moeder kan niet koken

ik erger me kapot aan mijn moeder
ze pikt mijn spullen in, zonder te vragen, bijvoorbeeld mijn bodybutter en dan pakt ze echt asociaal veel en doet ze de deksel er niet op
en mijn scheermesje, die ze niet afspoelt…
vreselijk

maargoed, ze kan dus gewoon NIET koken
vanavond aten we witte rijst met bonen uit blik.
toen ik beneden kwam om te eten zei ze: oh! ik ben je helemaal vergeten!!
toen moest ik nog zelf mijn vegaburger bakken.(bij haar brand die toch altijd aan)
de rijst was ook veelste weinig, 2 kleine bordjes voor 4 mensen
want het was mislukt dus moest ze het opnieuw maken…

ik moet op de dagen dat ze werkt zelf koken, dat vind ik niet erg ofzo, maar ik heb geen zin om dat elke dag te doen, ik werk tot 6 uur en dan ben ik ook moe en hongerig

ze kan nog niet eens aardappels bakken! ze zijn dan aan 1 kant gaar en aan de andere verbrand.

als ze moet werken zegt ze ook altijd: er ligt nog pizza en mcdonalds bonnen en er is nog friet.
maar mijn ouders zijn allebei best dik en dat zit in de familie en zo wil ik niet eindigen, dus ik eet liever een gewone maaltijd.

als ik het tegen haar zeg gaat ze lachen. wat ik helemaal nergens op vind slaan.
ik kan gewoon niet een gezonde maaltijd eten bij mij thuis omdat zij niet eens kan koken, en als ik haar een recept geef dat mislukt het altijd of ze vergeet de helf(bijvoorbeeld de saus bij de rijst) of ze vind dat de helft niet hoeft(de saus bij de rijst, of de groente in de rijst)

is dit nou aanstellerig van mij?
hebben jullie tips?

aanstellerig van jou ? nee echt niet

misschien zelf een keer zo’n recept maken en dan laten zien dat alle ingredienten er in moeten anders is het minder lekker? ook al snap ik dat je daar helemaal geen zin in hebt :zipper_mouth_face:

& je vader dan?

Ik vind het niet aanstellerig. Ik zou precies hetzelfde denken als jij, als ik jou was.
Het lijkt erop dat je moeder op sommige punten nooit echt zelfstandig en volwassen geworden is, of niet de goede gewoontes heeft aangeleerd (zoals vragen om te lenen, en dan ook niet meteen asociaal veel pakken).

Je kunt er helaas ook niet zoveel aan doen denk ik. Als je al opmerkingen hebt gemaakt of met haar er serieus over gesproken hebt: probeer het van je af te laten glijden, en kook voor jezelf. Je weet waarvoor je het doet: je wilt niet eindigen zoals je ouders.

Kooktips voor jezelf: kook op een avond voor twee personen, zodat je de volgende dag de rest van je portie kan opwarmen en opeten. Dat scheelt alweer een dag koken.

hm rijst is volgens mij het makkelijkst wat je kan maken.
maar zeker niet aanstellerig van jou!
ik zou gewoon aan haar uitleggen dat je het echt niet leuk vind dat ze je spullen gebruikt zonder te vragen,en voor haar lekkere maar makkelijke recepten zoeken.

mijn vader moet heel vroeg op en is net voor het eten thuis, hij doet lichamelijk werk dus is dood op, als hij kookt is er niks aan de hand, hij is italiaans en maakt echt superlekkere pasta, maar dat is alleen maar in het weekend

Ik ben het met Harpa eens.
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, maar aangezien je haar er al op hebt aangesproken, en er niks mee doet zit er niet zoveel op…
Of je moet inderdaad zelf blijven koken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar ook geen zin in hebt…

Ik vind het nogal lastig, aangezien je al geprobeerd hebt met haar te praten, want vind de rest van jouw gezin ervan, je vader, broers/zussen?

woooooooooooooow wat n mama… :frowning:

Help je moeder ofzo :pensive:

Hey,
neen het is niet dat je je aanstelt ik kan ook niet zeggen hoe dat precies zou zijn want mijn ouders gescheiden maar ze kunnen beiden wel goed koken dus ik heb daar geen last van.

