Model worden? Vergroot je kansen!

[fgcolor=#FB00FF](Als dit topic in het verkeerd subforum staat, willen jullie hem dan even verplaatsen?)[/fgcolor]

Model zijn, worden en de hele “business” er omheen is een hot-item hier op Girlscene. Niet alleen zie ik veel berichten van meiden die graag model willen worden, ook lees ik een heleboel misvattingen over dit onderwerp. Speciaal voor de meiden op Girlscene post ik bij deze dan ook een kleine handleiding. Mochten jullie vragen hebben op basis van de handleiding of over modellenwerk in het algemeen; laat het gerust weten in dit topic of via een berichtje, ik probeer hem zo snel mogelijk te beantwoorden.

Waar komt mijn kennis vandaan?
Jarenlang heb ik model willen worden. Ik heb mezelf ingeschreven bij verschillende, minder goede, castingbureaus en uiteindelijk is het er allemaal nooit van gekomen. Het begrip ‘model worden’ was voor mij te breed en ik wist niet goed waar ik moest beginnen.

Uiteindelijk ben ik, jaren na het opgeven van mijn verlangens om model te worden, het wereldje ingerold. Niet als model, maar als talentscout. Ik scout modellen, stemacteurs en figuranten voor verschillende opdrachten. Ik heb dit werk 2 jaar lang als freelancer gedaan en in december 2010 ben ik, naast mijn werk als freelancer, aangenomen bij een groot bedrijf om specifiek op zoek te gaan naar modellen en figuranten voor commercials en reclamecampagnes.

Wat is een talentscout?
Een talentscout is iemand die, zoals de naam al doet vermoeden, talenten werft. De talentscout stelt deze talenten voor bij de bedrijven waar hij/zij voor “scout” (werft). Wanneer een talentscout een geschikte kandidaat vindt voor een bepaalde opdracht verdient de talentscout hieraan.
Veel talentscouts zijn freelancers. Dit betekent dat ze niet in dienst zijn van één werkgever, maar voor verschillende bedrijven talenten scouten. Als freelancer bepaal je je eigen uren en je kunt dus, als je veel opdrachten kunt vervullen, ook veel verdienen.

Talentscouts die in dienst zijn van een bepaald bedrijf werken iets anders: ze krijgen de opdracht van de werkgever om te zoeken naar specifieke eigenschappen in een talent en vaak krijgen ze ook een vast salaris.

Is het waar dat talentscouts de hele dag in de stad lopen, op zoek naar talent? En dat je direct bakken geld verdient wanneer je wordt gescout?
Nee, absoluut niet. Een talentscout probeert op zoveel mogelijk manieren aan nieuw talent te komen, maar rondlopen door de stad levert te weinig op om dat de hele dag te doen. Het is een fabeltje dat al tijden rondgaat, maar het is absoluut niet waar. Veel scouts maken gebruik van het internet of zetten advertenties.

Wanneer je begint als model moet je niet verwachten dat je veel zult verdienen, vaak krijg je alleen een kleine vergoeding voor je inzet en de reiskosten. Als je héél veel geluk hebt wordt je direct ingezet voor een groot merk dat je dik uitbetaald, maar de meeste modellen beginnen onderaan de ladder met shoots voor bijvoorbeeld winkelketens.

Ik wil model worden, waar moet ik beginnen?
In de eerste plaats is het belangrijk om je goed te realiseren wat het werk als model inhoudt. Modellenwerk is niet een kwartiertje poseren voor een camera en vervolgens met een gevulde knip weer naar huis. Als je model wilt worden moet je hard werken, goede sociale vaardigheden hebben en niet bang zijn voor camera’s en aandacht. Ook is het, als je nog studeert, belangrijk om jezelf de vraag te stellen of je jouw studie kunt combineren met het werk als model.

Ik weet het zeker,ik wil model worden, wat nu?
Het is verstandig om vast een begin te maken aan je portfolio. In een portfolio staan alle gegevens die belangrijk zijn voor je toekomstige opdrachtgevers. Ik kan je aanraden om je portfolio zowel digitaal (in bijvoorbeeld Word) te hebben staan, als in een map die je kan meenemen bij een kennismakingsgesprek. Wanneer je begint als model is het belangrijk om de volgende zaken in je portfolio aan bod te laten komen:

• Een persoonsbeschrijving: Wie ben je, hoe oud ben je, waar kom je vandaan, wat zijn je maten, wat zijn je hobbies, wat doe je in je vrije tijd, wat studeer je. Met andere woorden: schrijf een leuke bladzijde over jezelf waarin jij jezelf beschrijft als persoon. Eén A4’tje aan tekst is meer dan genoeg.
  • Je CV: In je CV staat precies welke ervaringen je al hebt. Je vult hier je (afgeronde) opleiding in, wederom je persoonlijke gegevens, je maten en de ervaring die je al hebt. Op internet zijn genoeg voorbeelden van CV’s te vinden. Bedenk wel dat het niet perse nodig is om een CV op te stellen wanneer je nog helemaal geen ervaring hebt. Maar mocht je al wat ervaring hebben: zet het gerust in je CV (het liefst met de contactgegevens die het kan bevestigen).
  • Foto’s: Eén van de belangrijkste dingen in je portfolio zijn de foto’s. Zorg ervoor dat de foto’s in je portfolio van goede kwaliteit zijn en een goed beeld geven van hoe jij er uit ziet. Iedere fotograaf kan een mooie serie foto’s van je maken, maar wanneer je net begint kun je ook gerust digitale foto’s gebruiken (géén webcamfoto’s, die zijn over het algemeen te onduidelijk en stralen geen proffesionaliteit uit). Wanneer je het ver schopt als model zullen je opdrachtgevers je ook helpen met goede foto’s voor je portfolio uitzoeken.

Ik heb een beginnetje gemaakt aan mijn portfolio. Nu wil ik écht beginnen….
Je bent nu klaar om als model aan de slag te gaan, je moet nu alleen nog worden gevonden. Meld je aan bij verschillende, goede, castingbureaus. Let op: een goed castingbureau heeft áltijd een KVK-nummer, hier kun je gerust naar vragen. Ook zal een goed castingbureau regelmatig checken of al je gegevens nog recent zijn.

Via het internet kun je genoeg castingbureaus voor modellen vinden, als je maar goed zoekt. Informeer altijd naar het castingbureau voor je jezelf inschrijft: er zijn héél veel slechte castingbureaus en het is een verspilling van je tijd om je daar in te schrijven.

Een andere manier om aan het werk te komen is gescout worden door een talentscout. Veel mensen denken dat talentscouts de hele dag door de stad lopen om mensen te zoeken, dat is onzin. Tegenwoordig is het belangrijkste netwerk voor een talentscout het internet en de verschillende digitale castingbureaus.

Om maar even mijn eigen ervaring te delen: in de tijd dat ik nu scout heb ik maar één keer iemand aangesproken in het park. Hij voldeed perfect aan de eisen voor een aankomende opdracht en ik heb hem dan ook mijn gegevens gegeven. Door de stad lopen om modellen te scouten is een verspilling van tijd, dat is dus ook wel het laatste wat de meeste scouts zouden doen. Het is puur toeval als je wordt aangesproken voor een opdracht, reken daar dan ook niet op. Alle verhalen over talentscouts die de hele dag door de Kalverstraat lopen zijn onzin: een talentscout wil geld verdienen, geen aapjes kijken in de stad.

Yes, ik ben gescout! De scout heeft me opgenomen in zijn/haar bestand, maar wat nu?
De scout zal regelmatig contact met je zoeken om op de hoogte te blijven over jouw situatie: het is belangrijk dat een scout je kan inzetten wanneer nodig. Ook zal de scout je vragen om wat gegevens over jezelf door te mailen: je opleiding, je thuissituatie, je maten, je intresses. Ook vragen veel scouts, wanneer je minderjarig bent, om toestemming van je ouders. Als je een portfolio hebt kun je deze doorsturen, maar ook zonder portfolio kun je de scout op de hoogte houden.

Geef aan dat je zoveel mogelijk beschikbaar bent en geef ook aan wat je wensen zijn: een scout/castingbureau zit niet te wachten op iemand die zelf geen initiatief neemt. Wanneer je eenmaal in het bestand staat kan de scout/het castingbureau je inzetten wanneer er een opdracht vrijkomt die bij jou past: SPANNEND!

