Mindfulness?

Ja hoi, ik las wat in een tijdschrift over minfdulness - en omdat het me wel blijmakend leek enz, heb ik er meer informatie over opgezocht. Maar wat ik me afvroeg is, heeft iemand er ervaring mee?
Dankje [:

Wat is mindfulness ? :’)

Ik weet het ook! Alleen heel moeilijk uit leggen… Ehm, een leuker leven leiden dmv positief denken, toch? Zoiets als The Secret, maar dan minder fanatiek, denk ik.

das toch een sport achtig iets ?

Het houdt toch in dat je heel erg stilstaat bij wat je doet? Bijvoorbeeld niet ontbijten voor de tv of snel in het voorbijgaan maar er echt de tijd voor nemen, er een soort meditatief moment van maken.
Tenminste, op die manier pas ik het toe. Ook op de fiets, niet denken ‘Gatver, moet ik weer naar school fietsen,’ maar ‘De zon schijnt, de wind waait lekker, leuke muziek, fietsen is leuk’. Volgens mij heeft het ook een beetje te maken met in het moment leven.

Hopelijk is er iemand met een duidelijker uitleg want hier heeft volgens mij niemand iets aan xD

Mindfulness is écht in het moment leven. Mindfulness betekent dat je je bewust bent van alles wat hier en nu gaande is zonder dat je hierover een oordeel velt of er veranderingen in aan wil brengen. De meeste dingen doen wij automatisch (tanden poetsen, eten, ergens naartoe reizen, etc.) en het zijn dan dus ook dingen waar we niet meer bij nadenken. Binnen mindfulness wordt je aandacht telkens terug getrokken naar wat je op dat moment aan het doen en aan het ervaren bent. De kunst hiervan is om je telkens zo bewust te zijn van wat je doet, dat je geen ruimte meer over houdt om bijvoorbeeld te piekeren of te verzanden in stressgevoelens. Je kijkt dan in principe vanaf een afstandje naar je gevoelens en gedachten. Omdat je niet langer een conclusie eraan verbindt (dit lukt nooit, ik kan dit niet, etc.) kan je er makkelijker mee omgaan en dus ook makkelijker een oplossing vinden voor moeilijke dingen.

Ik probeer mindfulness wel toe te passen, maar moet ook zeggen dat ik het érg lastig vind omdat ik een ontzettende piekeraar ben. Ik doe eeuwen over belangrijke keuzes maken en reageer vaak heel emotioneel in situaties waar ik geen controle over heb. Tel daar perfectionisme en een angst om fout te maken bij op, en je snapt waarschijnlijk wel waarom ik af en toe gek word van mezelf. :wink: Mindfulness helpt me om bepaalde dingen te relativeren. Ik haal diep adem en ben in het moment. :slightly_smiling_face: Dat is het voor mij.

koel

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[/b]

Dat je heb ik dus ook :stuck_out_tongue:

Klinkt interessant. Ik ga het ook proberen (met de nadruk op proberen).

Lijkt me best wel goed op zijn tijd, maar ik ben nogal een denker xD

Bij de boekwinkel zijn er stapels boeken over te vinden.
Dit is wel wat voor mij, maar ik herken me zo te lezen vreselijk in Lupine, dus dat word nog een hele klus :’)

Ik probeer dat heel vaak (zonder te weten dat daar een naam voor was), maar voor mij werkt het wel. Als ik bijvoorbeeld onderweg naar iets ben waar ik best wel zenuwachtig voor ben, dan concentreer ik me op de busreis, of de autorit of wat dan ook.

ik denk dat ik van binnenuit al iemand ben die zo leeft, maar lang niet altijd natuurlijk.
maar op sommige momenten, zomaar ineens, zonder dat ik erover na hoef te denken voel ik me dan zó gelukkig, door de mensen om me heen, mn ouders, mn familie, vrienden, wat ik allemaal thuis heb, wat ik kan en wat ik mag
dan denk ik echt; wauw wat heb ik een geluk met dit leven :grinning:

M’n psycholoog wil dat ik me daar op richt want het schijnt echt te werken. Ik vind het moeilijk, elke keer als ik bijvoorbeeld heel veel nadenk, moet ik gaan voelen hoe dat voelt en me dus richten op mijn lichaam, heel bewust. Ik vind dat echt lastig!

.

Tip: Lees ‘de kracht van het nu - in de praktijk’. Dat boek samen met Een nieuwe aarde en De kracht van het nu heeft mijn leven zo ongelooflijk veranderd.

Haha zoiets heb ik ook wel eens. Ik praat altijd met mezelf (in mijn hoofd dan). En dan zeg ik: Goh, op het moment gaat mijn leven echt goed! Een leuk vriendje, school gaat redelijk, stage geregeld en vanavond lekker met de meiden een borrel doen.

En dan ben ik blij :grinning: Dat doe ik vooral in de auto, dan ben je lekker even alleen en lachen als je wilt :grinning:

Oh en wat ik nog meer wilde weten was; mediteren jullie ook? En zo ja, hoe en helpt het? [:

mm, dat is echt iets voor mij.
ik ben écht een piekerraar (<= is dat een woord ?)
Oke dat ga ik dus proberen =D
en over het mediteren, niet echt, meer dat ik rustige(meditatie/regen)muziek op zet en dat m’n hoofd even helemaal leeg maak.
Het helpt mij wel echt, ik zei al dat ik een piekeraarster(?) was.

kus