Moedervlekken laten verwijderen

Hoii girls,

Ik heb best wel een probleem ik ben namelijk heel erg onzeker over mijn moedervlekken ik wil ze namelijk ook laten verwijderen. En zitten er 2 op me kin echt heel erg. Ik heb er namelijk zelf last van. Ze jeuken heel erg en eentje daarvan is een beetje bol. Maar ik heb dus heel veel vragen erover omdat het namelijk mijn eerste keer is.

• hoe ziet het er uit als het weg is bijvoorbeeld blijven er grote littekens over?

• hoelang duurt het voordat je ze mag weghalen van de dokter dus dat je eerst gewoon een gesprek hebt gehad en wanneer beslist de dokter wanneer?

• hoelang moet je je hechtingen houden?

• mag je ze allebij (op me kin) tegelijk weghalen? Of eerst de ene en dan later de andere

• hoelang is de hersteltijd voordat de wond dicht is en bijna niet meer ziet?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt💘

Ik heb volgende week een afspraak bij b*ergman. Misschien kan ik je dan antwoord geven op de vragen :stuck_out_tongue:
Eerste gesprek is gratis dus je kunt er zelf ook heen.

Ik denk dat het sowieso afhankelijk is van het soort moedervlek en de grootte. Zelf heb ik een bollende moedervlek laten verwijderen van mijn zij. Dit was binnen 3 minuten gebeurd, niks aan de hand. Dit omdat hij niet werd weggesneden, maar weggebrand. Dat gebeurt zonder verdoving, geen hechtingen nodig, zo gepiept. Wel zit er een redelijk duidelijk litteken, maar dat maakt mij niks uit. Voor je gezicht kan ik het begrijpen als je dat wel belangrijk vindt.

Ik raad je aan om gewoon bij de huisarts langs te gaan. In principe hoef je niet direct een beslissing te maken en kan het waarschijnlijk niet gelijk al gedaan worden, maar moet er een vervolgafspraak gemaakt worden. Dan kan je er nog even rustig over nadenken. Zo kan je vragen wat voor jou de opties zijn en waar jij je het prettigst bij voelt.

Het ligt eraan hoe groot de moedervlekken zitten en hoe diep het pigment in de huid zit. Ik heb in totaal twee moedervlekken laten weghalen omdat ik ze niet vertrouwde.

Moedervlek op mijn been heb ik twee keer laten weghalen omdat het pigment heel diep in de huid zit. Hij is minder groot maar zit er nog steeds. Ik kan hem nog een keer laten verwijderen maar dan krijg je een heel lelijk litteken. Moedervlek in mijn zij ging wel in 1 keer weg, maar zit nu een klein litteken.

Kleinere moedervlekken kan je laten weghalen bij de huisarts, grotere kan je beter laten weghalen bij een huidkliniek (ik laat me jaarlijks checken bij de Mauritskliniek in Den Haag op huidkanker). Moedervlekken worden ook altijd op kweek gezet bij mij en paar weken later krijg ik de uitslag.

Doet het pijn? Nee. Je wordt plaatselijk verdoofd. Zie je het nog lang? Heeft ongeveer 3 weken nodig om volledig te helen, littekens duren langer dan een jaar. Daarnaast wordt er bijna nooit gehecht en denk dat ze tegelijkertijd mogen worden weggehaald. Maar hier beslist uiteraard de huisarts/huidarts over.

Ik heb een aantal kleine uitstekende moedervlekjes in mijn nek, waar ook wel eens kettingen achter blijven hangen. Ik wil ze graag weg laten halen uit ijdelheid, maar heb geen idee hoeveel zoiets kost en of het via de ziektekostenverzekering gaat?

En hoelang is die bedenkt tijd? Want als je al zeker weet dat je het wilt doen kan het dan nog die zelfde week of ben je dan al 2 weken verder? Want ik heb zomervakantie 6 weken en de eerste 3 weken ben ik er niet duss en ik wil ook niet voor schut lopen

Hey! Ik had ook 2 uitstekende moedervlekken op mijn schouder en heb ze ook laten weghalen omdat ik me er voor schaamde. Ik ben héél tevreden dat ik dat gedaan heb. Ik heb er totaal geen last van gehad, de dermatologe heeft ze gewoon plaatselijk verdoofd met 3 prikjes en dan weggesneden.

