Mijn zusje....

Ik maak me al een tijdje ernstige zorgen over mijn zusje… Ik heb altijd gewild dat we een goede relatie zouden hebben en ookal is het ook niet slecht te noemen, we zijn nou niet echt beste vrienden. Het leeftijdsverschil (6 jaar) is daar waarschijnlijk een van de oorzaken van.
Maar goed. Ik hou van haar en wil haar graag helpen, maar we kunnen prima praten over kleding rnzo, maar als ik dieper ga (liefde, waar ze haar geheime pakketjes vandaan haalt,enz) wordt ze kwaad en loopt ze boos weg.

Nu even het verhaal. Ze is 12 jaar en ontzettend gevoelig over wat anderen van haar denken. Ze wil er graag bijhoren en dat lukt haar ook aardig. Alleen lukt dat haar omdat ze verkeerde dingen doet. Laatst waren een aantal vriendinnen hier en ze hadden een shitload aan energydrank en hadden taal van kut, jezus, godverdomme. Mijn moeder heeft daar toen iets van gezegd en toen loog ze over de energydrank, mijn moeder wist wel beter natuurlijk en pakte het gewoon af.
Afijn. Laatst kwam er een misterieus pakketje voor mijn zusje aan waar ze het niet over wou hebben. Sowieso kan zij online geen dingen bestellen, want ze heeft geen online bankieren en ze wou er niet over praten. Nu keek ik een beetje rond op haar iPad en zag ik dat ze aan een vriendin vertelde dat ze “shisha” had besteld. Ik weet dssr het fijnr niet van, maar ze stuurde er een plaatje van sigaretten bij.

Ik vind dit gewoon echt niet kunnen en ik wil gewoon niet at ze de verkeerde kant op gaat. Ze is gewoon slim en zou school makkelijk kunnen, maar dat laat ze er ook wat bij in schieten. Mijn ouders weten ook wel dat het nirt helemaal proper is wat ze doet, maar zij weten ook nirt wat ze moeten doen echt…
Ik wil haar echt graag helpen, maar hoe kan ik met haar praten en tot haar door dringen zonder dat ze het idee heeft dat ik et niet met haar voor heb? Want dat heb ik dus juist wel, maar dat snapt ze niet…

Zat je ongevraagd aan dr ipad? Dat zou ik niet pikken

Jonge tienermeisjes experimenteren gewoon met dingen zoals sigaretten en energydrankjes, dat hoort bij de leeftijd. Het is hoogst waarschijnlijk gewoon een fase. Als je je echt sirieus zorgen maakt kunnen je ouders met haar mentor gaan praten. En daarnaast, ze pubert, het is niet raar dat je niet door haar door dringt. Ik kan ook geen woord wisselen met mn 16 jarige zusje.

Ohh ze heeft een shisha pen gehaald.

Tja ik kon eerst ook totaal niet opschieten met mijn broer, maar dat gaat beter nu we beiden ouder worden. Dus geef het even tijd.

Praat erover met je ouders dat je je zorgen maakt, en niet zozeer met je zusje. Ze is niet jou verantwoordelijkheid hoe lullig dat ook klinkt.

Een shisha is overigens een waterpijp, wat niet perse hoeft te neigen naar drugs oid. Je kunt er veel meer mee. Maar houdt dit wel in de gaten…

En inderdaad, ze pubert dus je zult zelf écht niet tot je doordringen en waarschijnlijk is het gewoon een fase.

goh
ze wil zich gwn stoer voordoen denk ik. ze is nu volop aan het experimenteren, ik zou haar gewn met rust laten, maar als het erger wordt zou ik er toch wel iets van zeggen…

Ik snap ook wel dat het een fase is, maar ze gaat sowieso de verkeerde kant op. Dat weet ik gewoon, want ik ken haar maar al te goed. Ze is gevoelig voor dit soort dingen, net als ik, alleen ben ik er (gelukkig) nooit mee in aanraking gekomen. Ik zou gewoon de band met haar willen verbeteren zodat ze dit soort dingen wel aan mij vertelt. Ze is heel verslavingsgevoelig dus ze hoeft maar 1 keer een sigaret in haar handen te hebben, of ze (doet in ieder geval alsof) ze verslaafd is.
Toen ik 12 was hield ik me totaal niet met dit soort dingen bezig namelijk…

I agree.