Een tip: je kan haar op kookcursus steken, of je kan ook als zij kookt een beetje bij haar staan je neemt iets om te doen en zet je in de keuken ofzo en als je ziet dat het fout gaat spring dan in ofso
ja ik weet niet zeer nuttige tips maarja…
En het ligt zeker niet aan jou en het is goed dat je niet diik wilt worden door zo maaltijden!

X sara

Oh my goood, dit klinkt als mijn moeder. Alleen is mijn moeder niet dik. Ze kan gewoon niét koken, niet om te eten of het is nog half rauw of juist aangebrand! En als je er dan iets van zegt is het van: doe het dan lekker zelf, als je het allemaal beter weet. Of ze zegt ‘ja geef dan een recept dan volg ik die en kan er niets misgaan’. Dacht het niet. Dan vergeet ze weer iets of ze vindt het niet nodig of ze gooit juist andere dingen erin die ZIJ (lees: mijn vader en ik hebben een zwakke maag en kunnen geen pittige/gekruide dingen eten zonder met maagpijn later op bed te liggen) lekker vindt.
En mijn moeder leent ook asociaal veel van mijn spulletjes. Vraagt ze om een patatje met mayonaise ofzo, zeg ik ‘ja pak maar’… BWAMMM dat hele patatje in de mayonaise en ik hou de helft van mijn mayonaise over. Dit doet ze ook met creme enzo.
Halleluja met zo’n moeder >.<’

jaa mijn moeder kan ook absoluut niet koken, misschien een gezonde afhaalmaaltijd vinden? hier bestaan ze wel… xx
kan je alleen niet altijd doe natuurlijk, dan ben je blut, maar misschien met je moeder wel?
of hele makkelijke recepten maken?
brood? :stuck_out_tongue:

dit klopt wel ja,
haar ouders waren net zo, mijn moeder verteld altijd dat zij totaal geen privacy had en dat haar ouders gewoon aan haar spullen zaten enzo
mijn opa en oma zijn nu net zo erg!
laatst had mijn opa stiekem een stuk van mijn zelfgemaakte koekjes afgebroken… waar slaat dat op?

bovendien loopt ze altijd weg onder het koken, dan gaat ze computeren ofzo, dan brand alles aan.
dit is echt al zo sinds ik jong was, ze maakte altijd zon blikje van wortel en doperwten en aardappels. ik lust ook geen aardappels meer daardoor.

ze beseft het wel maar ze is te lui om wat te doen geloof ik.

Ga 1x in de week naar de winkel om de maaltijden die jij wilt te halen, zodat je die kan maken die 6 dagen dat je moet koken en geef haar de rekening, dan kan je zelf kiezen en moet zij niet naar de winkel. Zeg haar dat ze een beetje moet roeren en het vuur niet té hard moet zetten, want eigenlijk iets niet laten aanbakken is toch niet zoo moeilijk?

ga samen met er koken, en leer het haar wat !!

bedankt voor de reacties :slightly_smiling_face:

ik ga denk ik nog wel wat vaker zelf koken, ze zegt altijd dat ze dat erg lekker vind, maar zij is ook de enige
ik ben vegetarisch en kook dus ook zo, mijn vader en broertje willen dat dan niet eten en mijn broertje is zoiezo een hele lastige eter…

dus ik zit dan 3 dagen hetzelfde te eten…

als ik mijn moeder tips geef luistert ze daar ook niet naar, bijvoorbeeld vandaag met die boontjes, ik zei, waarom maak je ze niet met suiker, zoals die indische(ofzo) boontjes… dan zegt ze, owja lekker
maar dat doet ze niet.

ja echt vreselijk!
ik voel me zo volwassen in vergelijking met haar af en toe :stuck_out_tongue:

dit topic moest trouwens niet in het liefde en boys deel, maar ik had me vergist door de afkorting, ik zocht eigenlijk lifestyle :stuck_out_tongue:

Dat kan ik me niet voorstellen :astonished:
Wat vreselijk!

Geef haar heel subtiel een reeks kooklessen cadeau.

Ik snap wel wat je bedoelt, ik zou ook precies hetzelfde doen als jij. Het lijkt mij vooral lastig omdat je al met je moeder gepraat hebt en er niks veranderd. Toch zou ik gewoon door klagen of wat je ook doet, misschien verandert er dan iets?