Minder afhankelijk worden

Hoi meiden,

Sinds bijna 9 maanden heb ik een geweldige vriend op wie ik dan ook nog steeds dolverliefd ben. Echter ben ik wel onwijs aanhankelijk, het liefst zou ik altijd bij hem zijn en ook gaan samenwonen (mede omdat het op mezelf wonen zwaar tegenvalt). Ik ben erg bang om hem te verliezen (niet perse dat het uit gaat maar ook dat hij overlijdt o.i.d.) waardoor ik alleen maar aanhankelijke word, wat natuurlijk ook niet fijn is voor hem.
Het vervelendste is nog dat dit steeds erger wordt. Wanneer ik niet bij hem ben kan ik mezelf zo rot voelen dat het letterlijk voelt als liefdesverdriet.

Herkent iemand dit of heeft iemand tips voor mij hoe ik minder (emotioneel) afhankelijk van mijn vriend kan worden?

Zorgen dat je in ieder geval eigen dingen hebt (als je die nog niet hebt). Een nieuwe hobby, sport, baantje, meer afspreken met vriendinnen. Het is niet echt goed als je volledige gemoedstoestand van hem afhangt denk ik.
Wel goed dat je inziet dat je wat minder afhankelijk moet worden!:slight_smile:

Dat begin ik nu wel te doen ja, met mijn vrienden heb ik niet veel contact meer maar dat contact wil ik weer op gaan pakken (maar liever niet in de weekenden want (jaja: ) dan gaat dat van mijn dagen met mijn vriend af.
Ik ben net verhuisd dus ik ken hier ook nog iemand, ik ga echter wel weer sporten en een baan zoeken dus ik hoop inderdaad dat het dan weer komt. Ik wil alleen zo graag dat ik weer een paar uur in het weekend weg kan zonder dat ik hem gigantisch mis en alleen maar naar hem terug wil omdat ik hem anders ‘‘zo weinig zie’’.
Dankjewel!

het is goed om even de ruimte te nemen en ook eens te zeggen dat je een weekendje niet bij hem zit maar het spendeerd met vriendinnen (en hem de kans ook geven om dat ook te doen)

Ik snap precies wat je bedoeld, ik heb het zelf namelijk ook best wel erg.
Maar ik merk aan mijn vriend dat het hem te benauwend word en dat loopt op dit moment niet echt lekker. Ik moet nu meer afstand van hem doen; ook voor het geval het ooit misschien uit gaat wil ik mezelf de pijn besparen.
Dus mijn tip; zoek afleiding en probeer jezelf (met andere mensen?) ook te vermaken, dus zonder hem.

Ik denk dat het goed is niet alles meteen voor elkaar op te geven. Tuurlijk wil je veel bij elkaar zijn, maar ik denk dat het uiteindelijk niet werkt. Probeer andere dingen te zoeken wie je leuk vindt om te doen. En volgens mij heb je best wel veel last van piekergedachte, heel erg herkenbaar. Probeer te relativeren, wat is realistisch en wat niet… Ook afleiding zoeken helpt hierbij. Als ik niet lekker in mn vel zit en dus ga piekeren kijk ik ook nog wel eens filmpje van Sanny Verhoeven

Ik heb inderdaad heel veel piekergedachte en zou alles opgeven om bij hem te zijn. Ik weet dan ook dat dat niet gezond is.
Jessica, we hebben een hele goede relatie met super communicatie; wanneer het voor hem te erg wordt geeft hij dit aan en dit respecteer ik dan ook. Als hij moe is, is hij bv. liever alleen (ik ben dan liever bij hem) en dan ga ik ook, ondanks dat dit voor mij minder fijn is. Ik laat hem ook zo veel mogelijk zijn eigen ding doen, ondanks dat dit voor mij heel zwaar is, om te voorkomen dat ik hem te erg benauw.

xflora, filmpje is wel een goed idee! Als ik bij hem ben (ha- typisch maar sneller internet) ga ik er een hoop downloaden zodat ik niet alleen de tv heb.

Ik probeer nu ook wat contacten te leggen in de stad waar ik woon d.m.v. sporten en een baan zoeken en ook wil ik meer oude vrienden opzoeken waar het contact mee verwaterd is. Dit in de hoop om mezelf weer een beetje te herpakken.
Donderdag heb ik ook een afspraak bij de dokter omdat ik me zo verdrietig voel (niet alleen door dit maar het heeft er zeker wel heel erg mee te maken).

Wel fijn dat meiden zich hier ook in herkennen en de tips die er zijn! Dankjewel allemaal!!

Het meest verkeerde wat je kan doen is al je geluk af laten hangen van één persoon. Daarmee creëer je zelf afhankelijkheid terwijl je het helemaal niet hoeft te zijn.
Mijn advies is daarom om geluk, blijdschap en voldoening ook in andere dingen te zien. Als je denkt dat die dingen er niet zijn, maak ze of zoek ze dan.

Dit.
En je kan alleen jezelf gelukkig maken, dat kun je niet van een ander verwachten.

Goede stap! Psycholoog heeft bij mij heel erg geholpen persoonlijk om me beter te gaan voelen

Dit had ik ook. Goed dat je er zelf van bewust bent, dan kun je er ook wat aan doen. Ik was heel erg aanhankelijk en wilde elke minuut van het weekend bij hem zijn, terwijl hij afentoe ook iets anders wilde doen. Ik voelde dat dan als enorm kwetsend, terwijl het heel normaal is. Psycholoog kan inderdaad helpen, een beetje vermaak zoeken en er wel met hem over praten. Dan kan hij je misschien ook helpen? Liefs

Ginger, ben jij het nu een stuk minder of ben je nog steeds wel aanhankelijk?
Hij is momenteel op vakantie en (tot nu toe) vandaag gaat het wel maar gisteren en eergisteren moest ik ook huilen omdat ik hem zo erg mis, terwijl ik hem dan ook helemaal niet zou zien.
Pff, ik was bang dat dit op een gegeven moment zou gaan gebeuren maar ik wist niet dat ik zó erg zou zijn…

xBloempje, ik verwacht het niet van hem, maar hij maakt me toch zo onwijs gelukkig waardoor ik me alleen maar rot en eenzaam voel wanneer ik niet bij hem ben.

Gelukkig maar. Kijk van je vastklampen aan iemand word je doodongelukkig ik kan het weten want zo ben ik ook geweest. Maar het is heel belangrijk dat je naast je leven met hem ook een eigen leven hebt met vriendinnen. En meis zoals ik het lees is hij stapelgek op je, dus doe jezelf alsjeblieft niet zo tekort en ga lekker uit met vriendinnen. Het heeft mij ook heeel erg geholpen, en je relatie word er uiteindelijk alleen maar sterker van.

Je moet eerst van jezelf gaan houden voordat je van een ander kunt gaan houden. Klinkt heeel raar maar het is echt zo, niet zo onzeker want hij is niet je sleutel tot geluk. Dat ben jij zelf.
Tuurlijk mis je hem als hij er niet is dat is normaal, maar ga lekker leuke dingen doen zo heb je ook weer afleiding!
Het komt wel goed :slightly_smiling_face:

Dit helemaal gewoon.

l

Ik heb echt precies hetzelfde… alleen het gekke is ik krijg het zelf benauwd van hem;p tegenstrijdig he? mijn tip zou voor jou ook zijn om meer afleiding te zoeken, maar ik weet zelf hoe moeilijk dat is. Wat je kan doen is jezelf ook afvragen; Waarom voel ik mij zo afhankelijk van hem? waarschijnlijk heeft dit met je eigen onzekerheid te maken en niet zozeer met hemzelf.