Minderwaardigheidsgevoel

Hey iedereen,

Ik weet niet of dit ook de juiste plaats is voor dit onderwerp, ik weet niet of het beter bij lifestyle past of bij iets anders… Anyway

Ik heb al heel lange tijd het gevoel dat ik niets goed doe of dat elke situatie die ik meemaak fout loopt of zeer vreemd overkomt. Ik denk dan ook dat mensen boos gaan zijn op mij, mij raar gaan vinden. Het is soms zelfs zo dat ik feestjes afzeg omdat ik schrik heb om raar over te komen bij andere mensen, dat mensen mij vreemd gaan vinden en mensen mij niet leuk gaan vinden.
Een ander simpel voorbeeldje. Ik kwam onlangs in de winkel op de parking en moest eigenlijk aan de andere kant van het winkelcentrum zijn. Er stond een klein hekje waar je makkelijk zonder te springen over kon. Omdat ik zoveel schrik heb dat mensen mij vreemd gingen aankijken ben ik dan maar 5 minuten omgewandeld. Of toen ik langs het kanaal een boot zag liggen wou ik deze even gaan bekijken. Dus ik parkeerde mijn fiets, en wandelde op het padje naast het kanaal. Er stonden toevallig 2 mensen van het restaurant dat daar ook lag te roken net op de plaats waar die boot lag. Omdat ik het dan super ongemakkelijk vond om gewoon naar de boot te wandelen, daar wat te kijken en dan hetzelfde pad terug te nemen (langs de 2mensen) ben ik 25 minuten doorgewandeld om toch maar niet te moeten omkeren. Puur uit schrik dat ze mij raar zouden vinden.
Toen ik enkele jaren geleden merkte dat ik dit gevoel soms had was het nog redelijk onder controle maar tegenwoordig is het echt erg. Ik durf bijna niets “speciaals” meer in het openbaar doen, puur omdat ik zoveel schrik heb van dit gevoel.

Zijn er nog mensen die dit gevoel ervaren? Of hebben jullie tips om hier beter mee om te gaan?
Alvast dank voor de reacties.

Je moet maar zo denken dat iedereen vooral bezig is met zichzelf. Ik heb zelf ook vooral vroeger hetzelfde gevoel gehad. Dat iedereen me maar raar vond als ik iets deed. Maar de meeste mensen maken zich vooral druk om hoe ze zelf overkomen naar anderen. En wat als ze je raar vinden? Waarschijnlijk zie je elkaar toch nooit meer. Het leven is te kort om je continu maar druk te maken over wat anderen vinden. Als jij even die boot wilt bekijken moet je dat gewoon lekker doen. Als jij over dat hekje wilt stappen moet je dat gewoon lekker doen. Er zijn mensen die er niet eens over nadenken. Dat mag jij ook heus hoor! Jij mag ook lekker je ding doen, net als zij :wink: