Minder stress?

Ik heb heel veel stress. Ik zit nu ook in mijn examenjaar en ik maak wel planningen, maar ik kan me er niet aan houden.

Dit komt deels ook door mijn computerverslaving. Ik zit eigenlijk altijd achter de computer, ik probeer dit nu al te verminderen door soms niet op MSN te gaan. Mijn schoolwerk stel ik hierdoor ook erg uit.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik te weinig tijd voor alles heb, terwijl ik eigenlijk heel veel tijd heb, maar dit verpest door te gaan computeren of tv te kijken.

Heeft iemand hier tips voor?

Meid, jouw verhaal is het mijne, alleen ben ik uit mijn dipje aan het kruipen (met pieken en dalen). Volgens mij is het enige dat écht helpt, jezelf ervan te overtuigen dat het zo écht niet langer door kan gaan. Zet de computer uit en doe wat huiswerk. Neem dan weer even (even!!!) pauze. Doe dan weer wat huiswerk en bouw het zo op. En denk aan het fijne gevoel van ‘yess ik heb mijn huiswerk af =]’

Mm heb je toevallig ook tips om motivatie te krijgen om hw te maken? Ik heb ook niet echt een plekje in huis waar ik me lekker voel ofzo, behalve de tuin, maar dat is niet echt lekker met dit weer

Euhm, als je een eigen kamer met bureau hebt, ruim dan je kamer op, je bureau ook en maak het gezellig met wat kaarsjes en achtergrondmuziek. Zet zo weinig mogelijk dingen op je bureau zodat je niet afgeleid wordt. En anders aan de keukentafel?
Ik zou beginnen met het ‘leukste’ huiswerk of iets wat niet zo lang duurt. En wissel leren en maken ad. Ook vakken afwisselen. Kom je zo verder?

Maak een planning. Serieus, ik snap jouw probleem helemaal. Maar sinds ik een planning maak heb ik er helemaal geen last meer van.
Ik doe het bijv. zo:

Ik kom uit school, ga wat eten & drinken, breng de hondjes naar buiten. Ik ga dan niet meteen huiswerk maken (kan ik gewoon niet xd), maar eerst een uurtje achter de laptop. Als ik een uurtje erachter heb gezeten doe ik 'm meteen uit (gewoon doen!). Dan maak ik een lijstje met het huiswerk dat ik moet maken, (ik zou ook plannen hoelang je van te voren wil beginnen met iets, is erg handig) en dan maak ik het. Ik ga er dan een uurtje mee bezig, en als ik nog wat huiswerk heb dat ik eigenlijk wel moet maken, dan maak ik dat ook nog even af. Als dat niet persé hoeft, dan stop ik ermee. :slightly_smiling_face:

Bedankt, ik kan wel wat met de tips, weet alleen nog niet of het gaat lukken haha.
Maar het is zeker het handigst om het allemaal in de middag te doen, zodat ik 's avonds gewoon op de computer kan en tv kijken enzo? Ik doe doordeweeks toch nooit echt wat met vrienden

Ik zat ook te denken om het huiswerk wat ik zeg maar die dag heb opgekregen meteen te maken. Zou dat een goed idee zijn?

Bij mij helpt het als volgt: een kwartiertje huiswerk, 2 minuutjes facebook checken, een kwartiertje huiswerk, 2 minuutjes e-mail checken, kwartiertje huiswerk, etc.
Maar je moet dan wel de discipline hebben om alléén maar écht twee minuutjes te doen, en niet langer.

ooh ik wou dat ik je kon helpen! maar ik heb hierzelf ook echt last van… stom internet haha!

En jezelf echt belonen wanneer je je wel aan je planning houdt…
dus bedenken waar je zin in hebt… die ene reep chocolade of die ene gemiste aflevering terugkijken op internet…
als je echt alles gedaan hebt wat gedaan moest worden dan ga je jezelf daar eens lekker mee belonen!

@vintageROCKS en joyce7 dat heb ik allebei al geprobeerd, maar het werkt niet voor mij. Ik ga morgen proberen om mijn computer pas aan te zetten als ik klaar ben met wat ik moest doen. Hoop dat het lukt :stuck_out_tongue:

Wat heel erg helpt ook is een lijstje maken met dingen die je nog moet doen of wil doen en hetgeen met het meeste prioriteit bovenaan. Dat ga je eerst doen, en alleen daarop moet je je concentreren. Als je dat hebt gedaan beloon je jezelf met iets kleins en dan ga je naar het volgende.

Dat verminderd ook de stress van; Oh ik moet dit nog, en oh dat ook nog!

ik heb tijdens stress periodes, vorig jaar examens enzo, gewoon msn van mijn computer verwijderd waardoor ik daar gewoon veel minder opging. en toen het mooi weer was (wat het nu dus helaas niet is ) gewoon buiten gaan zitten leren en dat werkte echt prima!

voor de examens ben ik ook nog even een weekje naar londen geweest waardoor ik ook weer gemotiveerd was om wat te gaan doen voor school.

Msn verwijderen lijkt me niet zo’n fantastisch idee, want mijn vriend zit in het buitenland en anders spreek ik hem niet echt :stuck_out_tongue:

Maak een lijstje met wat je allemaal moet doen. Als je dan iets af hebt streep je het weg, dan heb je weer een goed gevoel en meer motivatie om door te gaan.

Je moet je er gewoon aan toe zetten om aan je huiswerk te gaan, want als je eenmaal bezig bent is het niet zo erg; de stap is alleen moeilijk. Ik zou gewoon ergens gaan zitten waar geen computer/afleidende dingen staan en dan gewoon gaan leren, leren, leren. Af en toe een pauze van een halfuurtje om wat te eten ofzo maar daarna gewoon weer hard verder werken.
Succes!