Misofonie.

Hallo,
ik weet niet goed hoe ik dit moet beginnen. Ik heb nu een jaar of twee last van Misofonie. Misofonie is een psychologische overgevoeligheid voor specifieke geluiden. Dit is een beschrijving die ik op internet heb gevonden, en naar mijn idee wordt misofonie hier het beste beschreven.

[i]´De term misofonie is nog vrijwel onbekend maar het verschijnsel niet. Ook al is er weinig onderzoek naar gedaan is het duidelijk dat misofonie zich kenmerkt door een extreme afschuw van bepaalde geluiden die zelfs tot woede-uitbarstingen kan leiden. Toch valt misofonie nog niet onder de erkende stoornissen. Onderzoekers zijn van mening dat misofonie waarschijnlijk een neurobiologische kwestie is. Volgens hen is de kern een specifieke trigger, die vanzelf een agressie veroorzaakt.

Geluiden die misofonie kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld het voortdurend kuchen van iemand in de omgeving of het hoorbaar verorberen van een gevulde koek of zelfs de ademhaling van een persoon. De omgeving van iemand die aan misofonie lijdt denkt al gauw dat het komedie is of een vorm van onverdraagzaamheid en vindt het kwaad worden een zwaar overdreven reactie. Maar het is eigenlijk eenzelfde boosheid die optreedt als de buren tot diep in de nacht de muziek erg hard hebben staan.´[/i]

Ik kan er bijvoorbeeld absoluut niet tegen om samen met mijn familie te eten. Het is een dagelijkse kwelling waar ik al een uur van te voren tegenop zie. Mijn vader is het ergste naar mijn idee: smakken, overdreven kauwen, walgelijk praten met zijn mond vol, zijn vlees veel te ruw eten. Maar mijn moeder kan er ook iets van: ´s avonds voor de tv eet ze chips, en dit is het meest walgelijke geluid dat ik ooit mee heb gemaakt. Het irriteert me niet, ik word er boos van, woedend. Op die momenten voel ik gewoon pure razernij in me.
Ik heb het er al vaak over gehad met mijn ouders, maar ze vinden dat ik me aanstel en dat ik moet stoppen met die onzin. Maar ik kan het niet.
Er wordt door veel mensen gezegd dat het leidt tot eenzaamheid, maar hier heb ik geen last van, want bij mijn vrienden heb ik er geen last van.

Ik ben blij dat er meer mensen zijn die hier last van hebben, en dat er ook een naam voor gevonden is, zodat het ook enigszins wordt erkend. Op het moment zijn er nog geen oplossingen voor, en zal ik en alle anderen door moeten zetten. Nu vraag ik me af of er nog meer mensen zijn hier, die zich hierin herkennen en me misschien iets willen vertellen over hun ervaringen?

Liefs,
Nina

Ah hier heb ik ook zo’n erge last van! ik kan serieus er niet tegen als ik me broertjes/moeder hoor eten, ikheb al zooooovaak ruzie met ze erover gehad en ik erger me er gewoon echt dood aan :’)
vooral als ik chagrijnig ben heb ik erlast van maar soms dan is er niks aan de hand en lijk ik gewoon echt gek teworden van dat gesmak van andere :’) en dan kanik echt agressief reageren idd…

wauuww daar heb ik ook heel erg last van! Vooral bij me vader ik wil niet dat hij naast me gaat eten want ik erger me er dood aan. Laatst zat ie naast me op de bank een broodje te eten. Ik wou bijna dat broodje uit zn hand slaan omdat ik hem zo walgelijk hoor kauwen, kan er ook echt kwaad om worden

Ohja, dat smakken. Gatverdamme, daar kan ik ook boos om worden ja. Echt walgelijk. Sowieso etende mensen. Nahh.

ahhhhhhhhhh ik wil ook nooit met mijn stiefvader eten. Gatver ik word er altijd helemaal chagrijnig van en heb dan eigenlijk zin om tegen hem te schreeuwen

Nu weet ik waar ik last van heb :’)

Nee maar ik heb het liefst pure stilte om me heen of mijn eigen muziek, mn hoofd ontploft vanbinnen als ik gesmak, gekauw etc hoor. bah :l

Inderdaad.
Mijn broer eet echt op een ongelofelijke rare manier met extreem kleine hapjes en smakt daar ook nog eens vreselijk bij. Hij kan dit niet veranderen wegens zijn autisme, dus het is echt een onbegonnen zaak om er wat van te zeggen.
En als ik in de trein zit en degene naast me haalt opeens eten uit zijn tas… Dat zijn echt momenten die verafschuw.
Ook ga ik niet meer naar de bioscoop, omdat ik me het gedeelte na de pauze niet meer kan concentreren wegens krakende popcorn- en chipszakjes. Ik moet me dan altijd inhouden om de zaal niet te verlaten of te gaan schreeuwen.

apart eten
en zeggen wat je probleem is en desnoods in dit topic laten zien dat heel veel mensen er last van hebben

Ik ook!

Maar het is meer dan alleen eetgeluiden maar ik kan ook woedend worden als ik mijn broertje hoor ademhalen of als ik mijn zusje hoor niesen. Het probleem is dat ik zo kwaad wordt dan, dat ik moeite heb met me te beheersen. Ik doe vaak alsof ik naar de wc moet, en daar blijf ik dan een tijdje totdat ik het idee heb dat het wel weer gaat. Het gaat bij mij dus verder dan ´hee, dat is irritant´

Ik heb dat ook ongeveer. Ik wordt alleen niet razend, maar ik kan er gewoon echt niet tegen. Ik heb een keer bijna zitten huilen in de trein omdat ik naast een man zat die gewoon zat te snuiven. Maar hoe zacht het ook is, als ik het hoor, dan kan ik er niet tegen. Het enige wat je kunt doen is inderdaad weglopen, naar je kamer gaan, muziek indoen etc.

Ja, dat heb ik dus ook. Laatst in de bus zat een jongetje een swirl ofzoiets op te slurpen. Ik had de neiging om te gaan huilen en dat jongetje de nek om te draaien, terwijl het heel onredelijk is, want in principe doen ze niets verkeerd…

Hm ik herken het inderdaad wel een beetje. Van die momenten dat ik echt zin heb om te gillen en met dingen te gooien, gewoon omdat ik m’n familie hoor eten ofzo.

Idd. ^

Maar ik denk niet dat ik misofonie heb, ik word er niet razend door. Het irriteert me gewoon heel erg en daar word ik dan boos van. Maar het is niet zo extreem bij mij…

Ik kan echt niet tegen ‘de vork tegen het bord’ geluid. :c

Als mijn vader eet, kan ik ook echt boos worden.
Het is erger dan “irriteren aan”.

& als mijn moeder aan haar nagels pulkt, heb ik dat ook.
heel raar

[fgcolor=#FCB1F1]Ik heb er ook heeeel erg last van ik kan er niet tegen als iemand smakt of heel hard op eten kouw dan voel ik me zenuwen al te pringen in me lijf maar ik kan er ook niet tegen als iemand ademt tegen mijn lichaam aan dan word ik zo gek ik heb wel van meerdere dingen last op dat gebied net als kouwende kouwgom kouwers met hun mond open dan ben ik in staat om die ene te gaan slaan maar ja op school kan ik dat niet maken ik ben er gister achter dat ik dit heb iedereen vond mij gek maar mijn moeder en mijn broer hebben er ook last van maar eerlijk gezegt wist in niet dat het besond. Ik zou heel graag medicijnen er voor willen want anders komt het niet goed met mij ik erger me aan iedereen zelfs terwijl die gene er ook last van heeft maar als je het zelf doet heb je er geen last van alleen specifiek van anderen maar achteraf denk ik shit dee ik dat nou echt en schik in gewoon van me zelf. Ik ben blij dat ik er achter ben gekomen anders blijven die andere mensendenken dat ik gek ben. Xx ashleyy[/fgcolor]

Ik voel me bijna abnormaal dat ik hier geen last van heb…

Ja, dit. Naja, af en toe kan ik me er vreselijk aan irriteren, kan ik wel janken en beginnen mijn handen (bij wijze van spreken) te jeuken en wil ik het liefst iets kapot slaan of door de kamer heen gooien. Ik word ook echt zenuwachtig daarvan.
Maar het is niet altijd zo, dus ik reageer gewoon overdreven af en toe of zoiets.
Maar het lijkt me erg vervelend als je dat altijd hebt.