Moedervlek

Hallo meiden. Ik wil vragen wat jullie denken over mijn moedervlek. Ik weet dat jullie geen dokters zijn, etc. En ik kan er pas volgende week mee naar de dokter, en ik zit er telkens mee in mijn hoofd. Dus ik zou graag horen van mensen die misschien weten wat het is of die hier ook last van hebben.

Misschien wel 2 weken geleden, voelde ik op mijn rug een bultje, en ik dacht gewoon aan een pukkeltje. Ik vroeg mijn vriend om er naar te kijken want ik had er last van, hij was best dik en ik vond het gewoon vervelend. Hij zag dat het een moedervlek was, en ik zei misschien zit er een puistje onder. Dus hij probeerde het een beetje uit te knijpen maar dat lukte niet, hij zei ‘het is geen puistje denk ik maar gewoon een bultje’.

Afgelopen weekend zat hij er ook nog en mn vriend kon hem niet weghalen.
Gister liet ik het aan mijn moeder zien en dacht misschien dat hij ontstoken was, er kwam bloed en wondvocht uit (ik heb er de laatste dagen niet aangezeten).

Zij heeft de wondvocht en bloed beetje uit proberen te duwen en daarna pleister op gedaan. Daarna jeukte het, maar ik ging er niet aan zitten. Vanmorgen keek mijn moeder er weer naar en zag dat de ‘wond’ dicht zat en niet meer bloedde. In de pleister zat ook bijna geen bloed. Toen ging ik douchen, en heb niet aan de moedervlek gezeten. Na het douchen keek ik in de spiegel naar de moedervlek en zag dat het helemaal onder het bloed zat… Dus ik mijn moeder geroepen of ze een pleister wilde komen brengen. En sinds dien doet de moedervlek pijn…

Iemand enig idee? Kunnen jullie me geruststellen ?

Hmm… goed dat je naar de dokter gaat! Ik ben idd geen dokter, dus kan je geen zekerheid geven. Maar het zou kunnen dat het bultje is gaan zwellen doordat je vriend hem heeft proberen weg te halen. Maar dan is het nog wel vreemd dat het bultje er ineens zat… Is de moedervlek zelf ook groter geworden de laatste jaren? Had je hem vroeger ook?

Ik weet niet of hij er vroeger ook zat, hij zit namelijk bij mijn schouderbladen dus niet een plek die ik vaak zie. Ik weet dus ook niet of hij groter is geworden. Hij is eigenlijk niet heel groot… maar hij ziet er niet smakelijk uit. Hij is donker en er zitten kringen omheen.

welke kleur zijn die “kringen” ?

Donkerrood/ bruin

Je moet er echt even een foto van maken. Dit klinkt om eerlijk te zijn niet zo goed. Ik zou een foto maken en die meenemen naar de dokter, maar als de kringen er nog zitten en je gaat naar hem toe, dan kan je het hem zelf laten zien.

Mijn moeder (artsassistente) zei altijd tegen mij dat als je last had van moedervlekken omdat ze gingen jeuken of groter werden, dat het dan niet goed was.

Misschien is er niks aan de hand hoor, maar voor de zekerheid zou ik het echt even laten controleren.

Ik had er ook een die er plotseling zat en snel groter werd, ook met een “rand” eromheen. Hij was heel donkerrood. Ik naar de dokter want ik vond dat ding eng maar het bleek een kluwen bloedvaatjes te zijn. Maar als je het zeker wilt weten gewoon even naar de dokter.

Ik heb ooit ook een open moedervlek gehad die ging bloeden. De moedervlek die ik had was best wel erg groot, ongeveer 3 cm doorsnee ( deze was in het begin eerst maar 1 cm doorsnee) Dit is nu ongeveer halfjaar geleden en verder geen last meer van gehad.

Maar wanneer je het niet vertrouwd kun je altijd naar de huisarts.

Dit klinkt niet heel goed! Ik zou even langs de huisarts gaan als het een beetje genezen is.

Een jeukende en bloedende moedervlek is niet goed, zsm naar de huisarts.