Moeder rookt in huis.

Ik heb het al vaker gezegd en ik word er schijtziek van. Mijn moeder rookt, okee niet erg maar het feit dat ze binnen rookt wel. We hebben net ons huis opgeknapt en ze zou niet meer binnen roken, nu heeft ze dat verplaatst totdat we het plafond weer gaan doen, dat ze daarna buiten gaat roken (ik geloof nooit dat dat ooit gaat gebeuren). Ik merk het met mijn ademhaling (ik heb niet zo’n goede conditie) en ik merk het aan mijn kleding en mijn haren. Ik krijg er al veel opmerkingen over en ik merk ook de laatste tijd dat mijn kleding en haren stinken. Ik heb al eens eerder aangegeven hoe slecht het voor mij is dat ze binnen rookt maar dan wordt ze boos en zegt ze: ‘Ja, ik betaal de huur’ en ‘Het zal wel meevallen met hoeveel last je er van hebt’ en ‘het is mijn huis’ dafuq!? Wat moet ik hier nou mee? Als ik maar iets erover zeg dan wordt ze woedend ugh. Wat kan ik nou nog doen? Ik vind dat ze gewoon rekening moet houden met mij.

Ahh meid, wat vervelend zeg! Het is niet fijn dat jouw moeder niet inziet hoe slecht het is voor jou en anderen. Jij bent nu gewoon een diehard meeroker, wat dus bijna net zo slecht is als zelf roken.
Kun je niet nog eens een gesprek met haar aangaan en het duidelijk uitleggen wat het met jou doet? Misschien kun je ook wetenschappelijke artikelen en andere artikelen enz verzamelen waarin duidelijk staat aangegeven hoe slecht het is als meeroker.

Veel succes ermee!!

Heb hetzelfde probleem. Alhoewel ik het er wel mee eens ben dat het mijn moeders huis is en zij dus de regels bepaalt. Maar het blijft erg vervelend en vies.

mijn moeder zou het ook niet leuk vinden als ik tegen haar zou zeggen dat ze niet meer in dr eigen huis mag roken.
maargoed het enige wat ik kan bedenken is een raampje open zetten.

Jeetje wat vervelend! Ook trouwens wel raar dat je moeder niet ergens anders heen wilt gaan voor jou? En je vader/broertje/zusje/ hebben die er ook geen last van? Ik snap wel dat je het heel erg vervelend vindt, want nu ben je een meeroker inderdaad. Misschien de gevolgen duidelijk maken? Je zou het eventueel ook nog bij school of de huisarts kunnen aankaarten als het echt niet anders kan. Dat heeft iemand bij mij op school gedaan. De mentor is toen naar de ouders gegaan, waarna het minder werd. Maar veel hebben ze er natuurlijk niet over te zeggen dus ik zou het eerst met praten proberen. Of een compromis sluiten? Jij rookt buiten, ik doe …?

Mijn moeder rookt ook, en we zijn nu tot de overeenstemming gekomen dat ze een e-sigaret voor kerst krijgt van mij, en dat ze dan als ik thuis ben alleen nog die gebruikt en geen normale sigaretten meer rookt. Hier is ook een hele lange periode van discussies aan vooraf gegaan, en de enige reden dat het zover is gekomen is dat zowel roken als meeroken echt slecht is. Ik heb een hele preek gehouden waarom meeroken voor mij ook slecht is, en dat ik altijd last heb van mijn keel. Nu wil ze uiteindelijk wel gaan stoppen voor haar eigen gezondheid en voor die van ons, maar de e-sigaret is al een mooie eerste stap.

Mijn moeder rookt ook in huis, mijn kleren roken naar tabak en ook mijn haar terwijl ik zelf niet rook. Het is inderdaad niet fijn maar ik vind dat je moeder toch gelijk heeft. Het is haar huis, je kan haar nu niet bepaald verbieden om binnen te roken. En mensen die roken doen zelden de moeite om naar buiten te gaan om even een sigaret te roken , en zeker niet waneer ze in hun eigen huis zijn.
Het beste is om het gewoon te accepeteren ook al vind je het niet fijn. Ik denk niet dat je moeder van mening zal veranderen? Ik ken haar of haar karakter natuurlijk niet maar mijn moeder zou nooit stoppen met roken binnen

Dus jou moeder denkt niet aan jouw gezondheid, lekker is dat

Merk je echt dat je er flink benauwd van wordt? Misschien kun je iets fixen met je huisarts. Zeg dat je benauwd bent, maak een afspraak en dan moet je van die ademtestjes doen. Hoogstwaarschijnlijk vraagt je dokter dan wel of er gerookt wordt bij jullie thuis.

Want je moeder lijkt verder niet echt meegaand. Hoe zit het met de rest van het gezin, of woon je alleen met je moeder?

Vraag aan je moeder of ze de deur open wilt doen en onder de afzuigkap wilt roken. Dit scheelt een stuk.

Ik woon alleen met mijn moeder ja. Dus ze hoeft alleen maar rekening te houden met mij. Ik wil best met d’r praten maar ze wordt toch wel weer woedend of boos. Ik word er niet benauwd van, maar ik merk het wel met ademhalen dat als ik soms maar even de trap op loop dat ik al een beetje aan het hijgen ben en ik weet zeker dat het door het roken komt.

Ze wordt woedend of boos als je er over wilt praten?
Dat klinkt ook niet zo heel gezond. Als jij ergens over wilt praten moet jouw moeder er juist zijn, of het probleem nou ergens anders ligt of bij haar.

Sorry maar hoe weet je zo zeker dat dat door het roken komt?
Ik ben ook buiten adem als ik de trap op loop maar dat komt omdat ik gewoon geen conditie heb.

Omdat ik dat alleen heb als ik thuis ben, en mijn moeder al mijn hele leven lang rook. Ik heb dat ook gehad toen ik nog aan sport deed. Maar daar gaat het nu niet om. Ik wil hier gewoon vanaf, die vieze stank en ik wil dat mijn moeder gewoon gaat in zien dat dit niet goed voor me is. Ze zegt dan ook: ‘Ja, vroeger rookte iedereen en niemand had ergens last van’ Ja dus?

Ja, dat vind ik dus ook…

Aan de ene kant denk ik, het gaat om de gezondheid van haar dochter dus daar moet ze rekening mee houden.
Maar aan de andere kant, ze heeft wel een punt, het is haar huis

Kan je niet eens rustig met haar praten? Of je gaat gezellig mee buiten zitten(oke dat is koud maarja). Misschien vindt ze het gewoon niet leuk om alleen buiten te staan. Die rook waait dan toch de andere kant op, lijkt me :stuck_out_tongue: dus dan heb je er niet zoveel last van

Ik denk niet dat het ligt aan dat ze alleen buiten moet staan, ik weet helemaal niet waarom ze zo moeilijk doet. Ik vraag niet of ze wil stoppen, ik vraag alleen om begrip en een compromis.

@Feelthelove; Lastige situatie.
Rookt ze alleen in woonkamer of echt overal?

Wuutttt…Haar en jou moeder kunnen toch wel medeleven tonen…

Ik betaal ook de huur maar ik ga toch ook niet met de deur open poepen? :slightly_smiling_face:.

Vraag of ze onder de afzuigkap in de keuken wil roken?

Tja het is haar huis en je bent meerderjarig.
Ik erger me er ook dood aan dat m’n moeder rookt maarja zij betaald meer dan ik.

Ik ben misschien allergisch voor de rook en zelfs dat is voor haar geen reden om te stoppen :"D