Moeder bepaald voor mij dat ik geld moet sparen..

Ik werk sinds deze maand heel veel, en verdien dus veel geld nu. En ineens komt me moeder met dat ze een spaarpot gaat kopen. En dat ik verplicht 100 euro erin moet zetten en verdiende in die maand iets meer dan 200 euro. En dat moet van haar. En ik mag niet eens zelf bepalen hoeveel ik erin zet vinden jullie dat kunnen? Ik ben 16 het is mijn eigen verantwoordelijkheid toch? Ik snap best dat ze wil dat ik spaar, maar dat ze er nu zo bovenop gaat zitten? En gaat bepalen hoeveel ik erop zet?

wat vinden jullie?

Ik vind het niet erg dat je moeder je motiveert om te sparen, daar ben je later echt blij mee.
Kijk de komende maanden even aan of je het geld kunt missen, zo niet ga daar dan over in gesprek met je moeder
succes!

In principe ben je pas 16 en heeft je moeder nog wel de financiële verantwoordelijkheid over je. Ik geloof ook dat ze nog recht heeft op geld dat jij verdient, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

De vraag is meer: waarom wil ze dat je gaat sparen? Wil ze dat je bijvoorbeeld zelf je studie betaalt straks? Dan is het zeker wel een goed idee om zoveel geld te sparen per maand.

Ligt eraan welke doelstelling ze daar mee heeft.

Ik vind het wel goed dat ze je aanspoort om te sparen, wat minder dat ze er zo erg bovenop zit.

Het is wel goed om te gaan sparen,vooral in deze tijden.Misschien kun je met je moeder overleggen dat je elke maand bijv. 50 euro erop zet ofzo ?
Want eerlijk is eerlijk,op je 16e lijkt het me ook niet dat je al het geld wat je verdient echt ‘nodig’ hebt,en ik denk dat je over een paar jaar erg blij bent dat je wat achter de hand hebt :slightly_smiling_face: .

Ik moest ook een bepaald bedrag verplicht sparen van mijn loon en later (toen ik ging trouwen en samenwonen) was ik daar mijn moeder heel dankbaar voor.

Daar ben je je moeder alleen maar dankbaar voor straks, hoe irritant het nu misschien ook is.
Je kunt haar altijd vragen of je elke maand wat minder opzij mag zetten, bijvoorbeeld €50, maar dat je haar wel beloofd dat ook echt te doen.

Ik vind het heel normaal. Ik moest ook altijd de helft sparen van mijn eigen verdiende geld.

Dat vind ze vast wel goed, maar dan moet je dat wel gewoon met haar overleggen op een volwassen manier.

Vroeger baalde ik ook altijd dat mijn vader een deel van mijn loon op mijn spaarrekening zette, maar jaren later heb je er juist profijt van :wink: Maar dat zie je later pas in, spreek uit ervaring :wink:

Ik moest van mijn moeder tot mijn 18e ook verplicht een derde deel van mijn loon naar mijn spaarrekening verhuizen. Niet leuk natuurlijk, zeker als je iets in gedachten hebt wat je graag wilt kopen.

Maar op het moment dat ik 18 werd was het toch wel erg lekker dat ik genoeg geld had gespaard om mijn rijbewijs te gaan halen. Want dat roze pasje is toch wel heerlijk om te hebben! :bowing_man: Dus nu valt het misschien een beetje tegen dat je het opzij moet zetten, maar als je het straks goed kunt gebruiken ben je er vast heel blij mee!

Ik zou willen dat mijn ouders dat gedaan hadden. Niet dat ik veel verdiende maar omdat je het als je studeert/samenwoont harder nodig hebt dan nu je nog thuiswoont en niet zoveel zelf hoeft te betalen.

Ik ben het wel eens met je moeder. Sparen is altijd goed, straks heb je baat bij.

Precies dit.

Het is mooi om nu te leren sparen, maar ik vind wel dat je het bedrag zelf mag bepalen. Persoonlijk vind ik €50 per maand opzij zetten goed genoeg.

Ik snap jou heel goed, want voor het eerst verdien je heel veel geld en wil je lekker besteden aan leuke dingen enz… maar ik begrijp jouw moeder ook heel goed, zij heeft meer ervaring van financiën en weet hoe belangrijk het is om genoeg geld te hebben, dus 100 euro per maand sparen is een relatief groot bedrag voor jouw leeftijd, maar als je het kwijt kunt zou ik het zeker doen want je gaat haar ontzettend dankbaar zijn hiervoor…

Ik wou dat ik verplicht werd om dit te doen vroeger… ook ik zou mij er tegen verzetten, maar ik besef me nu wel dat als ik ertoe verplicht werd dat ik nu erg dankbaar zou zijn geweest

Ik ben zelf 16 en heb sinds maart een baantje. Als ik mijn salaris krijg moet ik ook verplicht de helft naar mijn spaarrekening doen. Maar ik ben daar juist blij mee! Moet namelijk mijn rijbewijs daar van halen en dan vind ik het wel prettig als ik een spaarpotje heb.
Ik vind het dus wel goed om te sparen.