Mijn zus is in álles beter

Ik zit al een tijdje hiermee en ik heb echt geen idee wat ik ermee aan moet.
Mijn zus heeft commentaar op álles wat ik doe.
Ze is veel mooier dan ik, heeft alles wat ik graag zou willen(Mooie lengte, perfecte neus en mooie vormen)
Deze 3 dingen heb ik dus echt niet en ik ben daardoor erg onzeker.
Telkens als ik haar zie word ik steeds jaloerser, en als ze dan commentaar op me heeft dan flip ik helemaal uit…
Hoe kan ik het beste hiermee omgaan, en van deze jaloersheid af komen?
Ik word gek van mezelf…

X

Ik ken het, mijn zus is slimer, knapper en beter in zo veel dingen.
Maar echt jaloers ben ik niet, ik weet niet waarom

Sorry, ik heb niet echt tips

Maar je zus is toch niet in alles beter dan dat jij bent? Ik weet het verder niet, maar wat je nu noemt zijn alleen uiterlijke punten en dat is ook nog eens subjectief. Ik snap dat je het lastig vindt maar misschien moet je meer focussen op de dingen waar jij zelf goed in bent en minder kijken naar anderen?
En je kunt het aan je zus vertellen dat je het vervelend vindt dat zij overal commentaar op heeft en vraagt of ze daarmee wil stoppen. Dan heb je in ieder geval geen last meer van haar commentaar. En probeer te focussen op jezelf en je eigen goede kanten!

Ze is veel mooier dan ik, Schoonheid is door iedereen anders gezien, wat de een mooi vind kan de ander helemaal niet mooi vinden.
heeft alles wat ik graag zou willen(Mooie lengte, perfecte neus en mooie vormen) Dat zijn allemaal opvlakkige dingen. Uiterlijk is niet alles en zoals ik net zei zullen er net zoveel mensen jou mooier vinden als mensen die je zus mooier vinden.

Er is meer in het leven dat uiterlijk, maak een lijst van dingen die jij mooi vind aan jezelf?
En kom niet met “Ik vind niks mooi” dan denk je maar wat langer na, uiteindelijk vind je toch wel iets.

Verder qua commentaar van je zus, zeg het haar op een normale manier dat je het niet prettig vind om iedere keer commentaar te krijgen.

Herkenbaar, mijn zus is ook mooier, slimmer, grappiger en populairder dan ik en gewoon in alles beter. En dit heeft ze zelf ook heel goed door want ze doet heel arrogant tegenover mij, en inderdaad overal commentaar op hebben. We zijn niet bepaald vriendinnen nee.

Ik heb alleen niet echt tips, probeer er gewoon zo min mogelijk aan te denken.

ik zou het tegen haar zeggen. Weetje,misschien ziet zij het juist heel anders, dat JIJ misschien mooier etc. bent dan haar! misschien is dat wel de reden dat ze overal commentaar op heeft. Het klinkt misschien raar maar het kan hartstikke goed waar zijn :slightly_smiling_face:

Ik vind altijd jammer als ik dit zie bij zussen en raar ! Want mijn zusje die 14 is en ik ben bijna 21 zij kijkt juist heel erg tegen mij op en hecht veel waarde aan dingen die ik zeg, maar me commentaar ofzo boeit haar vb totaal niet ze heeft wel schijt aan mij op bepaalde dingen. Jammer dat je zus zo is, maaar misschien meer op je zelf focussen ipv je zus om van je onzekerheid af te komen?

Mijn moeder zegt altijd; in deze wereld is het moeilijk om echte vriendschap te vinden, maar een zus krijg je gratis koester dat…

Zeur niet zo het is je zus. Gun het haar. Ugh

Dat dacht ik vroeger ook altijd. Maar dat kwam ook omdat mijn zus een voorbeeld voor me was. Want ze was de enige die nog thuis woonde. Later verandert die gedachte nog wel over haar.

Ik herken dit heel erg. Ik heb twee broers en een zus, en zij hebben allemaal vwo afgerond (waarvan mijn twee broers cum laude), terwijl ik vorig jaar met héél veel moeite over ging. Ik ben ook zo onsportief als mogelijk, en mijn sibblings kunnen allemaal prima voetballen enzo. Ik heb heel vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg ben, maar praat er vooral over met bv je ouders, of je zus zelf.

Ze is populairder en slimmer dan ik…
Zelfs een vriend van me die ik wel zie zitten zei dat mijn zus een ‘lekker wijf’ is…
Bedankt voor jullie tips x

Schoonheid is niet voor eeuwig.

Jongens moet je je niks van aantrekken. Lekker wijf zeggen vind ik ook eerder respectloos. Zou blij zijn als ze dat tegen mijn zus zouden zeggen (heb geen zus maar als ik die zou hebben), en dat ze over mij zeggen dat ik een leuk gezellig meisje ben. Jongens willen een lekker wijf voor als ze zin hebben, voor 1x. Maar als het er op aan komt een relatie met iemand met inhoud. En alle jongens vallen op andere soorten meiden. Smaken verschillen. En gelukkig zijn er genoeg verschillende smaken. En dat is dus niet alleen een slank blond wijf met dikke tieten en een lekkere kont. Als een jongen daar op valt hoef je er sowieso niet aan te beginnen :wink: Dan moet je juist blij zijn dat die daarop vallen. Die zijn zelf hersenloos en geen vriendjes materiaal. Jongens met hersenen kijken wel verder dan dat!

Maak je niet zo druk!! Het maakt je alleen maar onzekerder en haalt t jezelf alleen maar omlaag. Moet je niet doen!

En je zus hoeft niet alles van jou mooi te vinden, en jij ook niet van haar. Dat kan ook nooit :wink: Juist goed dat ze eerlijk is. Heb je meer aan!

Ik begrijp je wel omdat ik men hele leven ook al het gevoel gehad heb dat men zusje gewoon de betere versie van mij was. Maar verlies niet uit het oog dat het een gevoel is.
Objectief gezien ben ik momenteel wel slanker en misschien ook wel knapper dan men zus, het gevoel dat ze beter is dan mij, steekt nog regelmatig op.
Onthoud het dus goed, het is een gevoel, geen feit.
Een gesprek met je zus hiervoor kan misschien ook wel helpen. Vertel haar dat je je soms minderwaardig voelt naast haar en dat dat de reden is dat je soms heel nijdig kan reageren.

Heel erg bedankt voor jullie tips!
Ik heb het er met haar over gehad en ze vond het zelf ook erg dat ik zo over haar dacht…
Het blijft moeilijk maar ik moet het denk ik maar accepteren!
Mensen moeten me maar nemen zoals ik ben…

Ik denk dat het ook tussen je oren zit, hoor!
We zitten in de puberteit en onzekerheid gaat dan een grote rol spelen. Ineens ga je jezelf vergelijken met anderen en zo vind je natuurlijk altijd een imperfectie aan jezelf die je liever niet zou hebben. Al snel vergeet je dan alle dingen aan jezelf die je wel mooier vindt en kun je alleen nog maar kijken naar de dingen die je niet mooi vind. Maar ik denk dat je je beter kunt focussen op je sterkte, mooie punten, en de dingen waar je wat aan kan veranderen, dan de dingen waar je niks aan kunt doen.
Jouw zus heeft vast ook wel iets van jou waar zij jaloers op is!