Moedervlekken laten verwijderen

Iemand ervaringen mee? Leek me eigenlijk wel interessant.

Wat wil je weten?

Wil je het om cosmetische of medische redenen? Eerst moet je naar de huisarts, daarna kan je huisarts je doorverwijzen naar een dermatoloog. Ik heb zelf ook een moedervlek weg laten halen, maar ik moest voor een afspraak bij de dermatoloog wel ongeveer een maandje wachten.

Of wil je geen moedervlekken laten verwijderen, maar alleen informatie erover weten?

Upje, ben ook redelijk nieuwsgierig
(en bang voor snijden :'D)

Haha voor cosmetische redenen! @Heart

Ik zou graag willen weten hoeveel het ongeveer zou kosten, hoe het er uit gaat zien (litteken) na het verwijderen etc.!

Hmm, hier kost het 800 euro in het ziekenhuis voor cosmetische redenen. Maar we hebben ook zeg maar privéklinieken, daar kost het 150 euro, persoonlijk vind ik 800 euro duur voor één of meerdere moedervlekjes. 150 euro vind ik juist weer wel meevallen.

Ik heb er al meerdere laten verwijderen. Maar bij mij was het met medische redenen.
Als jong meisje (zegt mijn huisarts) worden littekens lelijk.
Op mijn rug zitten nog grote plekken waar er 2 zijn weggehaald.
Maar ik heb ook moedervlekken weggehaald die heel oppervlakkig met een speciaal apparaatje weggehaald worden. Dan heb je ook geen hechtingen nodig en dan helen ze wel mooi.

Oh en je litteken valt later echt niet op, ten minste, het ligt eraan hoe je het laat verwijderen. Als je het laat snijden kun je hele lelijke littekens krijgen, bij mij hebben ze 'm weggebrand, in het begin had ik een kleine litteken, maar nu zie je het niet eens meer. Dus dat ‘vervaagt’ later wel, maar nogmaals: het ligt er dus ook aan hoe je het laat verwijderen.

Ah oke, bedankt! Maar hoezo kan het dan zo’n groot verschil zijn met het ziekenhuis en een privé kliniek? :open_mouth: En hoe pijn doet het trouwens? Welke leeftijd kan je het laten doen? :slightly_smiling_face:

Gewoon oppervlakkig laten verwijderen doet bijna geen pijn.
En als ze gaan snijden verdoven ze het!

Ik heb er 3 laten verwijderen voor medische redenen, kostte me 120 euro bij de dermatoloog.

Dat is niet veel! ^ Maar wel om medische redenen natuurlijk, dat scheelt ook neem ik aan

Leeftijd maakt denk ik niet uit, in het ziekenhuis dan, vooral als het om medische redenen gaat. Ik zou het echt niet weten, ik denk omdat het niet om medische redenen gaat. En het wordt sinds 2013 niet meer vergoed dacht ik, om cosmetische redenen dan.

De prik voor de verdoving zelf deed pijn ja (ik wil je niet bang maken, maar het is beter dan liegen), bij de rest voelde ik helemaal niks. Daarna kreeg ik hechtingen die minimaal 7 dagen in moesten blijven. Daarna had ik gewoon een mini litteken, waar je nu niks meer van ziet. Ik heb er trouwens 2 weg laten halen, de andere was bij mijn mijn kin daarzo (wel een hele kleine en lichtbruine), die werd weggebrand en ik kreeg er geen hechtingen voor.

Leeftijd weet ik niet, ik denk dat het verschilt.

Bij mij werden om medische redenen alles vergoed.

Hmm, het lijkt me wel dat je minimaal 16/18 moet zijn om een moedervlek te laten weghalen, cosmetische redenen dan? Ik ga nog even verder googlen… haha. Ik zal even kijken waar het het goedkoopste is in mijn gebied (Brabant).

En de pijn vind ik niet zo erg, vraag me wel af waarom de prik zo veel pijn deed? En de kleine moedervlek, was het echt een uitstekende dikkere of echt een klein puntje? (als ik vragen mag dan haha)

Hiervoor ga ik vrijdag naar de huisarts, ik ga dit topic even volgen!

mmmh i don’t know… blijkbaar kan je het op elke leeftijd laten doen (ben zelf 15), al is het om een cosmetische reden. Ik zou het erg graag willen doen omdat ik er vrij onzeker over ben. De moedervlekken waar ik het over heb bevatten beide geen symptonen van een kwaadaardige moedervlek, maar mijn moeder is bang dat ik juist kanker zou kunnen krijgen nadat ik hem weg heb laten halen (dat gebeurd ook). En ik ga echt geen 800 euro besteden eraan, daar heb ik nou ook weer niet het geld voor hehe

Even een paar tips:

Ga eerst naar de huisarts, met een doorverwijzing ben je vaak wel wat goedkoper uit.

Laat blijken dat het wel om medische redenen gaat, zeg bijvoorbeeld dat je de moedervlekken meerdere malen open gekrabd hebt toen je jonger was, en dat je er last van hebt blijven houden (of dat ze soms nog jeuken).
Misschien niet helemaal eerlijk, maar hé, als het geld kan schelen :’)

De verdoving voelde ik zelf trouwens niks van. Ik kreeg 3 prikjes en toen waren de moeder vlekken ook echt binnen 1 minuut weggesneden. Ze waren alle drie uitstekend. Bij 1tje heb ik een inimini litteken die niet meer vervaagt, van de ander zie ik niks, en bij de derde heb ik nu een platte moedervlek (het pigment is teruggekeerd, maar hij steekt in ieder geval niet meer uit).

Tuurlijk mag je het vragen, die van mijn kin was een puntje. Die op mijn schouder was wel zwart en een ‘bobbel’ en ze wouden het voor de zekerheid weg laten halen om het te onderzoeken (de uitslag was gelukkig goed). Die van mijn schouder werd geprikt en zo verwijdert, die van mijn werd weggebrand.

Ik vond de prik best pijnlijk ja, ik weet niet waarom, het was ook een redelijk grote prik. De baarmoederhalskanker prik deed bijvoorbeeld helemaal geen pijn, maar deze wel (nogmaals, dit is echt niet om je bang te maken).

Dit was ik ook van plan, maar toen ik daar eenmaal was, dacht ik ‘het zijn dermatologen, die kunnen echt wel aan je moedervlekken zien dat het niet waar is, en ze hebben niet voor niks al die jaren gestudeerd daarvoor’.