Minocycline...

hallo, ik ben gister helaas naar de dermatoloog geweest voor mijn acne en kreeg er heel veel dingen voor onderandere Minocycline.(dat zijn kleine gele pilletjes voor acne uiteraard)
ik lees in het bijsluiter dat Minocycline heel veel erge bijwerkingen heeft. en heb wat gegoogeld en daar zag ik ook allemaal tekstjes dat die bijwerkingen heftig was en al.

nu twijfel ik… leve lang met acne leven + onzekerheid over mij zelf
of
Minocycline nemen…

heb jij ervaring/mensen die je kent die het gebruikt laat het me weten please
ben nu echt in de war…

oowjah:
moet het 's ochtends en 's avonds in nemen van 50 mg/pch

Heb ik ook gehad :slightly_smiling_face: Voor mij deed het niet zoveel maar ben dan ook wel een ‘extreem geval’. Mag ik vragen voor welke bijwerkingen je ‘bang bent’ zegmaar? Voor zover ik me nog kan herinneren heb ik nooit extreem last gehad van een bijwerking, maar misschien dat je me er weer aan kan herinneren haha… Ik zou het in ieder geval gewoon proberen, mochten de bijwerkingen te erg worden kan je altijd nog overleggen met je arts en dan ermee stoppen :slightly_smiling_face:

Wat voor bijwerkingen krijg je ervan?

Ik ben dezelfde hoeveelheid nu ook al een 2 weken aan het innemen. Ik heb daarvoor nog al eens een dezelfde kuur gehad ik heb toch nooit last gehad van bijwerkingen. Die bijwerkingen komen maar op 1 van de zoveel mensen echt voor dus je moet je geen zorgen maken denk ik :wink:
Je moet er wel rekening mee houden dat je acne kan terug komen als je kuur is gestopt maar je kan altijd een nieuwe kuur starten.

Je kan ook eens vragen aan je huisarts/dermatoloog of de pil geen optie is. Ik ken iemand die het kreeg om van haar puisten af te geraken.

Die bijwerkingen staan er vaak voor de zekerheid op he. Het kán voorkomen dat je die krijgt, maar in lang niet alle gevallen gebeurt dat.
Ik zou toch de pilletjes slikken.

Ook de pil heeft bijwerkingen. Alles wat je slikt heeft bijwerkingen.
Bijwerkingen van de pil kunnen zijn: pijnlijke borsten, migraine, afscheiding uit tepels, stemmingswisselingen, geen zin in seks, irritatie van de ogen, misselijkheid, verandering van afscheiding, huidreacties, vochtophoping, gewichtsverandering en overgevoeligheidsreacties. Zou je om deze redenen dan niet de pil nemen? Ernstige bijwerkingen zijn trouwens trombose en kanker.

Overal bestaan enge bijwerkingen voor, maar de kans op ernstige bijwerkingen is in de meeste gevallen heel klein. Waar ben je bang voor?

http://www.mijnmedicijn.n…cyclines/minocycline.aspx

Zo te zien is de kans redelijk dat je in het begin diarree krijgt en er misselijk van wordt; zou me daardoor niet laten tegenhouden.

Je moet even goed kijken in de bijsluiter (neem aan dat je die hebt?),
soms staan er wel ernstige dingen bij maar komen die maar bij bij 0,00000001% van de gebruikers voor…

Ja, ok. Ik weet dat alles bijwerkingen heeft. Ik wou het er nog bijzeggen. Maar ik dacht dat ze de pil minder “frightening” zou vinden omdat dat wat meer gebruikt wordt…Alé, ik bedoel: het is meer bekend onder de mensen (haar mama mss zelfs). Maar idd: je moet met alles oppassen en vanaf je iets opmerkt dat niet normaal is bij jou: meteen arts contacteren! :wink:

Je moet je niet zo veel zorgen maken… Maar als je er echt bang voor bent, dan slik je het toch niet?

De dokter weet je medische historie toch? Als hij het niet vertrouwd, had hij het niet voorgeschreven denk ik… Anders misschien even bellen!

dubbel. SORRY xD

Precies. En als je nare bijwerkingen krijgt kan je altijd nog stoppen toch?

Mensen hierboven hebben gelijk. Het komt heeeel weinig voor.
Bovendien wat ik geleerd heb bij verpleegtechnische vaardigheden: veel bijwerkingen staan er om de fabrikant in te dekken. Stel je krijgt een bijwerking waarvan je kunt aantonen dat het door medicijnen komt en het staat niet op de bijsluiter kan je de fabrikant aanklagen. (voorbeeldje: de vrouw in Amerika die haar hond in de magnetron stopte om hem af te drogen. Stond nergens dat je hond er niet in kan dus zij kreeg een heleboel schadevergoeding).
De fabrikant zet dus alles wat ooit is voorgekomen op het lijstje van bijwerkingen zodat als er iets zou gebeuren hun kunnen zeggen ‘ja, maar u bent gewaarschuwd, dus het is niet onze schuld.’
De kans is dus echt heel heel klein dat je een van de ernstige bijwerkingen krijgt. (:

Ik hoop voor je dat het werkt! ^^

En inderdaad, ze zetten een hele lijst erin om allerlei claims te voorkomen, en ze zetten er ook al dingen in die bij 1 van de 10.000 personen zijn voorgekomen ofzo.

welke gek doet nou een hond in de magnetron …
pak dan een föhn of een handdoek :pensive:

Zo’n bijwerkingen zijn èrg zeldzaam en elke acnemedicatie heeft wel bijwerkingen…Ik zou eerst eens vragen of de pil (diane35) geen optie is. Als ik tussen acne en pillen moest kiezen…En dat heb ik ook gedaan : pillen. For sure.

Wanneer is het beste om minocycline in te nemen. Er staat daar niks over in de bijsluiter. Maar maakt het uit of je het nou avond doet of 's ochtends?