Mijn vriendin vindt zichzelf te dik..

Heey meiden,

Ik heb een probleem, eigenlijk geen probleem, maar ik maak me zorgen.

Mijn beste vriendin (13 jaar) vindt zichzelf te dik. Ze eet nooit meer ijs, snoep of iets anders dan kaas op haar brood. Bij alles wat ze eet gaat ze de calorieën checken. Ook steekt ze haar vinger in haar keel…

De standaard dingen, zoals complimentjes geven, helpen niet. Ik heb ook al een paar keer gezegd dat ze in het ziekenhuis kan komen als ze zo doorgaat. Ze reageert dan heel droog en zegt: ‘zo ver gaat het niet.’.
Ik zou het met liefde willen geloven, maar dat kan ik niet! Het wordt gewoon erger en erger!

Kus,
Sanne

Schakel hulp in, hoe lullig het ook klinkt maar als ze echt zo ver gaat als vinger in haar keel steken en het word erger en erger zou ik het doorgeven aan haar ouders zodat deze professionele hulp kunnen inschakelen.

En in het begin zal je beste vriendin het niet fijn vinden, maar daarna zal ze je dankbaar zijn.

Heb je ook contact met haar ouders? Misschien kun je het eens met hen bespreken anders of misschien je mentor/mentrix op school?

Thx voor de tips…
Ik mag helemaal niks van haar zeggen! Zelfs niet tegen mijn eigen ouders…
Mijn ouders weten dat ze zichzelf te dik vind, maar meer niet.
En ze vermoordt me, letterlijk, als k iets vertel…

Kan wel wezen maar dit is potentieel een erg gevaarlijke situatie.

Ik zal met mijn mentor gaan pratenn… Ik hoop dat zij er iets tegen kan doen…

Maar ik was 1 ding vergeten te melden: Ze heeft gezegd: “als ik hiermee stop, ga ik mezelf weer snijden, net als in het begin van het jaar.”

x

Hm ja ik snap dat het echt heel moeilijk is en dat je het vertrouwen van je vriendin niet wil beschadigen. Maar inderdaad, maak eens een afspraak met je mentor, dan kun jij in ieder geval je verhaal ook kwijt en ben jij niet de enige die op de hoogte is, dat is ook belangrijk. En misschien toch ook je ouders in vertrouwen nemen?

Ja, dat ga ik nu zeker doen… Dankjewel voor de tips!
x

Ik denk niet dat ze je letterlijk vermoord. Ze vermoordt eerder zichzelf letterlijk als ze doorgaat en echt een eetstoornis ontwikkelt. Dus hoe moeilijk of verraderlijk het ook voelt. Je moet het echt een een ouder of vertrouwenspersoon vertellen > vooral uit dat vinger in haar keel, blijkt dat het niet een normale afvalpoging oid is. succes!

klopt… Ik zie haar waars. vrijdag pas weer… Ik ga dan ff met haar praten… Ook met mijn ouders!

x

Ga praten met een mentor/mentrix, haar ouders of een vertrouwenspersoon. Hier moet je niet zelf mee blijven lopen want dat wordt je er helemaal in opgenomen. En stel ze hongert zichzelf echt helemaal uit dan loop je straks met een enorm schuldgevoel, dus ga met iemand erover praten.

Ik raad je de site proud2beme.nl aan, daar staan veel tips, ook voor haar!

Val je daarvan af dan, van snijden? daar merkte ik namelijk niks van,

Hoelang steekt ze haar vinger al in haar keel?
Goed in de gaten houden, het is gevaarlijk.
Als je het lange tijd doet beschadig je je slokdarm.
En het is ook heel slecht voor je tanden!
^Dit niet alleen natuurlijk, maar dat snap je vast wel.

Als je lichaam niet genoeg voedingsstoffen binnen gaat het dat ergens anders vandaan halen.
Van je spieren bijvoorbeeld, dus dat mooie strakke buikje is straks weg.

En als je het aan haar mentor verteld gaat die waarschijnlijk toch naar haar ouders bellen, dus kan je het beter in overleg samen met haar aan haar ouders vertellen misschien.

In ieder geval succes, !

Ik zou sowieso contact met iemand opnemen, klinkt alsof ze best gevaarlijk bezig is en jou manipuleren door te zeggen dat ze anders weer gaat snijden is ook niet hoe je vrienden behandelt. Ik denk dat ze hulp nodig heeft. Ga naar een vertrouwenspersoon, mentor, je ouders of haar ouders of geef haar desnoods een deadline. Als ze het dan niet voor die datum (bijv 1 week) heeft verteld, dan doe je het voor haar.
Misschien is ze op het begin niet blij met je, maar hoogstwaarschijnlijk achteraf wel.