M'n motivatie is dus écht op.

hee,

ik zit in 2 havo.
ik de eerste deed ik havo/vwo. dat redde ik niet en ben toen veranderd van school en heb toen 1vmbo-t gedaan. dat ging erg goed en nu zit ik dus weer in 2havo. nu gaat het niet meer erg goed op school. ik moet zo veel leren. en vorige jaren deed ik niets. daarom bleef ik zitten. maar in 1vmbo ging het wel goed en deed ik ook bijna niets. maar nu moet ik zo veel leren, en waar wordt ik mee beloont? onvoldoendes.

ik kan het gewoon écht niet. ik sta onvoldoende voor Duits Frans en Spaans. maar 't gaat ook steeds slechter met andere vakken. vooral nu, mn motivatie is gewoon écht op. ik wil ook heel graag naar vmbo want havo is gewoon echt te moeilijk voor mij. ik doe dan liever na mijn vmbo nog een havo diploma halen. maar het probleem is, niemand begrijpt dat ik vmbo wil doen. iedereen zegt je kan het wel, gewoon veel leren! m’n ouders zijn het er ook niet mee eens aangezien ik ook al een keer ben blijven zitten en dan willen ze niet dat ik een niveau lager ga.

op mijn school doen ze alsof vmbo echt super slecht is en dan eindigt als putjes schepper. ik haat dit voor oordeel. ik ken zat mensen die vmbo hebben gedaan en gewoon een goede baan hebben en het naar hun zin hebben. nu sta ik wel op overgaan maar met de motivatie die ik nu heb worden mijn cijfers steeds slechter.

het is gewoon echt op. ik ben iedere dag dood moe en kan niet meer goed slapen. op school zit ik ook naast een jongen. een jongen is het probleem niet, maar die jongen wel. hij leid me zo vreselijk af. hij vergeet echt vaak z’n boeken en dan moeten we samen doen. maar hij zegt er nooit wat van en zegt het tegen de leraar, je kan het ook gewoon tegen mij zeggen hoor. hij kijkt ook vaak af als ik m’n huiswerk maak. ik heb al meerdere malen tegen mn mentrix gezegd dat ik naast iemand anders wilt. maar ze luistert gewoon niet. ik wil dan echt gewoon alleen zitten.
die jongen is echt vies gewoon. hij peutert in zn neus en ogen en krabt overal aan en eet het dan op of smeert het aan zijn boek of tafel…

maar oke, weten jullie misschien iets waardoor ik me beter kan concentreren op school en wat meer motivatie te hebben? zodat ik wel gewoon met goede cijfers naar vmbo kan.
en ook hoe ik m’n mentor en ouders echt duidelijk kan maken dat ik naar vmbo wil?

ohja, ook een reden dat ik naar vmbo wil, is dat je voor havo gewoon best veel inzicht nodig hebt. en ik heb dat gewoon echt niet…

Ik denk zelf ook dat je Havo wel aankan, maar ik ken je niet en misschien ga je dan wel heel erg op je tenen lopen. Ik denk ook dat je beter Vmbo kan gaan doen omdat je je er zelf fijner bij voelt. Want wat heeft het voor nut om een niveau te doen dat je niet wilt doen? Misschien is het beter voor je toekomst, maar als je het zelf niet wilt houd het ook snel op :slightly_smiling_face:.

ik wil zelf ook echt graag vmbo gaan doen.
maar het probleem is dat m’n mentrix, ouders en onderbouwnogiets niet begrijpen dat ik vmbo wil doen.

de vervolgopleiding die ik wil gaan doen is trouwens mbo. daar heb je toch vmbo voor nodig?

Ja voor zover ik weet kan je mbo doen met hbo x
Het is wel jouw besluit en als zij daar niet mee kunnen dealen is dat hun probleem. 'Veel succes nog verder ermee !

Als je twee uur op een dag huiswerk moet maken, loop je niet op je tenen, he. Het komt namelijk over alsof je gewoon te lui bent en dan snap ik dat ze je liever op HAVO willen houden.

^ Hangt ervan af hoe vaak je zo lang op een dag aan je huiswerk moet zitten om het te halen. In de tweede zitten de meeste leerlingen die op het juiste niveau zitten niet dagelijks twee uur aan hun huiswerk. Als TS zelf aangeeft dat ze liever naar vmbo gaat, is het het beste dat ze dat doet. Later kan ze toch eventueel nog opklimmen, mocht ze liever naar het hbo gaan.

Ik heb wel een beetje een soort gelijk verhaal.

In de brugklas deed ik havo, dat ging me te makkelijk af dus ben ik halfverwege het jaar van school veranderd en heb ik havo/vwo gedaan. in de tweede klas deed ik vwo en ben ik met de hakken over de sloot overgegaan. in de derde ging het echt niet en ben ik naar 4havo gegaan.

ik heb ook heel veel commentaar gekregen dat ik van vwo naar havo ben gegaan, dat ik zo een slim meisje was en dat ik er spijt van zou krijgen en dat het zonde was… maar ik ben nog steeds blij met mn keuze en heb er ook geen spijt van. mijn ouders waren er eerst ook niet blij mee maar ik denk dat ze uiteindelijk ook wel inzagen dat ik het jaar daarna toch niet gered had.

Daar heb je wel gelijk in. Je moet ook zelf je best wel blijven doen en niet gaan denken van : ‘ik wil toch naar vmbo dus ga ik me best niet meer doen’.

Het kan trouwens ook zijn dat ik bijv iets verkeerds zeg maar ik probeer alleen maar te helpen :stuck_out_tongue:

Ik denk dat je er later heel veel spijt van krijgt dat je je havo niet hebt afgerond. Ga op bijles (zodat je thuis gewoon schoolvrij hebt en een plek is om te ontspannen), weiger het om naast die jongen te gaan zitten (er is vast wel ergens een tafeltje vrij). Je bent nu 13? De kans is groot dat je na de middelbare school weer een andere opleiding wilt, die wellicht wel hbo is. Gewoon even doorzetten, het is zonde om op te geven.

Ik bedoelde het eigenlijk ook nog anders. In haar verhaal staat namelijk dat ze geen havo aan kan, omdat ze er wat voor moet doen, maar ze wil liever naar vmbo, zodat ze niks hoeft te doen. :’)

Ik heb ook havo gedaan, en ik zat toch wel al gauw 2 uur aan mn huiswerk hoor. En ik was bij wijze van spreken een perfecte havist. Het klopt dat veel mensen die havo doen in de tweede niet 2 uur aan hun huiswerk zitten, maar dat komt omdat de meeste mensen in de 2e klas rond hun leeftijd zitten waarop ze geen zin hebben om iets voor school te doen. De meeste echte serieuze leerlingen die op havo horen besteden echt al wel gauw 2 uur aan hun huiswerk. En 2 uur is overigens echt niet veel ! Bij toetsweek en examens en alles doe je er veel langer over. Maar hee, dat hoort bij school :slightly_smiling_face:

Aan je verhaal te lezen denk ik inderdaad ook dat ik havo zou blijven doen, als zoveel mensen zeggen/weten dat je het kunt. Ik denk dat je gewoon weer wat vertrouwen moet krijgen en dat bijles inderdaad misschien een goede oplossing is. Maar wat een betere oplossing is is denk ik huiswerkklas. Dan heb je je huiswerk op school al af, en heb je je vrije tijd echt voor jezelf :slightly_smiling_face:

ik ben 15, en ik weiger het zo vaak om naast die jongen te gaan zitten. maar op mijn school doen ze daar best moeilijk over.
bijles is geen optie meer, voor die laatste weken denk