Heey hoelang was de hersteltijd van jou? Dat het zichtbaar was en hoelang duurde het vervolgafspraak dat het weggehaald werd?

En hoelang is die bedenkt tijd? Want als je al zeker weet dat je het wilt doen kan het dan nog die zelfde week of ben je dan al 2 weken verder? Want ik heb zomervakantie 6 weken en de eerste 3 weken ben ik er niet duss en ik wil ook niet voor schut lopen

Ik kreeg zo’n plakkerverband rond mijn schouder, ongeveer 2 weken denk ik :slightly_smiling_face:

Ik heb er één laten weghalen op mijn rug, het moest worden weggesneden met een verdoving. De verdoving deed meer pijn dan het wegsnijden. Ik heb wel een behoorlijk litteken er aan over gehouden, en moest 2 weken met een soort verband zitten. Daarna werden de hechtingen eruit gehaald, simpel zat.

Ik ga dus woensdag naar de dokter maar word de dezelfde dag het ook weggehaald want heb gelezen bij een meisje dat dat wel gebeurde

Ik ga dus woensdag naar de dokter maar word de dezelfde dag het ook weggehaald want heb gelezen bij een meisje dat dat wel gebeurde

Bedoel je 2 weken vervolgafspraak?x

De beste route is om naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing te vragen naar een plastisch chirurg. Met die verwijsbrief kan je voor een inleidend gesprek terecht bij de chirurg en als jullie akkoord zijn en alles besproken hebben is de volgende afspraak het verwijderen zelf. Het hangt af van het ziekenhuis of de kliniek waar je naartoe gaat hoe lang de wachttijden zijn, maar meestal toch zeker een aantal weken.

Een huisarts is volgens mij niet bevoegd om moedervlekken op het gezicht weg te halen voor zover ik weet (tuurlijk wordt er vanalles gedaan alsnog) en zelfs als ze dat wel doen is dat af te raden. Een plastisch chirurg zal dit zo netjes wegsnijden en dichtmaken dat je er niks meer van ziet, een huisarts kan dit niet en je zal littekens overhouden (en bij branden al helemaal een lelijke, bovendien is dat minder veilig). Je had hier even wat eerder aan moeten denken, want artsen hebben nou eenmaal wachttijden. Als je echt op vakantie gaat dan zou je beter wachten tot erna voor praktische redenen, maar je krijgt enkel een klein doorzichtig/wit plakkertje op de wond voor een week, dus ‘voor schut lopen’ is nogal overdreven.

Ik kan je helaas niet helpen hiermee. Ik heb zelf ook een moedervlek die bol is en ben hiermee naar de huisarts gegaan. Hij adviseerde me om het niet te doen omdat hoogwaarschijnlijk het litteken groter zou worden dan mijn moedervlek zelf was. Ik heb er ook eentje in mijn gezicht en besloten deze maar gewoon te laten zitten.
Dit verschilt naturlijk per moedervlek en je kunt dus het beste gewoon zelf advies gaan vragen bij een arts, die heeft de antwoorden :slightly_smiling_face:.

Ik ga naar een plastisch chirurg. Een huisarts kan het wel wegsnijden maar dan met een hechting op je huid. Dit zorgt ervoor dat je een litteken krijgt die zichtbaar is. Ik heb ook een bolle moedervlek dus ik ga het bij de plastisch chirurg doen die werkt namelijk in een steriele omgeving waardoor hij een onderhuidse hechting kan doen en je geen litteken overhoudt.

Ben bij de plastisch chirurg geweest. Mijn huisarts had mij eerst naar het ziekenhuis toe gestuurd en daar haalde ze hem er niet af omdat ze het niet nodig vonden. Nu uiteindelijk is ie eraf. Hij werd er vandaag gelijk ook afgehaald bij het eerste gesprek en opgestuurd. Ze hebben hem eraf geschaafd dus alleen een pleistertje er op. Van de prik voel je alleen een prikje en verder helemaal niks :slightly_smiling_face:

Er werd trouwens gevraagd of ik hem er nu afwilde of op een volgend gesprek.

Het is nu een schaafwondje dus ik weet niet of ik een litteken krijg

Mijn broertje heeft dat gedaan en het is erg mooi verwijderd. Je ziet er niets van, zelfs geen litteken.

Oh gelukkig :slightly_smiling_face: