Moeder steunen? ★

Heyyy,

Door een samenloop van omstandigheden zit m’n moeder nogal te stressen, ik zal t ff kort proberen uit te leggen:

-Een/anderhalf jaar geleden kreeg mijn opa een hernia in z’n rug, hij kon niet meer zoveel bewegen, terwijl dat eigenlijk is wat ie het liefste doet. Door de verschrikkelijk (lichamelijke) pijn is hij depressief verklaart en gisteren opgenomen in een inrichting waar hij kan herstellen.
-De voortanden van m’n moeder zijn stuk gegaan toen ze heel klein was, dit was in principe gerepareerd, maar laatst zijn haar voortanden losgekomen. Op dit moment heeft ze een prothese die ze vaak uit doet als ze thuis komt. Praten en eten maakt haar heel onzeker op dit moment.
-Ondertussen is ze aan het herstellen van een klein dipje, van een paar weken geleden, waardoor ze niet kon werken.
-We gaan over twee maanden verhuizen, maar er moet nog van alles gedaan worden aan ons huidige, en ons nieuwe huis.
-De rol van m’n vader op zijn werk is overbodig geworden, waardoor ie nu een nieuwe baan moet gaan vinden. (Niet dat dat een probleem gaat worden, maar alles bij elkaar maakt het gewoon een wat lastigere situatie.)

Mijn moeder kon altijd wel stressen, maar nu is t dus 10 keer zo erg. We hebben nooit echt problemen gehad in de familie, maar alles lijkt opeens tegelijk te komen.
Weet iemand hoe ik mijn moeder kan steunen? Op sommige momenten kan ze opeens gaan huilen en op anderen momenten lijkt ze helemaal van de wereld. Ik vind het verschrikkelijk om haar zo te zien en van binnen verscheurt het me. Ik hou heel veel van haar en wil haar helpen waar ik kan.

Sorry dat ik jullie hiermee lastig val.
Liefs!

Naw, je klinkt als een lieve meid en een lieve dochter. Misschien kun je je moeder helpen met het huishouden? Stofzuigen, badkamer schoonmaken, koken… Zodat zij dan lekker op de bank kan gaan zitten? Misschien kun je samen aan een leuke serie beginnen, zodat ze wat afleiding heeft?

Sterkte, ook voor je moeder!

Aww wat lief van je.
Als ik merk dat mijn moeder het druk heeft, dan probeer ik de standaardklusjes te doen zodat zij weer tijd heeft voor andere dingen. Als ze bijv zegt : “nou pff ik zal stofzuigen en dweilen en daarna ook nog boodschappen doen pff” dat ik dan zeg: mama, ik ga wel stofzuigen en dweilen, ga jij intussen boodschappen doen.
Dat je een paar taken overneemt zodat zij het wat gemakkelijker heeft.

Je zegt dat ze nogal onzeker is, dus ik denk dat het vooral belangrijk is om haar te laten merken dat je echt van haar houd en dat zij er toe doet! Misschien kun samen een activiteit gaan doen zoals iets creatiefs (ik weet niet waar jullie van houden:), dan kan zij haar gedachten ook even verzetten. Verder kan je haar natuurlijk ook wat werk uit handen nemen maar let alsjeblieft ook op jezelf! Jij moet ook een moeilijke tijd doorgaan dus kijk ook wat je zelf aankan.

ik heb een depressie van mijn broer meegemaakt (ook opgenomen geweest) en hij heeft een vrouw en kinderen dus ik snap denk ik deels je situatie wel een beetje dus als je fijn vind om mij een note te sturen als het niet gaat of als je wat kwijt wil kan dat altijd!