Moeder verplicht me om geneeskunde te gaan studeren.

Hoi meiden,

Ik zit al sinds ik in het eerste zit heel erg met dit probleem, ik zal het wel even in het kort uitleggen.
Toen ik in het eerste kwam, was het niet zeker of ik VMBO-t zou gaan redden, maar ik heb me zelf in de brugklas bewezen door héle hoge A-cijfers te halen(a=vmbo b=havo/atheneum even kortweg gezegt). Maar de B-cijfers lukte mij gewoon simpel weg niet, en ik stak meer tijd met proefwerken bij het A-gedeelte. Na het eerste jaar ging ik naar het vmbo theoretisch en heb met een goed rapport mijn diploma gehaald, en mocht toen instromen op het havo. Nu ik op het havo zit krijg ik het vanzelf moeilijker en haal niet meer de héle hoge cijfers die ik eerst had, echter sta ik nog steeds wel er goed voor en is mijn laagste cijfer een 5.8. Overigens heb ik een beta pakket met natuurkunde, wiskunde, scheikunde, en biologie. Sinds het eerste was mn droom altijd al om arts teworden, toen besefte ik namelijk nog niet dat dat niet heel realistisch is, aangezien ik van het vmbo afkwam, alleen zit ik nu met het probleem dat mijn moeder zo is ‘‘doorgedraaid’’ dat geen énkel ander beroep goed genoeg is voor haar, toen ik klaar was met het vmbo en er overnadacht om een MBO opleiding tegaan volgen, werd ze boos en moest ze huilen van teleurstelling … Ze wil gewoon niet snappen dat ik geneeskunde niet ga redden! als ik al wordt ingeloot. Ik zie hier zo tegenop, en mijn mentrix heeft al geprobeerd met haar tepraten maar ze houdt voet bij stuk dat ik het wel ga redden, ookal heb ik al duidelijk gemaakt dat dat niet zo is, en hebben we daar achteraf hele erge ruzie omgehad… ik weet gewoon simpel weg niet meer wat ik met haar aanmoet!

overigens heb ik sinds kort een bijbaan, waar ik heel blij mee ben, maar ze wilt niet dat ik doordeweeks ga werken omdat ik dan teveel tijd in me werk zou stoppen ookal is dit maar 3(!) uur op een donderdagavond en zaterdag verschillen me werktijden, en aangezien in me contract staat dat ik doordeweeks moet werken heb ik geen andere keus dan ontslag tenemen, terwijl ik dat helemaal niet wil …

Moet je om geneeskunde te willen studeren geen vwo diploma hebben?

klopt, ze verwacht dat ik hierna atheneum ga doen

^ Vgm kan je er wel komen via een (lange) omweg.

Moeilijk… Maar het is jouw leven he! Zij kan zoveel zeggen… Nog een keer proberen uit te leggen? Hoe vindt je vader het?

Je mag toch zelf beslissen wat je wilt doen?wat zegt je vader ervan?

uhh wat heeft ze zelf gedaan

Mijn ouders zijn gescheiden, en me vader is geimmigreerd en spreken we nooit meer helaas.

Je hebt sowieso je VWO diploma nodig, als je zegt dat je havo amper aan kan dan lukt VWO waarschijnlijk helemaal niet… Ik denk dat dat wel genoeg zegt en dat je ouders (moeder) het dan wel moet accepteren want je kunt niet eens aan die studie beginnen.

Ze is accountant, ze zegt altijd dat haar ouders haar de kans niet gaven om geneeskunde te gaan studeren enz. vanwege geldgebrek enzo

Ik heb niet gezget dat ik havo amper aan kan:p Ik sta allemaal voldoendens en me laagste cijfer is een 5.8

Maar dat is nog geen reden dat jij het moet doen…Daar komt ze vanzelf (hoop ik) wel achter. En anders wordt het even moeilijk maar het komt wel goed. Jij moet jezelf toch in schrijven straks voor een studie en zij kan moeilijk met een pistool achter je komen staan. Zodra je 18 bent heeft ze er niets meer over te zeggen.

