Moeder chagrijnig..

Mijn moeder is eigenlijk de afgelopen tijden supererg chagrijnig. Het knaagt gewoon aan me.
Ik hoef maar iets te zeggen en ze flipt uit. Meteen stemverheffing of zelfs schreeuwen zonder dat ik het fout bedoelde.
Als ik het probeer uit te leggen wordt het alleen maar erger.
Ook zegt ze nooit dankjewel. Ik merk dit heel erg bij de ouders van mijn vriend. Als ze iets hebben gedaan voor hun ouders, al is het maar iets kleins (vaatwasser leegruimen) dan zegt hun moeder; dankjewel jongens. Of iets in die richting.
Nou mijn ouders zeggen dus NOOIT dankjewel. Ik vind dit de laatste tijd heel erg vervelend want ik zit nogal met mezelf in de knoop.
Mama kan heel makkelijk boos worden om dingen.
Als ik bijvoorbeeld heb gepoetst toen ze was werken, zei ze geen dankjewel zoals gewoonlijk, en toen zei ik daarna dat ik naar boven ging, wordt ze boos omdat ik mijn kamer nog niet had opgeruimd. En dan écht boos he.
Ik kan totaal niks goed doen bij mam.

Net toevallig nog. 2 minuten geleden.
Ik had medicijnen gehaald bij de drogist voor haar. Komt ze thuis van haar werk, pakt ze de tablet en gaat aan tafel zitten tegenover mij. Ze zegt niks.
ik: ‘‘En hoe was het lessen, *mijnnaam*’’
zij: ‘‘IK ZIT NET. JIJ VRAAGT TOCH OOK NIET HOE T OP MIJN WERK WAS?’’

Jezuschristiusnogantoe dacht ik toen.

Ik: ‘‘Nou er kan ook geen bedankje af he.’’
Zij: ‘‘Voor wat? Omdat je pillen hebt gehaald? JIJ BEDANKT MIJ TOCH OOK NIET ELKE DAG DAT IK HEB GEKOOKT?’’

Nouja zo’n soort dingen vind ik dus echt heel erg. Hierdoor krijgen we dikke ruzie, en dan hoop ik dat ze gewoon met haar chagrijnige kop achter de tablet blijft zitten.

Iemand tips ofzo? Want ik vind het echt heel erg :c

ik: ‘‘En hoe was het lessen, *mijnnaam*’’’
Ik: ‘‘Nou er kan ook geen bedankje af he.’’

Dat zijn ook niet echt de meest handige uitspraken. Het is heel vervelend, ik heb vaak hetzelfde met mijn moeder en verder heb ik geen tips, maar je kunt beter ‘normaal’ iets duidelijk maken (dus: mam, ik vind het best wel vervelend dat ik vaak interesse naar jou toon maar dat jij niet hetzelfde bij mij doet) dan hoe je het nu doet.

Is ze misschien in de overgang?

Dit dacht ik inderdaad ook bij het lezen. De ene persoon in de overgang en de andere in de puberteit is geen handige combinatie.

Er zijn vrouwen die vroeg in de overgang komen.

Niet dat ik vind dat je moeder gelijk heeft of iets, maar misschien kun jij eens beginnen met dankjewel te zeggen. Misschien dat ze dan wel bijdraait? Ik weet natuurlijk niet of je dat in het verleden wel deed, maar eigenlijk als jij het wel doet en zij niet, dan heb je ook een steviger argument om haar erop aan te spreken…

^ je wordt nog wel ongesteld in de overgang maar steeds minder vaak volgens mij

Hmm, daar heb je gelijk in! Misschien zou je er met een ander familielid over kunnen praten en dat zij evt. je moeder hierop aanspreken?

Doet ze dit echt de laatste tijd of is het al heel lang zo? Je zou denken dat haar misschien iets dwars zit of dat ze heel erg gestresst is.

Mijn moeder is 43 en zit zwaaaar in de overgang. Ze wordt heel soms nog ongesteld.

Mjah, sommige vrouwen gaan vrij vroeg in de overgang… En daar word je wel chagrijnig van, zegt mn moeder. Die is er nu wel redelijk uit, maar toen het net begon was ze soms echt prikkelbaar. Maar dat voelde ze zelf dan ook wel en dan zei ze ook wat er was.

Wat vervelend! Ik heb helaas geen tips, maar heel veel sterkte! Het lijkt me echt verschrikkelijk als je heel slecht met je moeder op kan schieten.