Mobieltjes op school

Ik moet voor Nederlands een betoog en beschouwing schrijven over mobieltjes op school.

Vinden jullie dat mobieltjes op school verboden moeten worden? Mogen ze alleen niet in de klas, moeten ze uit staan, of mogen ze de school helemaal niet in, of iets heel anders?. Waarom vind je dat?

Gewoon uit in de klas. Ik vind niet dat je mobiele telefoons kan verbieden in de gehele school. Als er onderweg van en naar school wat gebeurt moet je iemand kunnen bereiken.

Ik vind dat ze niet in de klas thuishoren, maar tijdens de pauze heb ik er geen problemen mee als iemand met zijn gsm bezig is. In de klas zit je om op te letten en is het gewoon een basis van respect om je gsm niet te bekijken terwijl iemand zijn best doet om je iets uit te leggen. Maar tijdens de pauze heb je de kans om te doen wat je zelf wilt en je even te amuseren. Als jij dat wilt doen door met je gsm bezig te zijn, zie ik het probleem niet.

heb je al bedacht wat je er zelf van vindt?? Je hebt er zelf ook een mening over namelijk, lijkt mij.

Ja ik heb er zelf ook over nagedacht, maar ik moet ook andermans mening hebben voor een beschouwing he wijsneus

Ik vind dat ze gewoon mogen. Op de speelplaats, in de eetzaal, … ook vind ik dat ze in de klas mogen zo lang je ze niet gebruikt tijdens de les.

Waarom gelijk zo doen? Is toch logisch dat men ook graag jouw mening wil weten.

Ik vind dat ze in de klas uit of op stil moeten en ook zeker niet in je handen of op je tafel. Dat is respectloos tegenover de leraar die z’n/d’r best doet om jou iets te leren. In de pauze mag je zelf weten wat je doet lijkt mij, ook als je daarbij je telefoon pakt.

Als ik directeur van een school was dan zou iedereen zijn mobieltje de hele schooldag in zijn kluisje moeten leggen. Ik kan me voorstellen dat als je ver naar school moet fietsen dat het dan fijn is om een telefoon bij je te hebben, maar verder heb je hem op school echt niet nodig. School is tijd om te leren en dan is een telefoon alleen maar afleidend. In de pauze zou het naar mijn mening dan wel weer prima zijn.

Het is gewoon een feit dat je je mobieltje niet nodig hebt in de klas dus waarom niet verbieden?

ik zou inderdaad ff heel gauw indimmen, bijdehand :’)
Het was gewoon een vraag.

Bij ons op school mogen ze in de speeltijden gebruikt worden omdat ze denken dat ze dan minder gebruikt worden in de lessen… Maar nu worden ze juist meer gebruikt door de lessen :slightly_smiling_face:

Ik vind zeker niet dat ze uit moeten staan, stel er gebeurt iets met iemand ofzo of iemand is overleden en die persoon heeft alleen je mobiele nummer en moet jou dringend bereiken?

Gewoon in de tas als je de les ingaat, in de pauzes mag van mij wel gewoon. Ik word zo schijtziek van lessen die onderbroken worden omdat mensen op hun vingers moeten worden getikt omdat ze met die rot telefoon de les steeds verstoren.

Ik vind wel dat je je mobiel bij je mag hebben. Maar je moet er natuurlijk niks mee doen tijdens de les. Maar in de pauzes mag het wel…

Je kan je mobiel als hulpmiddel gebruiken in de les (betekenissen van begrippen opzoeken, ter verduidelijking van de uitleg enz). Ik vind dus zeker niet dat het verboden zou moeten zijn.

Ik vind dat mobiele telefoons niet verboden moeten worden in de les. Eigen verantwoordelijkheid, als jij niet op wil letten in de les en hierdoor minder goede punten haalt, eigen schuld dikke bult. Maar wanneer jij de stoorzender bent mag de docent jou erop wijzen om je mobiel weg te doen.
Wanneer je het juist gaat verbieden zal het juist vaker voorkomen dat leerlingen het stiekem gaan doen omdat het ‘leuk’ is om de grens op te zoeken, dit herken ik uit mijn eigen ervaring.
Vanaf de bovenbouw op mijn middelbare gelde deze regeling ook. Je mocht doen wat je zelf wilde met je mobiel en het was je eigen schuld als je belangrijke stof mistte.

Nu ik op de hoge school zit is het al helemaal dat mobieltjes niet verboden zijn. Sommige docenten zeggen aan het begin van de les dat ze liever willen dat mobieltjes in de tas gaan en dit hoor je ook te respecteren, maar anders mag je doen en laten wat jij wil.

Ik vind dat ze gewoon mee mogen, ook in de klas. Bij ons op school werken al die onderbouwklassen met een iPad dus waarom mogen wij niet met mobiel? In sommige lessen heb je ook een mobiel nodig.

Niet verboden op school, maar tijdens de lessen wel uit of in ieder geval stil. Vind het altijd vrij respectloos als mensen alleen maar met hun telefoon zitten in de les. Blijf dan lekker weg.

uit/stil in de klas en dan gewoon in je tas ofzo.
Wij hebben ze vaak op tafel liggen en dan ben je snel geneigd om er even op te gaan kijken, terwijl het best aso is.

In die gevallen kan die persoon altijd nog jouw school opbellen, zodat je uit de klas kan worden gehaald. (edit: ik lees nu pas dat je alleen het mobiele nummer hebt, maarja ik heb het meer over het algemeen) Het is ook vrij onmogelijk om regels op te stellen over wanneer je je telefoon dan wel mag opnemen en wanneer niet en dat zorgt alleen maar voor chaos. Naar mijn mening moet tijdens de les je mobiel gewoon uit/op stil, maar buiten de les vind ik het geen probleem. Al moet je er geen andere leerlingen mee storen, want je komt naar school om te leren uiteindelijk en niet om met je mobiel te spelen.

Eenssss