Ik ben gevraagd voor een opdracht, en nu?
Gefeliciteerd! De scout/het castingbureau heeft jou uitgekozen om een bepaalde opdracht te vervullen en de opdrachtgever is hiermee akkoord. Waarschijnlijk is het een kleine opdracht: een shoot voor een reclamefolder van een winkelketen of een nieuwe collectie. Ik kan je maar één advies geven: GRIJP DE KLUS! Iedere opdracht die je doet is een extra opdracht in je CV en dus extra ervaring die er voor zorgt dat je hogerop kunt komen. Als je het goed doet zal de scout je vaker inzetten en zul je hogerop kunnen komen.

Ja maar, ik krijg alleen maar een kleine vergoeding!
Je moet ergens beginnen. Je kunt niet verwachten dat je direct geld zult verdienen, laat staan veel geld. Je zult in het begin kleine opdrachten aan moeten nemen om hogerop te komen. Als je het goed doet, beklim je snel genoeg die ladder van de modellenwereld![fgcolor=#FB00FF][/fgcolor]

Alsnog moet je geluk hebben en een model-achtig lichaam/gezicht hebben.

Ik doe al genoeg modellenwerk naar mijn zin, maar handig voor de meiden die dit goed kunnen gebruiken. Leuk dat je dit post!

Het hele modellen gedoe lijkt me best leuk, maar heb de lengte + de maten ernietvoor dus dat wordt hem denk ik niet : )

heel behulpzaam!

[quote author=misslollipoppi link=topic=178189.msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg6942163#msg6942163 date=1294516611]#msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg6942163#msg6942163 date=1294516611] date=1294516611]#msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg6942163#msg6942163 date=1294516611]#msg

Je moet inderdaad het geluk hebben dat je wordt uitgekozen voor een bepaalde opdracht, maar wanneer je goed voorbereid bent is de kans groot dat je een aantal opdrachten kunt binnenslepen.

Een model-achtig lichaam/gezicht, zoals jij dat zegt, is geen vereiste. Er zijn duizenden opdrachtgevers die allemaal iets anders willen: van jong tot oud, van dik tot dun. Ja, als jij “fulltime model” wilt worden zijn bepaalde eigenschappen een absolute pré, maar ook daarmee wordt vaak gesmokkeld.

[quote author=misslollipoppi link=topic=178189.msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg6942163#msg6942163 date=1294516611]#msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg6942163#msg6942163 date=1294516611] date=1294516611]#msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg[quote author=prioritate link=topic=178189.msg6942163#msg6942163 date=1294516611]#msg

Waarom zijn zoveel mensen hier toch zo gefixeerd op die maten? Ja, als jij miljoenen wilt verdienen is het min of meer een vereiste dat je een 90-60-90 bouw hebt en voldoet aan de lengte- en gelaatseisen, maar ik kan zo 30 modellen opnoemen die bij lange na niet voldoen aan alle eisen maar wel beroepsmatig werken als model.

Even een reactie op dat laatste.
Natuurlijk zoeken ze dik en dun, jong en oud etc…
Maar als ze bijvoorbeeld een dik iemand zoeken, nemen ze alsnog een dik iemand met een leuk gezichtje.
(En nee, hier wil ik niemand mee beledigen)
Maar als je dik bent en niet zo knap dan is de kans alsnog heel groot
dat ze je niet nemen.

Wat nou als je een tijdje geleden, laten we een jaartje zeggen, gescout bent door een medewerkster van een betrouwbaar modellenbureau en je opzich wel graag model zou willen worden, maar dat je er in die tijd geen tijd voor had omdat het thuis niet goed ging. Kan je dan na een jaar nog een mailtje sturen of komt dat echt te raar over?
En wat nou als je moeder niet achter je staat in geval van modellenwerk, omdat ze denkt dat het je schoolwerk gaat verpesten, dat zij altijd mee moet gaan naar shoot, en dus heel veel reiskosten heeft, die ze niet kan betalen, en dat ze denkt dat bijna iedereen in die industrie pedofielen, verkrachters of uitbuiters zijn?

