uitwisseling.
Ik ben een jaar op uitwisseling geweest in Argentinië en ben sinds midden juli terug. Het liefste wat ik eigelijk wil is teruggaan en mijn verdere leven verder opbouwen in Argentinië, maar weet zelf ook dat dat veel moeilijker is dan het lijkt.
Nu sinds ik terug ben heb ik enorme moeite om mij aan te passen aan het leven hier ivm de hoeveelheden geld we wel niet uitgeven, de (on)vriendelijkheid van de mensen hier, de houding tov andere mensen, hoe de enne persoon zich perse beter dan de andere persoon moet voelen, het niet centraal staan van familie en vrienden en het ergste van al de mentaliteit van het presteren.

Ik zit hier vaak door in de put en weet met mezelf soms geen blijf meer. Ik keer binnekort al voor een tijdje terug naar Argentinië, maar dit gaat niets veranderen met hoe ik mij hier voel. Op dit moment studeer ik mijn eerste jaar toerisme-en recreatiemanagment en hoop deze zo snel mogelijk te voltooien zodat ik effectief in Argentinië kan gaan wonen.

Tja gewoon je studie afmaken, kijken of je misschien een stage o.i.d. kunt doen in Argentinië en dan zo snel mogelijk terug.

Dat is het risico van een uitwisseling, ik ken meer mensen die op uitwisseling zijn geweest en de meeste doen tegenwoordig iets met reizen, reizen zelf veel of zijn in het buitenland gaan wonen. Zelf ben ik een van die mensen, ik heb een half jaar in de UK gewoond en woon er nu weer voor een vervolgstudie.

Misschien kun je op nationality unknown op facebook (zal geen link plaatsten want t is niet als reclame bedoeld) mensen vinden die ook naar zuid amerika zijn geweest en hetzelfde probleem hebben. Dan kun je met hun over je uitwisselings-afkickverschijnselen praten :slightly_smiling_face: Want geloof me, je bent niet de enige.

Daar is gelukkig een woord voor: reverse culture shock. Je bent niet de enige die dat zo ervaart, en als je daarop googlet kom je misschien wel op ervaringen/tips van anderen die je kunnen helpen. Zelf vond ik deze tip, die denk ik het beste aansluit bij hoe jij je nu voelt:

“Keep in mind that once you get back it will be just as easy to criticize what is “wrong” with your home country as it was to criticize “foreigners” before you left. You have become more sophisticated in your ability to see your home culture from multiple perspectives; not all of your friends and family will share this skill. Be aware of this, and try to keep a balanced perspective.”

Ik herken het wel en dat heet inderdaad een reverse culture shock. Alleen heb ik er niet zo lang last van gehad als jij. Relativeren is het belangrijkste wat je moet gaan doen. Je bent weer in Nederland waar alles gewoon anders gaat, daar kun je niets aan veranderen.
Ik ben zelf heel graag op reis en gewoon onderweg. Daarvoor heb ik ook voor de baan gekozen waar dit o.a. centraal staat. Je zult je weg erin moeten vinden en hulp daarbij vragen is helemaal niet raar!

Wauw, ik zie het juist als iets heeeel erg positiefs dat je zo graag terug wilt naar Argentinië! Moet je echt heel blij mee zijn. :slightly_smiling_face: