Moeder en nieuwe opleiding kiezen

Ik heb een paar dagen terug een topic aangemaakt over mijn twijfels over studie keuze. Ik heb toen besloten een andere opleiding te gaan zoeken op een lager niveau.

Nu ben ik dus keihard bezig om mij te oriënteren op opleidingen die mij leuk lijken en op welke school ze te volgen zijn. Beroepentest waar ik niks aan heb omdat ik de veva toch nooit kan doen. En bij iedere beroepentest komt dat eruit.

Nu heb ik dus al een paar dagen ijzel vrij al vanaf dinsdag en ben ik in deze dagen dus druk bezig om opdrachten van school wel te maken en dus opzoek naar nieuwe opleidingen. Mijn moeder heeft vandaag gevraagd of ik wil stofzuigen. Ik heb gezegd dat ik dat wel zou doen nadat ik wat voor school heb gedaan, nu ben ik dat vergeten omdat ik heel druk was en word ze helemaal boos. Ze snapt me gewoon niet, ze wil zelf dat ik doorga met school en dat ik ondanks dat ik ga stoppen wel mijn best moet blijven doen en ze wil dat ik ga kijken naar andere opleidingen maar als ik iets aan haar vraag word ze boos.

Ik had net ook een vraag over taal en reken niveau want ik had een lijstje gevonden en dan zegt ze waarom kijk je daar nu al naar je moet eerst een opleiding zoeken. Terwijl ik wil weten welk niveau qua talen ik moet halen per niveau en aan de hand daarvan een niveau uitkies die daarbij past, en vervolgens de opleiding op dat niveau.

Mijn moeder wil me wel begrijpen maar dat doet ze niet ik kan het haar ook niet uitleggen want dat levert ruzie op. Mijn vader snapt mij daarin tegen wel en wil me ook helpen met die moeilijke keuze. Hoe kan ik dit tussen mij en mijn moeder veranderen ik moet me telkens inhouden en ik erger me kapot aan haar omdat zij gewoon mij niet snapt.

Ga gewoon naar je decaan. Die kan al je vragen beantwoorden.
Maar jij deed toch iets met verpleegkunde? Kun je niet overstappen naar dat op niveau 3?

Vind je het nou ook niet een beetje onredelijk van jezelf? Ik snap best dat je moeder boos wordt op het moment dat jij beloofd te stofzuigen en je dat uiteindelijk niet doet. Dat je dat bent vergeten omdat je druk was, vind ik dan ook maar een flauwe reden. Stofzuigen kost je hooguit tien minuten. Maargoed, dat is mijn mening.

Voor wat betreft je opleiding, praat eens met een decaan op je school over jouw ideeën en vraag naar de mogelijkheden. Denk dat je daar sneller antwoorden kunt vinden dan wanneer je alles zelf probeert uit te zoeken. Persoonlijk zou ik ook eerst kijken naar een opleiding die je leuk lijkt, om vervolgens te kijken naar de niveaus etc. Dan heb je in elk geval een punt om naar toe te werken. Nu hou je alles nog heel breed en open door eerst te kijken naar taalniveaus enzo.

Dat gedoe met je moeder zal zich vanzelf oplossen, probeer ook eens via haar manier te werken en als ze je vraagt klusjes te doen, doe deze dan ook. Dan is zij waarschijnlijk ook minder geïrriteerd.

.

Mag je vinden. Ik vind persoonlijk dat TS beetje in een slachtofferrol kruipt. Tuurlijk kun je vergeten om stof te zuigen (ik zeg ook niet dat ze dat expres heeft gedaan) maar ik vind het dan wel raar dat je verbaasd kunt zijn over het feit dat je moeder daar boos over wordt. Ik vind dat niet gek… Vergeten is inderdaad menselijk, dat ben ik met je eens.

Ik snap jullie allebei wel. Het is goed dat je je huidige opleiding toch goed wil afsluiten en dat moet je ook zeker doen, al is het maar voor je eigen gevoel (maar het staat ook zeker goed op een nieuwe opleiding). Maar je moeder vraagt je 1 ding en stofzuigen kost je misschien tussen de 15-45 minuten, afhankelijk van hoeveel je moet doen. Ik zou een volgende keer gewoon gelijk even die stofzuiger pakken, dan kun je het ook niet vergeten (want ik geloof oprecht wel dat je het vergeten bent, zou mij ook kunnen gebeuren en daarom doe ik dat soort huishoudelijke dingen gewoon z.s.m. zodat het maar klaar is).

Ik begrijp haar ook wel, ik was het gewoon vergeten. Ze riep onder aan de trap dat ze naar haar werk ging en of ik nog wou stofzuigen, ik riep terug dat ik dat zou doen. Maar helemaal er bij langs geschoten. Nu hebben we het wel uitgepraat over dat stofzuigen maar nog niet over het kiezen van een opleiding.