Moeders naam gebruiken

Heey iedereen

Ik zei vandaag tegen mijn moeder dat ik echt haar achternaam zou willen plakken achter die van mijn vader omdat haar achternaam veel voor me betekend en ook erg mooi vindt.

Nu zei ze tegen mij dat ik het wel mocht gebruiken op sollicitatieformulieren en brieven aangezien ik haar kind ben maar ik twijfel daarover aangezien het niet officieel op mijn ID staat.

Iemand enig idee?

Ja dat mag volgens mij wel.

Dat zou fijn zijn. Alleen ik kan er niks over vinden op het internet helaas.

Ik weet het niet, het ligt er allemaal aan waar je het doet.
Ik heb twee achternamen en laat vaak bij brieven eentje weg. Maar moet ik naar het ziekenhuis oid, moet ik wel echt mijn volledige naam doorgeven.
Ik denk dat het er over het algemeen misschien ook nog aan ligt waar je solliciteert (politie oid), maar dat het bij andere plekken niet zo’n punt zal zijn.

^ Ja maar officieel heb ik mijn moeders achternaam niet maar volgens haar kan ik t gewoon gebruiken omdat ik haar kind ben.

Ik weet niet precies hoe het zit, ik heb officieel mijn moeder achternaam en daar ben ik blij mee.

Je bedoelt alleen maar gebruiken en niet officieel veranderen in haar naam/dubbele naam?

Ik wil het officieel op dit moment niet laten wijzigen. Ik heb dat geld gewoon niet dus daarom vroeg ik me af of ik het ook kan gebruiken aangezien het niet officieel in mijn ID staat.

Nouja, bijvoorbeeld met roepnamen: die kun je wel gebruiken maar niet met officiele dingen. Misschien werkt dit hetzelfde? Ik kan het helaas ook niet vinden op internet.

^ Ah goed idee. Thanks :slightly_smiling_face:

Mijn nicht gebruikt ook de achternaam van haar moeder i.p.v. die van haar vader. Ze zegt ook gewoon die achternaam overal, maar idd bij sommige dingen is haar echte achternaam nodig. Wil ze officieel haar moeders achternaam aannemen, dan is dat meer dan even bij het gemeentehuis langs gaan. Daar zit weer een hele procedure aan (minder moeilijk dacht ik dan bij een andere voornaam). Maar hoe dat allemaal nou precies zit…