(Mirena) spiraal

Hee,
ik zit er ook over te denken om een spiraaltje te zetten, maar ik lees nog best wel wat verhalen over mensen die slecht tegen de hormonen kunnen.
Ik slik nu de pil, en daarbij heb ik amper last van de hormonen. De grootste reden dat ik nu een spiraaltje wil is omdat ik de pil nog best wel vaak vergeet en het me gewoon heerlijk lijkt om nog amper ongesteld te zijn.

Dus, mijn vraag: als je tegen de hormonen van de pil kan, is de kans dan groot dat je ook gewoon tegen de hormonen van het spiraaltje kan?

Ik ben bijna 19 en ik heb nu bijna 2 jaar een mirena spiraal.

Ik heb hem gekregen omdat ik allergische reacties gaf op de werking van de pil. Maar ik ervaar de mirena spiraal als prima! Bij het inbrengen doet het heel even pijn maar je hebt er daarna wel 5 jaar plezier van.
Wel had ik het eerste halfjaar helemaal GEEN menstruatie, en nu sinds een halfjaar is het regelmatig.
Het heeft dus tijd nodig.

Vragen zijn welkom :slightly_smiling_face:
Succes!

Ik ga morgen de huisarts maar bellen. Het lijkt me best wel ideaal :slightly_smiling_face:
Wat raden jullie aan, als het mogelijk is bij je eigen, vertrouwde huisarts laten zetten of doorverwijzing naar gynaecoloog vragen?

Persoonlijk zou ik zoiets nooit bij de huisarts laten doen, die doen dat lang niet vaak genoeg en hebben geen echo apparatuur.

Denk er alsjeblieft aan dat de kans dat je niet/minder ongesteld wordt echt maar 50% is, verheug je op niets.

Er zijn tientallen verschillende merken van de pil die allemaal andere hormonen en in andere verhoudingen hebben. Dat valt dus niet te zeggen zonder dat iemand weet wat voor pil jij slikt :wink:

Ik wil hier ook even op inhaken. Ik heb afgelopen maandag een spiraal laten plaatsen. En door alle horrorverhalen was ik best bang geworden. Maar het zetten doet als je ontspant echt totaal geen pijn, het is letterlijk met een keer hoesten gedaan en je bent klaar. Was ook echt met 10 min het ziekenhuis weer uit.

Ik heb al jaren een mirena.
Binnenkort moet ik hem weer wisselen.

een tip een half uur 3 kwartier van de te voren 2 paracetemols slikken, dan valt de pijn aardig mee. Ik heb het toen ook gedaan,

Weten jullie of je hem bij de GGD of bij Sense (geen intentie tot reclame) kan plaatsen? Zou gaan om GGD Hollands Midden ZuidHolland Noord of Sense Leiden

Trouwens, is er een minimumleeftijd voor een mirena, en moet je als je minderjarig bent een ouder mee hebben of toestemming hebben van je ouders?

^Vanaf je 16e mag je het zelf beslissen.

Hey meiden,
Ik ga een opleiding doen de veva-opleiding, daarom is het handig aangezien myn menstruatie ook niet zo lekker loop de mirena spiraal het beste is heeft de huisarts my verteld. Ik moet nog even een afspraak maken met de gynaecoloog && daarna laten plaatsen. Volgens my gaat het wel pyn doen maar ja het is het waard hoop ik dan maar :flushed:
Als ik hem heb laten zetten dan zal ik laten weten hoe het is gegaan & wat ik voelde toen het geplaatst werd. Ook youtube filmpjes met uitleg kun je helpen je beslissing te maken en dan ben je voorbereid op het laten plaatsen! Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Groetjes girls :wink:

Succes met het plaatsen & tijdens je studie! Ik hoop voor je dat het plaatsen meevalt!! (y)

Was er bij jou iemand meegegaan?

Ik ben zelf ook al ruim een halfjaar aan het denken aan een mirena spiraal, maar pfoe wat ben ik bang geworden na al die horrorverhalen, en vooral omdat ik op websites de slechte verhalen alleen van mensen die nog geen kinderen hebben zie. Ik ben nu 16, vrij jong dus. Ik wil eigenlijk puur alleen een spiraaltje voor anticonceptie. Ben nu al ruim 2 jaar aan de pil en ik heb het idee dat de hormoonshot echt veel invloed op m’n humeur heeft en daarnaast vind ik het wel lekker om heel weinig/niet ongesteld te worden.

Maar nogmaals, ik ben echt ontzettend bang om 'm te laten zetten… :frowning_face:

Ik heb al bijna 5 jaar de mirena spiraal zitten… In oktober laat ik hem weer vervangen. Ikzelf heb er nooit echt veel last van gehad. Het zetten doet geen pijn, ik had wel wat krampen erna maar op een paar uurtjes tijd was dat ook weg (vergelijk het met lichte menstruatiekrampen). Nu is het wel zo, gezien een spiraal max 5 jaar mag blijven zitten om effect te hebben, dat mijn menstruatie wat begint door te komen en ik vaker krampen heb maar dit is gewoon normaal. Zei de gynaecologe ook. Hij is gewoon aan vervanging toe.

Ik heb eigenlijk besloten om een mirena te nemen, gewoon omdat ik wegens omstandigheden anticonceptie nodig had die enkel op de baarmoeder werkt en dus niet in de bloedstroom terecht komt zoals de pil bv. En ik heb er nog steeds geen spijt van. :slightly_smiling_face:

ik heb spiraaltje nu wel een tijdje sinds november vorig jaar,
nog steeds niet echt ongesteld geweest alleen beetje bruin slijm om het netjes te zeggen haha. wel vaak afscheiding maar weet niet of er meer er last van hebben?
verder is het ideaal ik vergat altijd de pil dus nu niet meer haha

Vandaag mijn mirena spiraal laten plaatsen. Het plaatsen viel mij heel erg mee, en nu heb ik alleen nog maar een beetje buikkrampen. Tuurlijk is het geen fijn gevoel om hem te laten zetten maar echt pijn kan ik het niet noemen. Ik ben nu vooral heel erg benieuwd wat voor effect de mirena op mij zal hebben, stiekum hoop op 5 menstruatieloze jaren :flushed:

Ik heb nu ook 2? Jaar een spiraal. Maar ik heb wel nog last van de hormoonspiegeling. Iemand ervaring? Soms nog veel zin in snoep, opgezwollen borsten, suf gevoel enz. Na een maand is het meestal weer weg.

Van de zomer heb ik ook een spiraaltje laten zetten en ik ben er nog elke dag blij mee!
In het begin bloedde het wel zo’n twee weken steeds een beetje, maar toen dat over was heb ik drie maanden nergens last van gehad. Nu heb ik dan wel weer wat bloedverlies en wat krampen, maar zeker niet noemenswaardig.
Ik ben trouwens 18, nooit een kind gehad en gewoon bij de huisarts laten zetten. De huisarts zei zelfs dat het verrassend makkelijk ging bij mij :slightly_smiling_face: