MKZ Crisis 10 jaar Onrecht

[b]PREMIÈRE MKZ-DOCUMENTAIRE KOOTWIJKERBROEK
AMSTERDAM - De documentaire van Geertjan Lassche over de MKZ-crisis in Kootwijkerbroek ging donderdag in Amsterdam in première. ‘Mannenbroeders van Kootjebroek’ laat zien welke impact de MKZ-crisis van tien jaar geleden had en heeft in het dorp.

De ruiming van zo’n 60.000 dieren leidde tot fel verzet van de inwoners en confrontaties met de ME. De ruimingen zijn nog steeds omstreden. Uit recent onderzoek zou blijken dat die gebeurden op basis van ondeugdelijk onderzoek.

De documentaire schetst een beeld van het verzet in het christelijk dorp.

http://www.omroepgelderla…taire-Kootwijkerbroek.htm

(met tevens de trailer)[/b]

[u]Voor de ontwetenden: In 2001 brak er een mond-en-klauwzeerepidemie uit in Europa. In Nederland werden 26 bedrijven besmet verklaard. Er werd besloten om op grote schaal preventief te ruimen. Op ongeveer 2600 bedrijven werden in totaal 260.000 evenhoevigen afgemaakt. Dit leidde tot grote maatschappelijke ophef omdat het onethisch werd gevonden gezonde dieren te doden om zo de verspreiding van een virus tegen te gaan dat over het algemeen niet dodelijk is en waar dan ook nog eens een vaccin tegen bestaat. Bovendien ontkwamen ook kinderboerderijen, dierenweiden, hertenkampen en huisdieren niet aan de preventieve ontruimingen, wat tot emotionele taferelen leidde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mond-en-klauwzeer[/u]

De documentaire is op dit moment op NL 2 te zien en ik zit het met een half oog te kijken. Ik ben opgegroeid op een boerderij en hoewel ik nog erg jong was ten tijde van de crisis, kan ik mij de chaos, angst en gespannen sfeer thuis nog goed herinneren. En de beelden. De beelden van die duizende beesten die werden afgeslacht. Een bloedbad. En dat in Nederland.

De documentaire schetst een goed beeld van de onmacht en het verdriet waar de mensen van Kootwijkerbroek nog steeds mee worstelen. En hoewel ze ook erg inspelen op het aspect van het chirstelijke geloof, waar ik me totaal niet in kan vinden, ben ik echt geschokt en besef ik me nu pas wat een onrecht is aangedaan.

Vraag me af hoe jullie dames hier over denken?

foutje