Moeder van mijn vriend is overleden, help me.. :(

Hallo lieve vriendinnetjes :slightly_smiling_face:

Ik heb sinds 2 maanden een vriend (die heeeel lief leuk blablabla is overigens :flushed:) en zijn moeder is overleden. Al een lange tijd geleden, ik geloof toen hij 6 was ongeveer. Ik kan hier écht niet mee omgaan, dat klinkt heel stom, maar er is bij mij in mijn naaste omgeving nooit zoiets gebeurd. Nu gaan we over 2 weken naar het graf van zijn moeder maar ik weet echt niet wat ik kan verwachten… Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang. Ik ga het er nog even over hebben met hem de dag ervoor, maar daarover praten is ook niet mijn sterkste kant, terwijl ik niets liever doe dan praten :upside_down_face:
Herkent iemand deze situatie of kan mij wat tips geven?
Heeeulheel erg bedankt lieve mensen :bowing_man:

als je het lastig vind, heb het erover wanneer je hem weer gelijk ziet, niet 1 dag van te voren.
Ik denk dat je het hem moet zeggen dat je een beetje bang bent en niet goed weet wat je moet verwachten.
Eerlijkheid is het beste.

Wil het er best over hebben, maar hoe moet ik dan in godsnaam erover beginnen? Hij begint er zelf namelijk ook niet over…

Wat naar :sob::muscle:
Je doet er zeker goed aan om het er nog met hem te over hebben de dag voor je gaat. Ik weet zeker dat hij snapt dat het voor jou wat onwennig is. Zolang je laat merken dat je ervoor hem bent komt alles goed.

Lucht je hart. Het is je vriendje toch? Zulke dingen kan je echt wel vertellen hoor, en als je het eng vind begin je er eerst over op app.

Praten jullie over het algemeen beter in het echt of via whatsapp of iets dergelijks?

Zeg gewoon eerlijk wat je denkt en hoe je je erbij voelt enzo. Ik denk dat je bang bent dat je hem kwetst als je erover begint. Maar meid, geloof me, mensen waarvan 1 of beide ouders zijn overleden vinden het juist fijn om erover te praten en hebben echt begrip voor mensen die dat nooit mee hebben gemaakt in zijn/haar naaste omgeving!

Haha ahw wat jij zegt timeless, zegt mijn moeder dus ook altijd :slightly_smiling_face:
Misschien moet ik het er inderdaad maar gewoon over hebben.
Slaap zaterdag bij hem dus heb dan genoeg tijd haha.
Vind het altijd moeilijk om over zoiets te beginnen, maar meestal valt het hartstikke mee als je erover praat. Mijn vriend en ik kunnen eigenlijk over alles heel makkelijk praten. Ik praat vooral op whatsapp met hem, omdat hij alleen in het weekend thuis is, hij zit intern, blegh.

Ik denk dat het heel normaal is dat je het spannend vindt, de dood is natuurlijk niet niks en het is ongrijpbaar en daardoor angstaanjagend.
Ik denk inderdaad dat je er beter ver van te voren over kan praten met je vriend.
Maar ik denk dat je er ook op moet letten dat hij niet degene is die jou moet troosten met de dood van zijn moeder. Probeer hem gewoon te steunen en bij te staan. Als hij weet dat je het goed bedoeld moet dat ook wel goedkomen

Misschien kan je een oud fotoboek van je vriendje met je vriendje bekijken? Zeg dat je benieuwd bent naar hoe hij er vroeger uit zag en naar zijn moeder. Dan kan jij misschien een beetje een idee vormen bij hoe de moeder was en hoe de band tussen hun was. Misschien kan je het er ook wel over hebben en gewoon interesse tonen in zijn band met zijn moeder. Als je merkt dat hij afwijkend doet op je vraag om in het fotoboek te kijken zou ik ook niet te veel door drammen. Dan is het duidelijk dat hij er nog erg mee zit en het niet wil op rakelen.

Ik snap heel erg wat je bedoelt. Ik heb ook nog niet zo lang een vriend, en hij heeft ook geen vader meer.
Bij mij is alleen het kutte dat hij het er nog nooit over heeft gehad. Ik weet het omdat we dezelfde vrienden hebben en ik hem al lang ken, is gewoon een keer van iemand anders voorbij gekomen. Ik heb dus ook echt geen idee wat ik daar mee aan moet want het lijkt me hartstikke kut en ik wil het er een keer met hem over hebben, maar om er zelf over te beginnen vind ik ook zo raar…

Dus ja ik heb eigenlijk ook geen tios voor jou, je mag het best tegen hem zeggen dat je het ongemakkelijk vindt. Dat begrijpt ie vast wel.