Mee eens. Als mijn broertje zoiets zou doen (niet dat ik het me ooit kan voorstellen maar toch) dan zou ik echt zorgen dat hij er mee stopt.

Fase met experimenteren vind ik echt slecht excuus.

Nou, dat vind ik dus ook :’) ik bedoel, ik begon met experimenteren om het zo maar even te noemen toen ik 16/17 was en dan kun je daar ook bewust over nadenken,maar een 12 jarige ziet er echt de consequenties niet van in. Maar hoe kan ik dat mijn puberende zusje wijs maken?

Als het “gewoon een fase” is ben ik wel heel benieuwd waarom mijn vriendinnen en ik die fase nooit hebben gehad? Ik vind dat je er wat van moet zeggen tegen je ouders. Straks gaat ze steeds meer proberen en krijg je haar er al helemáál niet vanaf. Ze zal het nu waarschijnlijk niet zo waarderen, maar het is toch echt beter dan haar d’r gangetje laten gaan en maar kijken of het ophoudt.

Dat het een fase is vind ik geen excuus, zitten alle andere rokers ook “gewoon in een fase” dan?

Dat sommigen van jullie die fase niet hebben gehad, wil niet zeggen dat niemand die heeft. Ga vooral niet tegen haar preken dat ze dit soort dingen niet moet doen, want dan gaat ze het juist doen. Hoe vaker je tegen haar zegt dat het slecht is, des te meer zij zich daartegen gaat verzetten en naar haar vriendinnetjes rent. Dus idealiter probeer jij die shisha samen met haar uit, zodat ze haar eigen mening erover kan vormen en ziet dat jij het beste met haar voor hebt en haar niet wil beperken. Maar goed het lijkt er niet op dat je dat van plan bent, dus in dat geval zou ik haar lekker naar haar vriendinnetjes laten gaan. Je kan haar toch niet vastbinden. En die energydrankjes komen na een tijdje ook haar neus wel uit, als dat het ergste is…

Van die energy drankjes zijn slecht voor je hart, zéker als je nog jong bent en je hart nog niet volgroeit is. Dat is onlangs nog op het nieuws geweest. Dus ‘als dat het ergste is’ vind ik een beetje belachelijk. Zeker voor iemand van 12. Verder is die Shisha pen of wat het ook is, ook niet geheel veilig. Er is helemaal nog niet bekent wat voor gevolgen het kan hebben na lang gebruik.

Ze is 12, experimenteren doet ze maar als ze meerderjarig is. Ik zou dit zeker met je ouders bespreken, zo’n pen zou in ieder geval (als ik een kind had) mijn huis niet in komen. Idem voor die drankjes en die taal.

Ja, want als je haar dat vertelt zal ze het vast nooit meer doen.
En het maakt niet uit als die shisha en energydrankjes het huis niet in komen, want guess what, dan doet ze het wel stiekem bij haar vriendinnen. Maar ja, als je dat liever hebt is dat natuurlijk een goede oplossing.

… Een 12 jarig kind gaat naar waar haar ouders het toelaten. Mijn kind zou niet weg mogen gaan als ik erachter kwam dat ze me zo bedonderde, al helemaal niet als er dan geen ouders bijzitten. En ja, ze heeft haar ouders bedonderd, want ze loog over die drankjes. Dan zou ze mijn vertrouwen opnieuw mogen verdienen voor ik haar weer weg liet gaan. Vriendinnen zouden wel naar mijn thuis mogen komen, maar dan wel enkel als ze die drankjes achterwege laten.

Mag ik trouwens vragen waarom je op haar ipad rondkijkt? Privacy is ook nog iets. Ookal is ze 12.

Ja en dan zegt ze dat ze naar school gaat en gaat ze ergens anders heen :’) Punt is dat ik uit ervaring weet dat het verbieden en er zo panisch over doen, geen zin heeft. En nu ga ik er niet meer op in ciao.

Ik ben ook een puber geweest hoor. Een 12 jarig kind kan je hopelijk nog wel aan als het op het vlak van smoesjes enz. aankomt. Op elk vlak eigenlijk. Je weet wanneer je kind naar school moet, of dat kan je in ieder geval opzoeken.

Trouwens, wel makkelijk om ‘er niet meer op in te gaan’. Je hebt een andere mening dan mij, prima. Maar ga niet doen alsof een ouder niet wat slimmer is dan een kind, en dan de discussie afkappen. Is wel heel makkelijk zo.