Misbruik in de Kerk

De laatste tijd zijn er in België enorm veel klachten geweest rond pedofilie. Zo heeft onze aartsbisschop zelf de medische verzorging van een slachtoffer betaald zolang die maar niet naar het gerecht zou stappen. Zo zijn de feiten die nu aan het licht komen allang verjaard en dat was natuurlijk zijn opzet.

Wat is jullie mening daarover? Vinden jullie dat de Kerk langzamerhand aan zelf-destructie doet? Is het celibaat nog nuttig en doet dit afbreuk aan het geloof zelf?

Celibaat is nooit nuttig geweest in mijn ogen. De mens is een seksueel wezen(met name ook nog eens mannen) dus dat stopzetten is tegen onze natuur in.

Huh, waarom wordt dit nu hier geplaatst? Ik vind het passender bij lifestyle hoor…

Maar is het celibaat dan een gevolg van pedofilie of een oorzaak? Of heeft het er helemaal niets mee te maken?

Ik denk wel dat er een link is, een jochie pakken is een soort ‘vrijkaartje’(ha.ha), omdat je niet als priester het bed mag delen met een vrouw.(right?)

ja, populair zal de kerk hiervan niet worden

ik denk dat het niet persé iets te maken heeft met het celibaat, het gebeurt op heel veel plekken, zoals zwembaden, clubs en andere ‘verzamel’ plekken

Hier ben ik het wel mee eens. Het hoeft niet echt een destructie van de kerk te zijn. Als mensen altijd hebben geloofd, blijven ze ook geloven. Alleen zou het vertrouwen in de pausen wel geschaadt worden. Terwijl er MEER dan genoeg ‘goeie’ pausen zijn.

Natuurlijk heeft het niet in zijn geheel met het celibaat te maken, maar ik ben het wel met E_kid eens. Die mensen zullen het sneller doen aangezien de mens nu eenmaal een seksueel wezen is.

Daarom snap ik ook niet hoe je non/monnik kan worden, hoe hou je het vol!

Ergens denk ik net dat het celibaat meer een gevolg is. Pedofielen worden priester omdat ze in de gewone maatschappij niet aanvaard worden en ze horen dat de Kerk toch een oogje toeknijpt.

celibaar is idd nooit nuttig geweest.
‘Roeping’ of niet iedereen heeft seksuele behoeftes.

Maar of ze het celibaat nu afschaffen of niet… misbruik blijft een zwaar misdrijf!

Ze zeggen ook nog dat jongetjesseks het celibaat niet schaadt, echt apart.
Ik vind dat dit soort pedofielen ook gewoon opgepakt moeten worden en uit de kerk moeten worden gezet.
Ik ben niet gelovig, maar ik kan me niet voorstellen dat het ‘gods wens’ was dat de vertolkers van zijn woord dit soort acties ondernemen.

De Kerk bedoelt dat het celibaat geen verband heeft met pedofilie, omdat het overal voorkomt. Toch vind ik het wel frappant dat het net zoveel voorkomt in de Kerk. En dat er over gezwegen wordt! Dat is nog het grootste misdrijf.

ik denk persoonlijk dat pedofilie een gevolg is van celibaat.
maar het schaadt idd het beeld van de Kerk. niet gelovige mensen zouden denken dat de kerk toch niet het goede voorbeeld geeft, dus waarom zouden ze gelovig worden?

ik vind eig heel schandalig wat er allemaal achter de schermen van de kerk gebeurt en dan gaan ze schijnheilig doen tegenover de mensen :confounded:

ik snap niet zo goed dat iedereen er zo verbaasd over doet. Dit speelt toch al jaren, alleen wordt er nu extra aandacht aangeschonken omdat ze er allemaal zo schijnheilig over gaan doen.
Dit is altijd zo geweest en dat zal altijd wel zo blijven, maakt niet uit hoeveel schadevergoeding ze betalen, er zullen altijd priesters en kleine jongetjes zijn…

De aard van de oermens is gewoon to fuck as much as possible. Wat maar eens aangeeft hoe niet-kloppend de kerk is [in mijn opzicht dan], naast het feit dat ik zoiezo niet snap hoe je er in zou kunnen geloven.
En omdat het niet logisch is, gaat het ooit ten onder, ik denk onderandere door dit soort fouten.

En dat maakt het allemaal minder erg…? Of probeer je er iets anders mee te zeggen?

Ik vind het vreselijk, zeker omdat het de mensen zijn die beweren dat zij het allemaal volgens de bijbel doen…en al helemaal nu blijkt dat het op ontzettend veel plaatsen gebeurd binnen Nederland en België en dergelijke en dat het nu pas aan het licht komt…hoe heb je al die jaren naar die bisschoppen kunnen luisteren die jou alles voorschrijven en het zelf allemaal fout doen?

Natuurlijk is geen enkel mens volmaakt, maar er zijn grenzen.

Gewoon dat tuig voor de trein gooien…

Het celibaat is nooit nuttig geweest. Ten tijde van de apostelen en in de eerste eeuwen van het christendom is er nooit zoiets geweest als het celibaat. Het is een regel ingesteld door het Vaticaan om aan priesters een soort van bovenmenselijk karakter te geven om zo aan macht te winnen. Priesters worden door het Vaticaan beschouwd als de basis van de Kerk en daarom is er een soort van ideaal beeld waarbij priesters uitstijgen boven de gewone mens, ook in zijn seksualiteit.

Het Vaticaan zit echt compleet vast in zijn oude waarden en vreest dat als ze die waarden gaan schikken naar de hedendaagse samenleving, de Kerk aan macht en invloed zal verliezen. Het celibaat afschaffen is daarom dus nog compleet taboe.

Maar ik denk niet dat pedofilie voortkomt uit het celibaat. Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat je pedofiel ‘wordt’ doordat je je seksuele verlangens moeilijker kan kanaliseren. Het is volgens mij iets dat je bent of niet bent. Vroeger had de Kerk ongelofelijk veel macht en invloed en in de positie van priester was het dus makkelijker aan kindermisbruik te doen.

Edit: desondanks vind ik wel dat het in het voordeel van de katholieke Kerk zou zijn als het celibaat afgeschaft zou worden.

Laat die priesters gewoon met vrouwen trouwen! Probleem opgelost.