Mhm. Ben je soms enigskind? Dus haar enige ‘hoop’

Ik zou met haar blijven praten er over, want als je gewoon al weet dat 't em niet wordt, is het zonde om door te gaan, alleen omdat zij dat zegt.
Uiteindelijk kan je straks gewoon zelf kiezen wat je gaat doen en zelf je studiekeuze enzo invullen. Ze kan je niet dwingen vwo te doen ipv naar MBO/HBO te gaan. Je moet echt gewoon doen wat je zelf wil.
Ik vind 't ook echt lullig van d’r, als ouder hoor je gewoon je kind te steunen in keuzes, niet dwingen.

Nee ik heb nog een broer die geneeskunde studeert, en mijn zus doet dit jaar eindexamen atheneum, en gaat hierna tandheelkunde doen

Volhouden. Het is uiteindelijk belangrijk dat je iets doet wat jij graag wil.
En ik heb nog nooit gehoord van ouders die willen dat hun kids stoppen met hun bijbaantje :’) Jeetje zeg.

Dat ze gaat huilen omdat je MBO wilde doen vind ik wel heel overdreven, bijna kinderachtig. Klinkt hard, maar een moeder die gaat zitten huilen om de prestaties van haar eigen kind - terwijl je het harstikke goed doet - vind ik gewoon grof.
Dat zij nooit de kans kreeg om geneeskunde te studeren betekent niet dat jij het nu af moet maken - voor haar. En zo’n gevoel krijg ik wel dat ze dat wil.

Als je haar nu vertelt dat het zonde is om na je eerste jaar geneeskunde een bindend negatief studieadvies te krijgen, je een andere studie moet doen en dat dat met de huidige regeringsplannen HEEL VEEL geld gaat kosten??

Wat je ook kan doen is na je Havo iets anders in de zorg gaan studeren (als je uberhaupt nog in de zorg wil), zoals HBO-V of verloskunde (da’s leuk joh :wink: en dan kan je daarna eventueel nog doorstromen naar de uni. Als je al ingeloot wordt (wat met lage cijfers een lage kans is). Maar op deze manier ben je al bezig aan een opleiding en misschien ziet je ma dan in dat dat net zo waardig is. En geloof me, geneeskunde is inderdaad moeilijk. Ik heb met glans het gymnasium afgemaakt maar ben na twee jaar geneeskunde gestopt, omdat ik er niet de passie voor had. En als je die mist, is het erg lastig, hoe goed je ook kan leren.

met heel hard je best doen op HAVO en niet alleen maar 9’s staan (en dus gewoon gemiddelde cijfers te halen) kun je VWO niet halen.

doe iets wat je zelf wilt, je moeder heeft niks over je te zeggen. praat er een keer over met je mentor, en laat hem/haar dan een gesprek aankaarten met je moeder. je moet haar laten inzien dat geneeskunde te hoog gegrepen is, maar er allerlei andere beroepen in de zorg/geneeskunde zijn die je wel leuk lijken.

ik denk ergens, dat ze denkt dat wij anders niet goed terecht komen, ookal is dit totale onzin. Toen ik het over HBO rechten/rechter had vroeg ze of ik soms gehaat zou willen worden :pensive:

Oh sorry te snel gelezen! Maar dan alsnog, je kunt straks zelf bedenken wat je wilt en misschien is je moeder over een paar jaar wel bijgedraaid. Anders laat je tegen die tijd een mentor en studieadviseur met haar praten.
Je moet echt voor jezelf opkomen want ik heb bij ons vaker gezien dat ouders kinderen dwongen, en die kinderen werden er echt niet gelukkig van en kwamen dan uiteindelijk toch wel terecht waar zij hoorden (en niet waar de ouders hen wilde hebben).

Door blijven zetten. Jij weet dat jij het niet zou kunnen of er te veel moeite mee zou hebben, dus dan moet je het gewoon niet doen.

Je kunt wel hbo-v gaan doen als je je havo haalt. Als je dan je p hebt kun je misschien alsnog geneeskunde gaan doen als je het wilt.