dat is het niet, maar het voelt best klote als ik gelijk na school aan m’n huiswerk moet. ik heb lange schooldagen (iedere dag van half9 tot half 4), en ben dan echt doodop. en dan ook nog 3 uur per dag aan m’n huiswerk zitten? ik wil ook nog met vriendinnen afspreken wat vaak al niet kan door m’n huiswerk. en dan ook nog 's ochtends m’n wekker eerder zetten om te leren, dit wil ik niet nog een keer. ik had moeten begrijpen dat na mijn brugklas havo/vwo gefaald te hebben ik nooit meer naar havo had moeten gaan. ik had havo/vwo echt niet gered maar lette in de lessen wel goed op en heb dat onthouden. logisch dat vmbo een eitje was en ik naar havo kon, ik besefte alleen niet dat 2havo dan heel moeilijk zou zijn…

en ohja; ik weet heus wel dat ik met vmbo goed mij best moet doen, ik wil dan graag over met goede cijfers en goed mijn examens halen dat jaar dáárna.
maar als ik naar vmbo ga vallen ook frans en spaans af, 2 van de 3 vakken waar ik onvoldoende voor sta. talen zijn ook gewoon echt niet mijn ding.

Hee meid,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. In de 1e en 2e deed ik havo, maar het bleek veel te moeilijk voor mij. Toen ben ik maar een niveautje lager gaan doen, en nu doe ik mavo3. Het gaat stukke beter, ik heb meer vrijetijd en de stof is makkelijker. Ik ben van plan om na de mavo weer havo te gaan doen. Kost je wel een jaar, maar dan kan je het weer veel beter oppakken. Dus ga gewoon een niveautje lager, want havo 3 gaat veel moeilijker worden.

xx

Hee! ja ik denk dat ik wel gewoon naar vmbo ga, kan de school zeggen dat ik dat niet mag? of mijn ouders? of is het echt een keuze waarin alleen mijn mening telt? ik heb er ook over nagedacht als ik met de examens echt goede cijfers heb nog havo te gaan doen. maar er zijn ook zat dingen die ik kan doen met mbo, het is volgensmij bij de mensen meer het vooroordeel dat vmbo voor domme en luie mensen is en dat je er niks mee kan. wat wel degelijk kan…

^

Jouw school laat het jou gewoon proberen. Lukt het niet, dan heb je geen keus en moet je wel naar het vmbo. Ze doen het echt voor jouw bestwil, want ze weten dat je 3 havo dan ook niet gaat redden en dat je dan écht in de knoop komt. En luister maar niet naar die verhalen over het vmbo, je kunt echt heel veel kanten op met een mbo-diploma. Een voordeel voor jou is dat je op het vmbo opeens de ‘slimste’ bent en goede cijfers haalt, dat is heel goed voor je motivatie en om nóg verder te gaan.

suc6!

Als je zelf zo graag vmbo wilt gaan doen dan denk ik dat er van de havo niks meer gaat komen. Je hebt er geen motivatie voor en je kan wel vragen ‘hoe krijg ik meer motivatie’, maar na het lezen van jouw stukje denk ik dat dat nog best lastig wordt. Je wilt nl geen havo volgen voor jezelf, maar voor anderen. En dat is niet genoeg. Ik zou een goed gesprek met je ouders en mentrix aangaan om te bespreken of je mss iets met het vmbo kan doen.

Havo is mss beter/praktischer voor vervolg studies, maar als je kop er nu al niet naar staat heeft het weinig zin om door te ploeteren. Havo 2 is namelijk niet eens het pittigste jaar en voor het HBO heb je ook meer nodig dan dat wat anderen willen.

Mss is de beste tip nog wel het denken over wat je na deze school wilt gaan doen? Is een MBO studie genoeg voor jou? Of denk je dat je uiteindelijk toch HBO wilt gaan doen? Orienteer een beetje in beroepen wat dat kan een motivatie voor je worden. Dat is mss wel het grootste gevolg waarmee je rekening moet houden betreffende je keuzes. Via HBO heb je veel meer keuze. Het klopt dat je met vmbo meer kan dan een puttjesschepper, maar je mogelijkheden zijn kleiner.

Ik snap dat je motivatie op is, maar het enige wat ik nu kan zeggen is, ook al klinkt het hard: Blijf doorgaan, niemand heeft nog motivatie. Ook al lijkt het misschien zo, iedereen ligt nu half te slapen op zijn boeken en ligt het liefst meteen in zijn bed na school. Volgens mij kun je het wel, ik bedoel maar, het jaar duurt nog zo’n 4 weken! Probeer dit jaar in ieder geval af te maken, als je dit haalt dan lukt het je volgend jaar vast ook wel (eventueel met bijles).

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Ik zat in de 1e op tweetalig gymnasium, ging met gemak over naar de 2e. Toen kreeg ik Grieks erbij en op een gegeven moment kon ik Grieks en Latijn niet meer bijhouden. Dus liet ik die vallen het laatste halfjaar. Ik had toen geen zin meer omdat andere vakken ook slechter gingen en ben toen naar havo 3 gegaan. Daar ging het niet veel beter… Ik kreeg een brief van school dat ik over kon stappen naar vmbo op de andere locatie, maar daar voelde ik niet zoveel voor. Ik heb toen voor MBO gekozen (dat kan met overgangsbewijs havo 3 naar 4) en heb de laatste weken een plan van aanpak gemaakt met school. Ik hoefde niet meernaar de lessen, ik kwam gewoon om 9 uur op school, deed mn opdrachten die ik voldoende moest hebben en ging weer naar huis. Zo heb ik alsnog dat overgangsbewijs gehaald, want anders was ik blijven zitten.

Mijn advies is dus om te doen waar jij je fijn bij voelt! Ik ga na de zomervakantie mn 3e jaar MBO in en heb er geen seconde spijt van gehad, ondanks dat ik cognitief gezien wel beter kan. Voor mij was de keus minder moeilijk omdat mijn ouders er voor de volle 100% achter staan, maar ik wens je heel veel succes en maak zelf de keus, wat je school ook vindt! Mijn schoolleiding heeft me nog net niet uitgelachen, maar ze vonden het wel dom van me, zo hebben ze laten blijken.

waarschijnlijk mag ik gewoon vmbo gaan doen :slightly_smiling_face:,
de enige die nu nog loopt te zeiken is mn mentrix.
wordt niet goed van d’r.

ik heb nu toetsweek en ja dat ehh. gaat niet echt lekker.
ik heb nu 4 toetsen gehad en nergens voor geleerd thuis (wel in de huiswerkuren die voor de toets zitten) maar voor ak heb ik een 5,7 en duits een 5 :grinning: best goed dus. voor mijn doen dan… vooral voor duits, ik heb het hele jaar alleen maar 3,6en gehaald op een of andere manier.
nou morgen frans, dat is heeeeeel veel en ik moet nog beginnen. stomme ik…
en nederlands, maar daar hoef ik geen voldoende voor te halen want ik heb genoeg goede cijfers gehaald dit jaar daarvoor., en het is niet heel erg moeilijk :slightly_smiling_face:.
nouja maandag wiskunde… ik stond het hele jaar een afgeronde 8…
totdat het laatste hoofdstuk kwam en een 4.4 haalde.
dit hoofdstuk heb ik ook niks gedaan dus ik hoop dat het rond de 4,5 zit. dan blijf ik namelijk een 7 staan.
en nask, nouja daar leer ik heel weinig voor en heb dit jaar nog geen een onvoldoende voor gehaald, dus ik lees het een paar keer door. en dan hopen op een voldoende :slightly_smiling_face:.
nu maar hopen dat ik voldoende blijf staan voor geschiedenis, en frans ja, laten we hopen op een 4,5 of hoger!