Moeder in de ban van geld

topic gesloten

Inderdaad!

Sorry maar wat achterlijk zeg…

Ik vind het echt schandalig dat je moeder (zoveel) geld van je eist!

Ik zou inderdaad met je bank regelen dat je moeder niet meer mee kan kijken op je rekening, en misschien overwegen om op kamers te gaan? Als jij dit absoluut niet wilt, is dat natuurlijk geen optie, maar het is misschien wel handig om te overwegen.

dit, en is het misschien een mogelijkheid om uit huis te gaan? Misschien kunnen je zus en jij samen een huisje vinden want zij heeft hier ook veel last van natuurlijk

Dat inzicht beëindigen van mijn rekening dat ga ik zeker regelen. De rest word gewoon lastig, ik heb het al zo vaak proberen te stoppen en ik vind het echt niet erg om af en toe te helpen met geld maar dit gaat me gewoon te ver. Ze snapt het gewoon niet en ik denk dat de enige manier is om dit op te lossen het huis uit te gaan. Dan weet ik al dat dat weer met ruzie gaat en het blijft wel mijn moeder dus het is gewoon heel lastig

Jezus, wat heb jij een egoïstische moeder zeg. Wel al het geld zelf opstrijken en haar kinderen kaal plukken. Walgelijk. Ik snap niet dat ouders dat kunnen doen. Mijn ouders lachen me keihard uit als ik vraag of ze ook kostgeld willen. “We hebben voor een kind gekozen en zolang jij niet op jezelf bent, geven we je gewoon gratis onderdak als je de huisregels naleeft.”

Kun je je stiefvader hierover niet aanspreken? Die moet toch wel inzien hoe belachelijk je moeder doet en dat het echt zo niet langer kan?

Ik vind het echt heftig om te horen. Klinkt echt als manipulatie. Zij is de moeder, zij zou voor jou moeten zorgen ipv andersom. Je hebt nu helemaal geen spaargeld voor als je rijlessen wil of uit huis ofzo.
Jij moet het echt niet meer accepteren dat ze zo over je grens gaat. Ik snap dat het moeilijk is, maar jij bent de enige die dat nu kan doen…
Ik zou voor jezelf een heel duidelijke grens stellen van hoeveel geld je haar gaat geven, áls je al wel wil geven. En dan zou ik wat er ook gebeurt, niet over die grens heen gaan. Hoe zij haar financiën wil regelen is haar zaak, niet die van jou!
Succes, ik snap dat het lastig is!

Wat erg voor jou en je zus! Sowieso zou ik als ik jou was zo snel mogelijk bij de bank regelen dat ze geen inzicht meer in je bankgegeven heeft. Heb je ook een eigen spaarrekening? Misschien kun je hier ook wat van je verdiende geld naar toe sluizen :slightly_smiling_face:
En je vader? Heb je het met hem wel eens over gehad?

Kostgeld is opzich niet iets slechts maar wel als dat betekend dat jij niet genoeg overhoudt terwijl je moeder ruim genoeg geld heeft.
Ik zou haar er op aanspreken en anders idd met je zus een eigen woonplek zoeken

Alimentatie en kindergeld is volgens mij niet bedoeld om aan je kinderen te geven (in de zin van: hier heb je geld). En één pakje sigaretten op een week is echt niet veel hoor.
Maar oké verder is het wel een vervelende situatie, maar ik vind wel dat je lichtelijk overdrijft in het eerste stuk.

Een pakje per dag staat er. :wink:

Ik snap niet dat iedereen hier zo heftig op reageert. Alimentatie en kinderbijslag is ook niet voor jou bedoeld, maar bedoeld om jou te onderhouden. Jij behoort hier ook geen geld van terug te zien. En zakgeld is geen verplichting van ouders, maar een extraatje waarvan je het geluk moet krijgen dat je het krijgt. Ik heb ook nooit zakgeld gehad.

Kostgeld is in deze tijd ook meer dan normaal. Zeker als je ouders je 16/18 jaar hebben verzorgt. Als ik een baan had zou ik dolgraag af en toe wat boodschappen doen voor mijn ouders om ze zo te betalen. In jou geval, zoals het nu is, is het misschien wel teveel. Je houdt nauwelijks wat over en dat is natuurlijk niet oké. Ze mag ook niet zomaar uit zichzelf dit geld overschrijven als het jou bankrekening is en jij er oud genoeg voor bent. Maar het begin van het verhaal kun je schrappen.

Misschien had ik erbij moeten zetten dat er een regeling voor de alimentatie is vastgesteld destijds door mijn ouders. Er zit een bedrag in wat voor mijn zus en mij was bestemd en dat hebben we nooit gekregen. Uiteraard niet het hele bedrag maar ze zou genoeg krijgen om ons te onderhouden en dan zou ze een klein bedrag overhouden wat voor mijn zus en mij bedoeld was

En een pakje per dag oproken terwijl er ons werd verteld dat we amper geld hadden voor fatsoenlijk eten en daar dus aan mee moesten betalen op mijn 12e vind ik raar.

Laat ze dit lezen.
Je zult hier misschien ruzie overkrijgen, maar dan ziet ze wat voor een last je er van hebt.

Wij hebben thuis alleenstaande moeder +1 kind situatie en mijn moeder rook(te) ook een pakje per dag. Maar goed, je bent nu 18+ toch? Ik zou zeggen: ga op jezelf wonen en regel je eigen zaken dan.

Pff, ik ga hier sowieso jouw kant kiezen hoor. Hoe kan jullie moeder zo met jullie omgaan??? Kostgeld vind ik trouwens meer iets voor kinderen die werken en thuiszitten. Zolang je naar school gaat vind ik niet dat je kostgeld moet betalen. Zoveel kun je namelijk niet verdienen. Maar goed, kun je niet bij je vader wonen? Of op jezelf? Denk dat dat echt verlichting in je leven geeft.

Haha mee eens met Greywolf. Zal ook wel aan mijn opvoeding liggen, namelijk kinderen voor álles. ja echt alles.

Waarschijnlijk ben ik het dan totaal niet eens met jou mening haha. Maar dat ligt gewoon in de opvoeding en normen en waarden ja.

Ik hoef bijvoorbeeld geen kostgeld te betalen, maar dat doe ik graag.

Mijn ouders zetten mij ook voor alles, maar dat betekent niet dat ik niks wil/mag bijdragen in het huishouden. Sommige vertikken het om iets te doen in het huishouden of een keer wat boodschappen te halen voor je ouders. Dat vind ik echt absurd.

Er zitten meerdere kanten aan. Haar toestemming geven te kunnen kijken in JOU bankrekening is ronduit dom te noemen. Mij hebben ze dat ook gevraagd en ik heb glashard gezegd dat mijn moeder niks te maken heeft met waar ik mijn geld aan uitgeef. 18 = volwassen, dus klaar.

Tot je 21e is je moeder verantwoordelijk voor jou, dus een beetje inzage in het hoe, wat, waar is niet vreemd. Maar er zijn grenzen. Ze moet immers wel kunnen inzien dat jij het écht niet redt zo en wanneer jij je rekeningen niet kunt betalen, is je moeder tot je 21e nog verplicht dit voor je te betalen.

Kostgeld is doodnormaal, maar wel een realistische hoogte gezien je neem ik aan ook je studie moet betalen. Vergeet niet dat zij ook hoge kosten hebben alleen al aan boodschappen, gas, water, elektra, gemeentelijke kosten, huur of hypotheek, etc. Die kosten vergis je je als student echt lelijk in hoor. Maar zomaar opschroeven zonder overleg en zomaar eens 50 euro extra van jou rekening afschrijven is echt not done!

ik zou samen met je zus een eigen plekje gaan zoeken, of gewoon zelf. Je krijgt uitwonende beurs waardoor het ook gelijk een stuk makkelijker wordt om op jezelf te gaan wonen. Maar kijk wel heel goed naar de kosten, want dat is ook niet niks.