Ik heb zelf een mode opleiding gedaan op MBO 4 niveau.
Het ingangsexamen bestond bij mij uit een opdracht waarbij je uitleg op papier stap voor stap moest volgen om iets te tekenen, dit deden ze vooral omdat als je patronen tekent, je deze stap voor stap moet uitvoeren en moet kunnen begrijpen. Ook kreeg ik een rekentoets en daarnaast had ik schetsen mee naar het gesprek en een etui die ik zelf had genaaid.
Het eerste jaar was een combinatie van zowel design als mode op maat. Als je nog niet kunt naaien is dat niet zo erg, kan je dat wel is het een voordeel en zul je waarschijnlijk sneller zijn dan degene die dat niet kunnen. De eerste lessen leer je vooral naaien op papier en verschillende vormen, daarna op stof en verschillende vormen, ik heb in periode 1 ook al zelf een tas moeten ontwerpen en maken.
Ik kreeg zelf 3 uur in de week naaitechnieken en patroontekenen. Daarnaast krijg je vakken zoals project (waar je ook veel praktisch bezig bent), modegeschiedenis, modevormgeving, modetekenen, illustrator, photoshop en lessen zoals Nederlands, Engels, Duits en rekenen.
Ik hoop dat dit je een beter beeld geeft over de opleiding