Haaiii, ik ben Esmee. Ik ben 15 jaar oud en ik heb een zusje die net 14 jaar oud is geworden. Toen ze nog 13 was zag ik af en toe wel is dat ze wat kleren van mijn aan had, ik vond dit echt niet leuk en zei tegen haar dat ze best wel kon vragen als ze wat kleren wilde lenen. Maar het werd steeds erger… Ze jatte echt alles! Mijn geld, make-up, sieraden, parfum, kleren, schoenen, jassen, bh’s, onderbroeken en hockeykleren echt alles wat in mijn kamer stond. Ik heb dit ook regelmatig tegen mijn ouders gezegd en we hebben er al heel vaak over gepraat. Ik heb een deur op mijn slot gekregen. Dit helpt elders echt niet! Ik ben laatst zo kwaad geworden dat ik een gat in haar deur heb getrapt. Mijn ouders doen er nu echt niks meer aan! En omdat het toen zo uit de hand was gelopen staan ze juist aan de kant van mijn zusje… Ik weet echt niet meer wat ik moet doen… Mijn ouders haten me nu inplaats van mijn zusje. Ik haat mijn zusje echt heel erg. Ik vind niet echt dat het mijn zusje is. Kunnen jullie me helpen? Thanks…
Ik heb geen advies, maar “haten” is een groot woord, vooral als je het over je eigen kleine zusje hebt.
Wees blij dat ze duidelijk tegen je op kijkt. Dan doen jongere zusjes nu eenmaal.
‘’ Ik heb een deur op mijn slot gekregen.’’ ??
Ik snap je frustratie. Misschien al je spullen op 1 plek leggen, of een slot op je deur doen en de sleutel meenemen als je weg gaat? Dat zal wel helpen toch?
"Ze jatte echt alles! Mijn geld, make-up, sieraden, parfum, kleren, schoenen, jassen, bh’s, onderbroeken en hockeykleren echt alles wat in mijn kamer stond. "
Ohja het is normaal om geld te stelen van je oudere zus… Sorry maar dat heeft totaal niks te maken met tegen iemand opkijken. Dingen van een ander pakken zonder toestemming is fout. Ook al is het je zusje. Ze hoort het maar normaal te vragen.
Trouwens je ouders haten je echt niet. Haat is inderdaad een groot woord.
gestoord kind dan. schaamt ze zich niet ofzo? Als je een slot hebt gekregen omdat ze alles jat, zou ik me echt kapot schamen als ik haar was
Een gat in haar deur trappen? Hoezo agressief. Alsof je het zo oplost.
En ik denk dat je ouders niet ‘aan de kant’ van je zussen zus staan, maar het proberen op te lossen. Maar door constant boos op haar te zijn zal ze juist niet stoppen. Dus proberen ze erachter te komen waardoor het komt. Dat kan niet zolang je met je vinger blijft wijzen.
De huidige methode werkt niet, daarom stoppen ze daarmee. Je kan niet eeuwig dingen verbergen voor iemand.
“Ik heb een deur op mijn slot gekregen.” hmm ok bijzonder.
Nee maar heb je er wel gewoon met haar over gepraat?
En haten is wel een beetje overdreven. Maar natuurlijk is het vervelend dat ze dat doet.
Piep niet over dat ze deur en slot heeft omgedraaid. Gebeurt jullie ook wel eens.
Ik zeg niet dat het goed is maar dit kan gebeuren als je echt heel boos bent xD
Voor de rest ben ik het eens met je reactie.
Ik snap jouw situatie hardstikke goed. Ik zou er zelf ook gek van worden als mijn zusje alles jatte. Ik heb het zelf ook meegemaakt en een slot werkt inderdaad niet, want alles wat buiten je kamer ligt kan gewoon nog meegenomen worden. Kleding in de wasmand/strijkmand kan er alsnog uit gehaald worden en daar kan je moeilijk een slot op doen. Je ouders zouden echt eens goed met haar moeten praten of jij zelf. Zeg tegen haar dat je niet wilt hebben dat ze jouw kleding draagt. Erbij zeggen dat als ze iets wil lenen ze het moet vragen helpt vaak ook niet, want zo krijgt je zusje het idee dat ze alles wel mag lenen en dat het vast niet erg is als ze het een keer niet vraagt.
Desnoods kan je een keer met haar de stad in gaan zodat je bh’s met haar gaat kopen en verder kan ik je alleen maar adviseren de spullen die je echt dierbaar zijn of waarvan je echt niet wil dat ze het pakt gewoon op je kamer achter slot en grendel te leggen.
Een zusje die naar je opkijkt is wel leuk, maar dat zoveel van je spullen gestolen worden van je is echt niet leuk meer.
als ze mijn shirt aan had he… zou ik het met geweld van dr lichaam rukken en hem in mn op slot gezette kamer gooien. xD
Hmm, misschien is dit wel echt heel kinderachtig, maar doe het eens terug; doe haar kleren aan, doe haar make-up op, jat haar spullen en dan kijken hoe ze reageert. Dan moet ze toch wel inzien dat het niet leuk is dat ze al jouw spullen jat?
Mijn nichtje had hetzelfde probleem, en toen ze dit deed werd het alleen maar nog erger, omdat haar zusje haar weer terug wou pakken… (wat niet logisch is omdat zij begon natuurlijk)
Serieus? Ze draagt jouw onderbroeken? Lekker hygiënisch
koop voor geld enzo zo n kluisje met een slot, probeer op je kast een slot te zetten.
alles terugdoen wat ze bij jou doet helpt toch niet, waarschijnlijk pakt ze jouw spullen met een reden dus dan zijn haar dingen niet goed genoeg voor haar.
Ik heb dit ook gehad, maar dan met het nichtje van mijn vriend, die 2 jaar ouder dan mij is. Ze pakte ook echt alles van me, en jatte geld van mijn vriend en mij en van zijn ouders. Maar ze loog er over en deed helemaal niets volgens haar. Nu zie ik haar bijna nooit meer dus ik heb geen tip voor je…