Moeder stimuleren sociale contacten op te bouwen etc.

Hai meisjes,

Ik heb iets, wat voor mij nogal een big issue is.
Ik ben een dochter van gescheiden ouders, en heb echt een super lieve moeder. Mijn moeder is niet het soort vrouw om een nieuwe relatie te beginnen zelfs niet na de tien jaar die ze nu gescheiden zijn. Maar als ik mijn moeder zie zie ik een hele lieve vrouw die zich teveel aan haar dochters klampt, en heel veel met haar ouders optrekt. Ze heeft niet echt vriendinnen, één vriendin maar die spreekt ze bepaalde periodes veel maar het is niet dat ze wekelijks gezellig bijkletsen etc.

Ik ben bang dat zodra mijn opa en oma, haar ouders dus, overlijden, en ik ooit een gezinnetje krijg ze een eenzame vrouw wordt met een miezerig sociaal leven. Maar ik kan natuurlijk ook niet dagelijks langsgaan.
Het probleem is dat ik haar niet zover krijg iets sociaals te ondernemen, en ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe ik haar aan vriendinnen moet helpen. Maar ik vind het zo belangrijk dat ze naast haar ouders meer heeft.

Deze zomer zijn we voor het eerst echt alleen met z’n drietjes een weekje weg geweest, een hele stap, maar ik was er echt heel blij mee.
Alleen is het zo dat ik haar alleen blij zie als ze ons kan trakteren op iets lekkers, of leuke kleding kan kopen maar ik zie haar nooit echt gelukkig. En ik weet niet wat ik daarmee moet.

Ik vind het super lief als je dit helemaal hebt gelezen en zou het echt top vinden als je tips hebt of een soortgelijke situatie kent.

Bedankt alvast.

Wat kom jij ontzettend lief op me over. Ik heb echt respect voor de manier waarop je typt en dit uit, je geeft heel veel om je moeder, dat kun je wel zien.

Is het misschien een idee om, als één van je vriendinnen een lieve moeder heeft, te zeggen van ‘hey mam, ik ga met *naam* en haar moeder naar de stad, ga je ook mee?’ of andersom, dat jullie naar de stad/bios/restaurant gaan en je jouw vriendin en haar moeder ook uitnodigt. Misschien dat ze op zo’n manier er langzaam inrolt?

Dit is zo lief!
maar sorry ik heb geen tips :frowning_face:

aah dat vind ik echt lief van je!
heeft je moeder hobby’s? of iets dat ze leuk vind? misschien is er wel een sport ofzo waar ze bij kan gaan?
ik denk nu echt diep na over dingen die je samen met je moeder kunt doen waarbij je veel mensen leert kennen maar ik weet het niet… moeilijke situatie.

jaa dat is wel een leuk idee. ik ben ook een keer met mijn moeder, een vriendin en haar moeder naar amsterdam geweest. ze kende elkaar wel maar niet heel goed. het was heel gezellig!

aawhh, wat lief van je!

wat ze zou kunnen doen is op een leuke hobby gaan. wat dacht je van kookles, tennis les, of een andere cursus/etc?
misschien vindt ze de moeders van jou vriendinnen ook hartstikke aardig!

misschien kan je haar voor je mams verjaardag een cursus aanbieden met wat ze leuk vind. daar kan ze ook heel snel mensen leren kennen en ze doet iets leuks ook voor haarzelf.

succes!

Wat lief van jou dat je je moeder wilt helpen, ze mag van geluk spreken dat ze zo een dochter heeft denk ik dan (: .
Het klinkt misschien stom maar misschien kun jij samen met je moeder bvb beginnen met avondschool lessen van iets (bvb een taal,koken,creatieve dingen blabla…) of gaan sporten? Ik zou het echt niet weten eigelijk.

Wat een ontzettend lieve reacties :flushed: !

Mijn moeder houdt totaal niet van sport, dus dat is jammer, anders zou ik haar opgeven voor een dames recreatie team.

Ze houdt wel van handwerk, lekker creatief enzo, en ze zat ook op een clubje daarvan, maar die club is opgeheven omdat er steeds minder mensen naartoe kwamen, heel jammer!

Ik ben inderdaad de laatste tijd al aan het rondneuzen wat voor een clubjes en verenigingen er in de omgeving zijn. Heb al gezegd dat het leuk voor haar is op een koor te gaan maar dat vond ze maar niets haha.

Ik heb niet de meest hippe moeder die je je maar kunt bedenken, ook niet mega ouderwets, gewoon ergens tussenin, de ouders van mijn vriendinnen zijn juist heel ‘hip’ om het maar even zo te noemen dus dat klikt niet echt vrees ik, al heb ik er nu één in gedachten die ik misschien wel mee kan nemen met m’n moeder om wat te gaan doen.

Ik vind het echt mega lief dat jullie meedenken!

Wat voor een hobby’s hebben jullie ouders?

Ja hé! Dat vond ik ook al!

wat ontzettend lief van je!

misschien een idee om iets wat haar leuk lijkt cursussen voor te zoeken in de buurt dat ze daar naartoe kan gaan. eventuuel kan jij mee maar zoek wel iets voor volwassenen. bowlclub, naaiclub, kookclub? of een sport?

de enigste hobby’s die mijn ouders hebben is lezen. en mijn vader komt uit een redelijk groot gezin dus altijd wel aanspraak zegmaar…

Aaah, echt heel lief!
Mijn moeder kent veel van haar vriendinnen via fitness ofzo, daar is ze allang mee gestopt maar ze zien elkaar nog steeds.
En heeft je moeder geen zus (dus jouw tante)? Want mijn eigen zusje is ook als een soort vriendin voor me (:
Succes in ieder geval, x

vertel je probleem tegen je vriendinnen. misschien kennen hun leuke vrouwen waarmee je moeder in aanraking kan komen, of jouw vriendinnen hun moeders (ook al zijn ze niet je moeders type) willen misschien wel wat met je moeder doen :slightly_smiling_face:

kortom: schakel je vriendinnen in :stuck_out_tongue:

wat lief van je om dit voor je moeder te doen.
ik heb helaas geen tips voor je buiten wat er allemaal al is genoemd, dus up voor jou en veel succes met zoeken.

Dit is zo lief van je! Maar ik heb geen tips voor je, ik heb namelijk hetzelfde probleem…

wilt ze zelf ook socialer worden?
anders kan ze als vrijwilliger bij een buurtcentrum werken, daar zitten ook andere vrouwen en gezellig met kinderen

wauw; wat superlief van je ! <3

heb zelf niet echt een goeie tip eigenlijk… $ maar die tip van iets met een vriendin & haar moeder is denk ik wel een goeie.

Aaaah wat ben jij lief! Zó schattig. <3 Je moeder is vast vet trots op zo’n dochter.

maar even OT, ik zou het niet echt weten. Kun je niet stimuleren om je moeder te laten sporten ofzo? Daar leer je meestal ook wel makkelijk mensen kennen. Je zou ook gebruik kunnen maken van je vriendinnen. Bijvoorbeeld op ouderavonden bij elkaar zitten, dan gaan de moeders meestal uit zichzelf wel kletsen! En anders zou ik kijken naar je moeder haar hobby’s. Als ze nou van schilderen ofzo houd zou je haar kunnen wijzen op zo’n clubje bij jullie in de buurt! (:

succes in ieder geval.