Mijn zus van 23 jaar is vorig jaar gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger. Het heeft lang geduurd omdat we haar gedrag nooit konden plaatsen, en omdat ze zich heeft leren aanpassen aan de maatschappij konden we er niet altijd de vinger op leggen. Inmiddels vallen de puzzelstukjes sinds deze diagnose natuurlijk steeds beter in elkaar. Het syndroom van Asperger is vrijwel zeker erfelijk bepaald. Ik weet nu voor bijna 100% zeker dat mijn moeder ook het syndroom van Asperger heeft, en mijn dus weer via mijn moeder.
Dat is eigenlijk waar ik jullie voor nodig heb. Mijn moeder heeft mijn jeugd (en die van mijn zusjes ook) voor een deel verkloot. Ze is al zolang ik mij kan herinneren een vreselijk moeilijk mens geweest. Nooit wisten we uit welke hoek de wind die dag zou waaien. Zonder aanwijsbare rede liep ze twee weken chagrijnig, boos en als een zombie door het huis. Onverwachte gebeurtenissen? Grote drukte? Feestdagen? De weg kwijt raken? Vakantie? echt uit den boze voor mijn moeder. Dan gaat ze compleet over de flos wat een heel gezin mag besnieten. Het is altijd de schuld van een ander, soms komt ze met bizarre beredeneringen aan, maar het is hoe dan ook de schuld van een ander. Ik kan nog wel even door gaan als het moet. Ik ben nu op het punt dat ik haar hiermee confronteer en vraag om hulp te zoeken. Maar dat wil ze niet. Ze heeft in het verleden veel hulp gehad wat niet hielp, dus ik snap dat ze wantrouwig is. Maar haar werd altijd gezegd dat ze burned out of depressief was. Die behandelingen hielpen niet, logisch, mijn moeder is niet depressief. Ze is autistisch, for sure. Alles klopt, werkelijk alles en ze geeft het zelf ook gewoon toe.
Ik kan er echt niet meer tegen, er is al zoveel beschadigd. Ik heb haar gesmeekt om hulp te gaan zoeken, een heel gezin gaat er al jaren lang aan kapot. Ze vertikt het gewoon omdat ze in principe alles op de rit heeft. Ze heeft een baan, ze heeft een gezin blabla. Maar ik probeer haar bewust te maken van het feit dat ze er niet mee kan omgaan en ook daar hulp voor kan krijgen. Wat moet ik in godsnaam als mijn moeder geen hulp wil? Hoe kan ik er dan zelf beter mee leren dealen? Dit is niet te doen en ik kan op deze manier ook geen leuk en intensief contact in de toekomst beloven wat ik wel graag zou willen.