Minder koolhydraten eten

Ik eet, volgens mij, naar verhouding te veel koolhydraten per dag. Ik eet per dag zeker 5 tot 7 boterhammen en dan ook nog een aantal rijstwafels/eierkoeken/peperkoek/krentenbol etc. als ‘extra’. Ik snoep zelden, maar áls ik chips of koekjes ga eten, eet ik er ook meteen (te) veel van.

Op de site van voedingswijzer staat dat je je energie maximaal voor 60/70% uit koolhydraten mag halen, maar daar zit ik sowieso boven omdat ik zoveel koolhydraatrijk voedsel eet.

Ik eet eigenlijk nooit fruit en dingen als bijvoorbeeld yoghurt of een ei bij het ontbijt vind ik ook niet lekker. Eigenlijk vind ik voedsel met veel koolhydraten er in gewoonweg ontzettend lekker en daar kan ik dan meteen ook heel veel van eten. Groente vind ik wel lekker, maar bijvoorbeeld een komkommer als tussendoortje eten spreekt me ook niet echt aan.

Aangezien ik probeer af te vallen en ik gehoord heb dat te veel koolhydraten dan ‘de boosdoener’ zijn, vroeg ik me af of jullie tips hadden voor lekkere koolhydraat-vervangers.

Havermout, om brood te vervangen. Groenten zijn langzame koolhydraten, dus je zult er minder snel een hongergevoel van krijgen…

Ik vind dat je de voedingswijzer met een korreltje zou moet nemen maar het klopt inderdaad dat je teveel brood/koekjes e.d. eet. Je lichaam raakt bovendien ook een soort van verslaafd aan de snelle koolhydraten. Allereerst zou ik even inlezen in de soorten koolhydraten. Niet alle koolhydraten zijn persee slecht.

Fruit is héél belangrijk, zorg dat je dat meer gaat eten. Er zitten veel nodige vitamines in

Als ik jou was zou ik minderen tot max 5-6 boterhammen per dag en proberen je tussendoortjes gezond te houden. Wat je dan op je brood doet is ook belangrijk natuurlijk. Komkommer eten als tussendoortje is nutteloos, dat is bijna alleen maar water.

Beter kun je bijv een lekkere salade maken, fruit(!) eten, losse groentes eten, een soepje eten, dat soort dingen.

Dat veel koolhydraten een boosdoener kunnen zijn is zeker waar. Ik ben heel erg geminderd met koolhydraten, en dan bedoel ik voornamelijk brood/pasta/aardappelen etc en daardoor ben ik 15 kilo afgevallen, zonder al te veel moeite. Ik heb mijn brood etc vervangen door rijke salades en ben meer vlees, groentes en fruit gaan eten.

Focus je niet zo zeer op die koolhydraten. Sommige koolhydraten zijn belangrijk voor je lichaam en als je er in gaat schrappen ga je misschien tekorten krijgen.
In plaats van een (tijdelijk) dieet zou je beter je levensstijl aanpassen, dus in het algemeen meer groenten en fruit en minder koeken/chips/wafels. Misschien ook wat meer bewegen?
En dan volgt je gewicht vanzelf. Succes!

Ik heb hetzelfde probleem! Ik eet echt te veel koolhydraten, zal dit topic dus echt goed in de gaten houden haha.

