Mijn zus heeft anorexia.

Hej.
Vorige week vertelde mijn mama dus dat mijn zus anorexia heeft… Dat ze het zelf net wist omdat ze het aan mijn moeder verteld. Ze gaat zelf al een tijdje naar de schoolpsycholoog en wil er wat aan doen. Ze is meteen naar de dokter gegaan met mijn moeder om bloed te laten trekken enzo om te zien of ze niets tekort kwam… Niemand had het door… Vorig jaar begon ze te dieëten… ze woog in de 70 en nu 54… Iedereen dacht dat ze zo vermagert was door het gezonder eten enzo… Ze feliciteerden haar allemaal door te zeggen dat het echt knap van haar was om zo goed vol te houden… Ik vond sommige dingen wel raar… en ik had soms wat vermoedens of een soort van voorgevoel dat er iets niet klopte, maar ik wuifde die gedachten altijd weg omdat ik de enige was die zo dacht en ik dacht dus dat het mijn stomme verbeelding was :S
Ik mag het van mijn ouders aan niemand zeggen en dat begrijp ik wel… Maar ik heb geen idee hoe ik hierop moet reageren… mijn ouders ook niet, heeft mijn mama gezegt…
Heeft iemand hier ervaring mee?
x

Nee srry
Ik hoop dat het niet levensbedreigend is
Succes & Sterkte!:slight_smile:

nee geen ervaring sorry,
maar veel sterkte meissie!

pfoe, dat is wel lastig ja.
Ik denk dat je haar (niet overdreven, of opdringerig) Moet duidelijk maken dat ze echt mooi is. en niet meer hoeft af te vallen. Misschien goede ‘rollmodels’ laten zien. Mooie meiden met een normaal gewicht (denk aan de chicks van gossip girl).

Verder weet ik het ook niet meid.
Succes!
en je zus ook.

dankje allemaal, en ze is ook echt mooi… Ik heb haar altijd zo bewonderd en nou ja… Ik ben soms zelfs jaloers op haar omdat ze zoveel aandacht krijgt… maar natuurlijk zie ik haar ook graag en dat ze zich zo voelt vind ik zo erg :frowning_face:
gisteren waren we gaan winkelen en ze zei dat ze het huis gewoon even uit moest om te ademen omdat onze ouders haar nu echt te hard controleren en vaak vragen of ze nog moet eten ofzo… en ze zegt dat dat het juist erger maakt op de duur…
Zelfs ik word nu erg gecontroleerd op het eten enzo

x

mijn beste vriendin had (heeft) ook anorexia.
ik wist ook niet goed hoe ik ermee om moest gaan, maar doe vooral heel lief tegen haar enzo, en laat weten dat je er voor haar bent.
meer kan je eigenlijk niet doen ;o
hopelijk heb je hier iets aan!

ik denk idd ook dat je dat moet doen,
aan haar laten zien dat je ook mooi kunt zijn zonder graatmager te zijn,maar gewoon een normaal figuur kan hebben -endatmooieris-…
Sterkte & Goodluck!

Je kan haar beter maar gewoon steunen en dr komt vast wel profesionele hulp die haar echt kan helpe.
Jij kan haar gewoon helpe door n lief zusje te zijn enzo.

Sterkte ermee meid!

dankje allemaal :slightly_smiling_face:

Ik ben echt bang dat mijn zus dat ook gaat krijgen, ze is nu al enorm aan het afvallen en slaat vaak avondeten over enzo. Maarja, volgens mij valt het nog wel mee.
Ik denk dat je inderdaad niet meer kan doen dan er voor haar zijn, en gewoon leuke dingen met haar gaan doen enzo. :slightly_smiling_face:

ik heb het zelf gehad :wink:
mijn omgeving kon er ook niet goed mee omgaan dus ik snap in welke situatie je zit. misschien kun je je zus ook gewoon complimentjes geven over hoe ze van binnen is, bijv dat ze een lieve zus is, aardig persoon, enzoo, daarvan word ze ook blij zonder dat het aan haar uiterlijk ligt.
succes & sterkte!!

Ik zou maar oppassen :s Ik dacht ook altijd: het valt wel mee
maar bij je zus kan het natuurlijk anders zijn

Ik zal haar zeker steunen en kzal proberen ook complimenten te geven over haar innerlijk al lijkt dat wat moeilijk want mijn familie is niet zo… ingesteld

Sterkte, anorexia is en blijft een rotte hardnekkige ziekte. Probeer haar zoveel mogelijk te steunen, ookal is het alleen maar door leuke afleiding te geven door te shoppen of films kijken ofzo!

Ik heb er wel ervaring mee. Je moet gewoon blijven doen als altijd, misschien wat extra lief, door leuke dingen samen te doen. Maar ga de ziekte vooral niet benadrukken ofzo, gewoon doen alsof ze helemaal gezond is! En als ze een opmerking maakt dat ze te dik is ofzo gewoon tegenspreken en zeggen dat dat niet zo is, maar maak er geen discussie van.

Ik heb er ook ervaring mee. Het lastigste is dat je er niks aan kunt doen. Dat kun je alleen aan de profesionelen overlaten. Je kan haar natuurlijk wel laten zien dat je er voor haar bent. En inderdaad net zoals hierboven, gewoon doen alsof ze gezond is, hoe lastig het ook is, zo help je haar het best.

woa, dat is kut. mijn zus heeft het ook gehad, maar toen was zij 15/16, wat mijn leeftijd nu is. nu is ze 24, ik was dus ongeveer 6/7 en had geen sterkte band met haar dus ik kan je geen tips geven… maar ik denk dat je haar gewoon een beetje normaal moet behandelen. je ouders zullen haar nu vast wel heel sterk op eten controleren enzo, dus dat hoef jij (over het algemeen lijkt me) niet te doen. doe niet alsof je een zielig ziek vogeltje is, laat haar wel weten dat ze met je kan praten als ze daar behoefte toe heeft. =]

up

Gisteren zag ik iemand op de trein die anorexia had. Dus ik kan me ergens wel in je plaats stellen. Ik denk dat het niet gemakkelijk voor je is dat je zus dat heeft…
Maar het is wel goed dat ze er iets aan wilt doen! En ik hoop ook voor jou dat ze het overwint. Veel sterkte :sob::muscle:

Veel met haar praten over hoe ze zich voelt enzo dan begrijp je haar beter en kan je haar ook beter helpen. Heel veel sterkte, en ook voor je zus!x