Mode-industrie en anorexia

Hoi meiden,

ik ben benieuwd wat jullie vinden van anorexia en de mode-industrie.
Wat vinden jullie van dunne modellen: Is het nu eenmaal mooier om kleding te showen op slanke dennen, of creëren zij een verknipt schoonheidsideaal? En is dit verknipte schoonheidsideaal een reden voor meisjes om anorexia te krijgen?

Ik vind het zelf een beetje kort door de bocht om te stellen dat dunne modellen de reden zijn van anorexia. Als een meisje anorexia krijgt door zich te meten aan de modellen in bladen, zit er zowieso al iets niet goed.

Daarnaast vind ik het eigenlijk vreemd dat het algemeen wordt geaccepteerd om modellen af te stempelen als: gratenpakhuizen, levende skeletten, verzameling botjes, enzovoort. Het is toch ook absoluut not-done om dikke mensen te omschrijven als varkens?
Alsof dun zijn een zonde is, waar modellen zelf voor hebben gekozen en waar ze op afgerekend moeten worden. Dat het ronduit beledigend is, lijkt te worden vergeten.

dus, brand los! ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! (:

Ik persoonlijk ben nooit beïnvloed door de media en dunne modellen. Wel word ik onzeker door alle dunne meisjes om mij heen, in mijn omgeving.
Ik denk ook dat anorexia iets is waar je al je hele leven gevoelig voor bent, en het er op een zekere leeftijd ooit uitkomt en het begint. Dus ik ben het er niet mee eens als mensen zeggen dat meisjes anorexia krijgen door de media, natuurlijk zitten er vast wel een paar bij, maar grotendeels toch niet.

nee ik vind dat ze juist een goed voorbeeld zijn ( ok dit komt heel erg raar over maar laat het me even uitleggen):
de samenlevind wordt steeeeds dikker en zelf obees ( zo heet dat toch ?) en ik vind dat mensen wel dunne modellen als voorbeeld moeten nemen, een soort houvast zodat ze niet te dik worden

maar de mensen die dat dus als een slecht voorbeeld zien zijn meetsal zelf heel erg onzeker, en natuurlijk dat kan wel, maar er zijn altijd mensen die het verpesten.

Ik ben het heel erg met je een met dat soort van uitschelden! ik bedoel het is echt wel lullig om wandelend skelet genoemd te worden :S

en verder vindik wel dat kleren veel mooier op dunne mensen staan dan vollere mensen :stuck_out_tongue:

en btw wie zegtd at ze niet natuurlijk dun zijn? ze hoeven echt niet ziek te zijn ofzo hoor. Ze letten wel op trainen wel om fit te blijven, maar dat betekend niet dat ze anorexia of boulimia hebben!

Annorexia is zoals een meisje boven mij zegt niet iets wat je altijd al mee draagt. Het is niet iets wat erfelijk is. Annorexia is niet meer dan een verlenging van onzekerheid. Die onzekerheid kan inderdaad komen door modellen die dun zijn maar ook door mensen in de omgeving of als ze gepest worden.

Zelf vind ik het lichaam van slanke mensen mooier en kleding daar dus ook mooier op staan. Wel vind ik dat je gelijk hebt dat het niet leuk is om dunne mensen gelijk te bestempelen, zoals we dat bij dikke mensen ook niet doen.

Ik ben het helemaal met je eens. Anorexia krijg je niet van dunne modellen, klaar.

Ben het dus helemaal met je eens. :3

Ik ben het er ook mee eens dat het stom is dat je dikke mensen ‘niet mag beledigen’ en dunne mensen wel.

Er zijn toch echt meisjes die zó graag op een model willen lijken dat ze anorexia krijgen. Dat begint natuurlijk bij weinig eten maar dat wordt steeds minder. Vergis je niet :wink:

het kán er wel door komen, dat je begint met afvallen en doorslaat. maar er is altijd ook een andere reden, waar de meisjes verder niks aan kunnen doen.

Over het algemeen vind ik dit een beetje overdreven. Natuurlijk is het niet goed dat er alleen maar slanke modellen gebruikt worden in campagnes en dat zij vaak ook nog eens ‘te dik’ zijn volgens de ontwerpers. Er zullen vast meisjes zijn die dun willen zijn vanwege de modellen. Maar anorexia is een pyschische ziekte. Je bent er gevoelig voor of niet. En je krijgt het niet door naar een plaatje van een dun model te staren, vaak is er veel meer aan de hand bij deze meisjes.

Door deze theorieën hebben dunne mensen het ook ‘zwaarder’ gekregen, vind ik. Elk dun meisje heeft tegenwoordig zogenaamd anorexia, ook aan mij wordt wel eens subtiel gevraagd ‘of ik geen ondergewicht heb’ terwijl ik toch écht kerngezond ben.

Je krijgt eetstoornissen nooit alleen van dunne modellen.

Eetstoornissen zijn psychische ziektes en zijn voor een heel groot deel genetisch bepaald, mocht jij het ‘in je hebben’ een eetstoornis te kunnen ontwikkelen en ben je extreem onzeker, dan zouden die 2 dingen er uiteindelijk toe kunnen leiden dat jij inderdaad anorexia krijgt. De dunne modellen die je ziet zijn dan niet de oorzaak, de oorzaak is de onzekerheid en de aanleg.

Verder is het zo dat je eetstoornissen kan gaan ontwikkelen door heftige gebeurtenissen, maar het zien van een dun model zou ik niet beschrijven als een heftige gebeurtenis die enorm veel impact op je heeft.

-

Bovendien worden de meisjes op de catwalk al weer wat voller, ze moeten in Parijs nu een bmi van minstens 15 hebben ofzo.
Ik bedoel, wat maakt het nou uit, die meisjes met anorexia gebruiken anders wel andere inspiratiebronnen ofzo.
Maarja.

En dat over dikke en dunnemensending: Dat klopt zo! Mensen zeggen altijd: Wow je moet echt meer eten, ze proppen zelfs eten in mijn mond soms. Dan denk ik, ik ga bij dikkere meiden toch ook niet mijn vinger in hun keel steken ofzo? Echt ácterlijk!

nja je krijgt het er niet van,
dat gaat veel verder dan alleen modellen
maar het heeft er zeker wel invloed op

je gaat denken dat dat normaal is, zo’n dun lichaam i.p.v. een gezond lichaam waardoor je een (nog) lager zelfbeeld krijgt… en je (nog) meer wilt afvallen omdat die lichaam en je ogen ‘perfect’ is en een gezond bmi staat dan gelijk aan dik/te veel.

je krijgt het niet alleen van dunne modellen.
ook kan je er geneties gevoeliger door zijn.
maar wil nog nei zeggen dat je het krijgt.
ook zoals jullie allemaal zeggen ’ dat he komt doordat je onzeker bent hoeft totaaal niet zo te wezen’.
ook als je ontzettend veel selfvertrouwen hebt , maar in he tbegin gewoon een kilootj kwijt wilt raken loopt er op uit.
dat juist die meisjes controle hebben over het (niet)eten vaak is de reden voor anorexia controle over het lichaam.
als jij dan plaatjes en verhalen hoort dat anderen het we kunnen als jij eens iets vet gegeten hebt heb je juist de neiging om niet meer te eten.
want je wil het goed doen.

zo a little bit duidelijk?
xx

nu vind ik dun heel mooi,
maar vroeger vond ik het niet nodig en vond ik plus size modellen mooi -die overigens niet zó plussize zijn-
maarja, nu vind ik die hele dunne modellen mooi.

Het heeft voor mij zeker invloed gehad. Maar ik probeer zo weinig mogelijk naar modellen te kijken. Maar helaas is het nu al te laat denk ik

Ik ben het helemaal met je eens
Het lijkt tegenwoordig wel alsof je niet meer dun mag zijn. Overal wordt er commentaar gegeven op dunnen mensen(media, eigen omgeving) En iedereen denkt maar dat dat wel kan, want het is toch maar iemand die dun is. Terwijl als er over een wat voller iemand wat gezegd wordt iedereen meteen beledigd en boos is.

‘Ik vind het zelf een beetje kort door de bocht om te stellen dat dunne modellen de reden zijn van anorexia. Als een meisje anorexia krijgt door zich te meten aan de modellen in bladen, zit er zowieso al iets niet goed.’
Het is ook zo dat anorexiapatienten een stofje missen in hun hersenen. Dan is er dus sowieso al wat mis. Met die modellen in de bladen wordt het alleen gestimuleerd.

ik zelf heb anorexia, en ik vind het wel heel grof om te zeggen dat ik een stofje mis in mijn hersens, er zit juist iets in mijn hersens wat er niet hoort. ik zit op het vwo tweetalig en ik ben echt niet dom. Ik denk dat ik nu ook spreek voor andere jongens of meiden die ook anorexia hebben.