Natuurlijk is het niet raar om een mailtje te sturen, of je (via internet?) bij dat bureau in te schrijven. Rijskosten worden bij mij eigenlijk altijd vergoed, zelfs die van mijn moeder maar die gaat niet vaak meer mee. Neem haar anders een keer mee (als je een shoot hebt) om te laten zien hoe het er aantoe gaat, met de belofte dat als ze het niets vindt, jij ermee ophoudt (e vindt het vast wel leuk, mijn moeder vond de sfeer enzo ook heel anders dan ze had verwacht).
(oke niet mijn topic maar ik reageer ook maar ff;p)

[quote author=Worrying link=topic=178189.msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg6942217#msg6942217 date=1294517033]#msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg6942217#msg6942217 date=1294517033] date=1294517033]#msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg6942217#msg6942217 date=1294517033]#msg

Nee, dat komt helemaal niet raar over. Juist niet. Het is juist goed om aan te geven dat je er destijds de tijd niet voor had, maar je er nu voor de volle 100% voor wilt gaan. Daarmee toon je initiatief en dat is een héle belangrijke eigenschap.

[quote author=Worrying link=topic=178189.msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg6942217#msg6942217 date=1294517033]#msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg6942217#msg6942217 date=1294517033] date=1294517033]#msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg[quote author=Worrying link=topic=178189.msg6942217#msg6942217 date=1294517033]#msg

Degene die je heeft gescout zal ongetwijfeld ook met je moeder willen spreken. Niet alleen om kennis te maken, maar ook om open kaart te spelen en je moeder goed uit te leggen wat het inhoudt en wat er wordt verwacht. Ze zal dan snel genoeg merken dat er in de modellenwereld géén pedofielen en verkrachters rondlopen. Want, laten we eerlijk zijn: het zou toch wereldnieuws zijn als een model van een willekeurig merk wordt verkracht door een opdrachtgever? :wink:

Bovendien wordt er, bij een goed bureau (of door een goede scout) altijd rekening gehouden met jouw thuissituatie, jouw opleiding en je eventuele bijbaantje.

Hoe lang moet je zijn? Of lees ik er nu overheen?

Zoals ik eerder schreef:

“Een model-achtig lichaam/gezicht, zoals jij dat zegt, is geen vereiste. Er zijn duizenden opdrachtgevers die allemaal iets anders willen: van jong tot oud, van dik tot dun. Ja, als jij “fulltime model” wilt worden zijn bepaalde eigenschappen een absolute pré, maar ook daarmee wordt vaak gesmokkeld.”

Met andere woorden: als jij model wilt worden hoef je niet persé een bepaalde lengte te hebben. Echter, bepaalde merken stellen bepaalde eisen aan hun modellen. Gelukkig zijn er honderden andere bedrijven die deze eisen niet stellen.

Hmm nee, ik heb nog nooit een scout voor kleinere meiden gevonden en een naam als mini-model staat mij ook niet aan. Model zijn heb ik dus allang opgegeven.

Hoe lang ben je dan? Bij ANTM hebben ze nu ook modellen onder de 1,74. Er zitten meisjes bij van 165cm en 168cm, of ben je nog kleiner?

Ik ben 1.58, veel kleiner dus

Ah, oké. Maar goed, als kleine model kun je alsnog model worden lijkt mij, maar niet voor kleding maar headshots ofzo, of misschien heb je mooie handen of mooi haar. Maar de kans zal klein zijn dat je op de catwalk terechtkomt tussen als die lange modellen.

Ik ben 1m56… Volgens mij willen ze geen zulke kleine modellen, tenzij voor kinderkleding of zo? :stuck_out_tongue:

Met een lengte van 1.56m ben je prima geschikt voor veel verschillende soorten opdrachten. Denk bijvoorbeeld aan portretfotografie (voor bijvoorbeeld haarmode of make-up) en reclamefotografie (tijdschriften, bladen, advertenties, commercials). Een lengte van 1.56m moet geen reden zijn om je dromen te volgen. Nee, met jouw lengte zul je geen catwalk- of theaterwerk kunnen doen, maar er zijn genoeg andere opties.

Ik ben 1.68 en ik ben bang dat mijn lichaam iets te gewelfd is, dus model worden zit er voor mij niet in :’)

Tot die conclusie was ik zelf ook gekomen, maar op de een of andere manier breng ik het altijd heel rusig, maar mijn moeder blijft bij haar punt. :frowning_face:
En ik heb geen idee hoe ik haar mening zou kunnen veranderen…