Ik eet zoveel brood, ik hou zó veel van vers, warm brood :'D

De voedingswijzer moet je zeker met een korreltje zout nemen. Persoonlijk vind ik 70% al te veel maar dat moet ieder natuurlijk zelf weten. Koolhydraten heb je nodig maar eiwitten en vetten kun je nog beter gebruiken :wink: Ik eet een stuk minder koolhydraten (per dag +/- 130 gram) en functioneer ook stukken beter op gezonde vetten. Het klinkt raar maar ieder lichaam is anders en jouw lichaam kan misschien juist wel beter functioneren op koolhydraten. Dit merk je meestal aan je gevoel en je favoriete voedingsmiddelen. Zo houd ik het meest van noten, zalm, kaas en eieren terwijl jij juist meer geniet van koolhydraten. Verkeerde koolhydraten zijn echter een roofbouw voor je lichaam dus probeer te minderen met geraffineerde suiker, witte tarwe, pasta, aardappelen en koekjes, snoep enzovoorts. Kies wat vaker voor gezonde koolhydraten uit groente, fruit, zoete aardappelen, bonen en peulvruchten. En gezonde dingen LEER je eten :wink: Probeer daarnaast je koolhydraatinname wat te verlagen door wat meer voeding met eiwitten en vetten te nemen. Een appel klinkt namelijk saai maar smeer je er wat pindakaas over dan is het meteen een stuk gezelliger. Er zijn genoeg gezonde foodblogs waar je inspiratie uit op kunt doen dus wees niet bang om eens wat nieuws te proberen.

Dankjulliewel voor de reacties! Havermout klinkt erg lekker, dus dat ga ik zeker doen :slightly_smiling_face:

Mijn lichaam kan volgens mij goed functioneren op veel brood en crackers etc., ik heb geen overgewicht en ben verder helemaal gezond, kan ook het sporten goed volhouden etc. Maar ja, toch dat buikje hè :’)

Ik vind fruit eerlijk gezegd ook niet erg lekker, maar dat ligt vooral aan de textuur en aan het feit dat ik een behoorlijk kieskeurige eter ben. Misschien dat ik wel iets van fruitshakes kan maken of zo. Of groenteshakes, want ik hou dan bijvoorbeeld weer wel van wortels, broccoli en bloemkool, haha.

Goede en minder goede koolhydraten. s[/s]

Inderdaad, let op het soort koolhydraten. Want koolhydraten helemaal skippen ga je je echt niet beter van voelen. Van snelle koolhydraten skippen wél, omdat je dan langer op je eten kunt teren voor je energie.

Als je veel brood eet kun je koolhydraat arm brood proberen. Hier zit vaak rond de 5 gram per sneetje in en in een gewone bruine boterham is dat al 15 gram.

Je kan ook ipv alleen komkommer rauwkost maken met meer dingetjes erin, dat smaakt al beter met elkaar!

En als je dan trek hebt, eet een paar blokjes kaas. (Niet gelijk teveel want dan is het ook niet gezond natuurlijk) in kaas zitten namelijk geen koolhydraten.

Oh trouwens; bij de action verkopen ze noedels, rijst en pasta zonder koolhydraten! Hoe het smaakt weet ik nog niet maar heb het in de kast liggen haha. Dat is misschien ook een goede vervanger omdat hier normaal relatief veel koolhydraten in zitten

Misschien een hele rare vraag, maar je haalt toch eigenlijk al je energie uit koolhydraten?

salade ^^
quiche ( maar dan wel zonder (blader)deeg )

Je kan trouwens ook zoeken naar recepten uit de Voedselzandloper. Dat is best wel “anti-koolhydraten” en op internet staan al best veel recepten!
En inderdaad: groenten en fruit, daar zitten ook koolhydraten in, maar “verpakt” in vezels, waardoor je geen suikerpieken krijgt.

Even een update in dit topic. Ik ben vanaf vandaag ook gaan minderen in koolhydraten omdat ik er waarschijnlijk alleen maar ‘zwaarder’ van word in plaats van dat ik o.a. buikvet kwijt raak. Op internet is er zoveel informatie te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En ik kan in de avondmaaltijden niet altijd koolhydraten schrappen. Ik ben gestopt met het ontbijten met graanproducten en zuivel. En ook de lunch skip ik op dat gebied. Mijn buik is vandaag nog niet gaan ‘bollen’ dus ergens moet het daar vandaan komen. Nadeel is wel: mijn stofwisseling ligt aan gort

Lijnzaad kan daarmee helpen. :slightly_smiling_face: