Hoi iedereen,
Ik heb een beetje een probleem dat al een tijdje speelt en ik weet niet of er echt een juist advies voor is, maar ik wil het hier toch even kwijt.
Mijn moeder is vroeger erg lang, te dik geweest (overgewicht) en met behulp van een dietiste is zij ongeveer 30 kilo afgevallen. Dit is nu ongeveer 4 a 5 jaar geleden. Sindsdien let zij heel erg op haar eetgewoonten en sport veel. Natuurlijk is dit goed, maar volgens mij is het bij haar iets te ver gegaan inmiddels. Ze begint namelijk ook erg op mij te letten. Ik ben niet iemand die altijd supergezond eet, maar ik eet ook weer niet zo ongezond dat het echt zorgwekkend is. Alleen iedere keer dat ik een chocolaatje/bakje chips/snoepje of wat dan ook pak, word ik afkeurend aangekeken, worden er opmerkingen gemaakt zoals: jeetje zou je dat nou wel doen, of ik zou wel uitkijken hoor! enzovoorts. Ik begrijp haar zorgen wel en ik let heus wel een beetje op wat ik eet, maar het blijft maar doorgaan en laatst maakte ze zelfs een opmerking die voor sommige meiden triggerend zou kunnen zijn. (ik at iets ongezonds, en toen werd ze boos en riep ze: nou, geen wonder dat je dat knoopje niet meer dicht kreeg!!). Ook als ik bijvoorbeeld een kledingstuk heb dat iets te klein is geworden, zegt ze gelijk iets van, oh geef maar aan mij, die pas ik dan vast wel.
Ik ben gelukkig niet iemand die erg snel beinvloed wordt door zulke opmerkingen, maar ik vind het wel erg vervelend worden en ga me er soms ook echt dik door voelen. (terwijl ik hooguit een beetje stevig ben, maar zeker niet dik).
Helaas valt er met mijn moeder ook niet over te praten. Ik heb vaak genoeg gezegd dat ik het niet leuk vind, maar het blijft doorgaan. En sowieso als ik een serieus gesprek met haar wil hebben, wordt ze boos of vlucht ze ervoor weg.
Nouja, ik weet er gewoon even geen raad meer mee.
Wat vinden jullie?