Mirena spiraaltje

Hey daar!

Even een gek vraagje. Ik ben nu al een tijdje aan het nadenken over het nemen van een mirena spiraal. Ik ben al zeker 3 jaar aan de pil, maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in. Ook ga ik reizen in januari, en dan wil ik er gewoon niet aan hoeven denken! Ik wil geen koperspiraaltje, want die lijkt niet altijd even goed te werken. Nu lees ik eigenlijk alleen maar verhalen waarbij de Mirena spiraal óf één groot drama lijkt te zijn, of juist dat het de beste uitkomst ooit is. Ik ben eigenlijk heel benieuwd of jullie er ervaring mee hebben en of jullie die misschien met mij willen delen (:
Ook vraag ik me af of jullie er veel bijwerkingen van hebben gehad, maar ook hoe de procedure en dergelijke verloopt. Ga je eerst naar de dokter om te zeggen van “hé ik wil een spiraaltje” en moet je dan een tweede keer terugkomen om hem daadwerkelijk te laten zetten? Of hoe werkt dat? (Heb oprecht geen idee hahah).

Ik ben benieuwd!

xx

Ik wil ook een spiraaltje laten zetten vanwege teveel bijwerkingen van de pil. Je gaat gewoon naar de huisarts, zegt dat je een spiraaltje wil en ze schrijven een recept voor je uit. Die kun je ophalen en mijn huisarts wilde het laten plaatsen tijdens de menstruatie, dan wordt daarvoor apart een afspraak gemaakt. Ik ben nog niet zo ver gekomen om het daadwerkelijk te zetten, want het is nogal wat, maar ik ben ook benieuwd naar andermans ervaringen, vooral met bijwerkingen enzo.

Ik heb nu al bijna 4 jaar mijn spiraaltje. Inderdaad ook de Mirena. ik ben overgestapt van pil naar spiraal, omdat ik simpelweg de pil niet vertrouw, omdat ik darmproblemen heb.
Ik heb dit aangekaart bij de HA, en die heeft mij gewoon de mogelijkheden gegeven en informatie daarover. en toen mocht ik zelf kiezen.
Ik heb duidelijk aangegeven dat ik doorgestuurd wilde worden, inderdaad door de horror verhalen op internet en ik 17 jaar was. Ook omdat ik weinig vertrouwen in de huisartsen hier heb. Dit gebeurde ook.
Het plaatsen was echt easy. Ik voelde wel een steek, maar aangezien ik altijd erg last heb van mijn menstruatie, vond ik dit niet zo pijnlijk. Ik ben natijd ook gewoon gaan winkelen. Heb er weinig last van gehad.(je kan altijd pijnstillers van te voren innemen, dit werkt ook).

Hoe het nu gaat? nou ik ben gewoon ongesteld. Zomers minder dan in de winter. Lees: vorig jaar de hele zomer overgeslagen. Wel merk ik dat ik het laatste jaar meer last heb van buikpijn, stemmingswisselingen, vage klachten, en eigenlijk mijn spiraal begin te wantrouwen. Of deze klachten ook van de spiraal komen, durf ik niet te zeggen, maar vind het wel toevallig. :cold_sweat:
Maar verder is het een ideale anticonceptiemiddel.
Binnen mijn vriendenkring heb ik trouwens meer positieve verhalen gehoord over de Mirena spiraal!

Als je het toch eng vindt, kun je ook altijd over dat staafje in je arm nadenken! Hier heb ik zelf echter verschillende verhalen over gehoord. De een viel er erg vanaf en zwoor erbij. En de ander wist niet hoe snel deze eruit gehaald moet worden.

met andere worden: Ieder lichaam reageert ander op een bepaalde anticonceptie.

Ik heb in oktober 2014 mijn Mirena spiraal laten zetten. Ik heb tegen mijn HA gezegd dat ik een spiraaltje wilde omdat ik de pil lastig vond omdat je er elke dag aan moet denken en ik had veel last van de hormonen van de pil. De hormonen van de mirena spiraal geven deze direct aan de baarmoeder af zonder via je bloed te hoeven, waardoor je er minder last van hebt.

Voor het zetten van de spiraal werd inderdaad een afspraak gemaakt wanneer je ongesteld bent. Ik vond het zetten wel erg pijnlijk maar slechts een paar seconden even doorbijten. Een hele erge pijnscheut in je baarmoeder, en na een paar seconden is het ook weer weg. Ik had wel 800 mg ibuprofen van tevoren genomen op aanraden van de huisarts. De rest van de dag wat vage buikpijn gehouden maar niet zo erg dat ik niets meer kon doen die dag.

Vanaf dat moment tot op heden ben ik nooit meer een moment ongesteld geweest! Bij iedereen is dat wel anders, sommige worden, zoals hierboven ook staat, wel ongesteld. Ik heb het geluk gehad dat ik nooit meer ongesteld ben geworden. Voor mij is het dus echt een uitkomst geweest, en ik zou ook niet meer anders willen.

Succes met je keuze! :wink:

[b]Wil je verder praten over dit onderwerp? Dan kun je terecht in het volgende topic: http://forum.girlscene.nl/forum/seks-zo/het-algemene-anticonceptie-topic-420716.0.html

[/b]