Mijn vriendin heeft een manipulatieve relatie.

Dag allemaal!

Zoals jullie kunnen lezen in de titel heeft mn beste vriendin een verschrikkelijk ongezonde relatie met haar vriend. Hij is vaker vreemd gegaan, probeert haar van álles de schuld te geven, doet alsof haar problemen niet belangrijk zijn, liegt over alles en is extreem egoïstisch. Om er nog een schepje aan toe te voegen: hij woont in Zweden. Tijdens haar stage kon ze een tijd bij hem wonen, gelukkig zit ze nu weer in nederland op school. Maar zodra school klaar is wilt ze weer terug bij hem intrekken en daar gaan werken. Het is haar leven en haar keus, en ik kan dat alleen maar respecteren. Maar als beste vriendin voel ik me verantwoordelijk voor haar want ik weet hoe ongelukkig ze met hem is zodra ze weer samenwonen. Ik voel me zo ontzettend machteloos… Ze heeft me toen ze daar nog woonde (dat was iets van 1 maand terug) zo vaak huilen geskypt, en ze hadden zovaak ruzie… Ik wil haar helpen, redden, wakker schudden maar zoals ik al zei: ik ben machteloos.

Ik ben heel bang dat als ze terug gaat dingen echt goed uit de hand gaan lopen en zij daar vast zit in haar eentje in Zweden met niemand om haar te helpen.

Heeft iemand eerder zo’n situatie gehad? Of raad voor me?

Xxx

Ik ken een soortgelijke situatie, alleen is dit verhaal wel iets extremer.
Maar je zegt het zelf al, je bent machteloos. Helaas is dit waar. Het enige wat je kan doen, is er voor haar zijn en wat je zelf ook al zegt, toch haar keuze respecteren.
Ik heb ook een vriendin, en zij heeft ook een wat ongezonde relatie met haar vriend. Ik heb zo vaak met m’n mond vol gestaan, wanneer er weer iets was voorgevallen. Hij kon alles maar maken, zij vergaf m toch wel. Want, ze is zo gek op m. Op een gegeven moment ging ik er niet meer zo heel serieus op in. Ik liet haar wel haar verhaal doen natuurlijk en nog steeds. Maar ik reageerde hier minder uitgebreid op omdat ze toch niets met mijn adviezen deed. Het was voor haar puur even gal spugen over hem en de volgende dag was er niks meer aan de hand. Was alles weer koek en ei. Ineens… Het punt is, ten minste dat ervaar ik zelf, dat ze zo hard op haar snufferd moet gaan om zelf in te zien dat dit niet kan. Je kan haar 200 keer vertellen dat dit niet goed is en ze ermee moet stoppen, maar zolang zij dit niet zo ziet, of niet in wil zien, verandert er niets.

Kan je haar dit niet laten lezen? Misschien denkt ze er dan weer even op een andere manier over na,

Wat lenteee zegt klopt, iemand die zo verliefd is moet eerst keihard op haar bek vallen wil zij inzien hoe fout dit eigenlijk is. Als beste vriendin zijnde kun je dan alleen maar wachten op dat moment en er dan voor haar zijn en haar helpen waar nodig.
Maar eerst heel duidelijk tegen haarzeggen hoe je je erover voelt en wat je erover denkt. Precies op de manier zoals je het hier hebt gedaan. Verder kun je niks… Lijkt me heel lastig!

laat haar dit lezen,

en haal misschien zo’n lijst met waarschuwings signalen boven over ongezonde relaties/domestic violence.
(domestic violence hoeft niet perse alleen fysieke mishandeling te zijn.)
misschien krijgt ze er toch wel twijfels over maar ik vrees ook, zoals eerder werd verteld. Zolang ze echt verliefd is op hem, gaat ze nooit de werkelijkheid onder ogen zien en gaat alles goed…

Dankje jongens voor jullie goeie advies :slightly_smiling_face:
Ja ik was er al bang voor dat ik niks kon doen…
Ene kant wil haar dit wel laten zien of echt een goed gesprek met haar aangaan waarin ik dit vertel maar ik ben heel bang dat ze dan schrikt en me noets meer durft te vertellen. Simpelweg uit angst dat ik toch maar ga zeggen ‘zie je nu wel, je vriend is een lul, had je maar moeten luisteren’. Dat gebeurd namelijk al bij andere vriendinnen, die ook wel zien wat er gebeurd.

Stom dilemma dit zeg, hartstikke bedankt toch dat jullie me helpen. Geeft sws veel steun om te horen dat ik er niet alleen voor sta.

Eens met de vorige reacties. Je bent inderdaad echt machteloos. Het enige wat je kunt doen is haar op het hart te drukken dat ze er echt goed over na moet denken. Emigreren alleen al is niet niks, ze heeft niemand behalve haar vriend daar. Ik denk dat je op moet passen met ingaan op de persoonlijke kwestie, meestal drijven rottige reacties mensen op die manier alleen maar dichter bij elkaar en vriendinnen uit elkaar. Als jij alleen maar negatief kan zijn over die vriend is de kans groter dat ze met jou breekt dan met hem.
Maar inderdaad, sommige verliefde mensen moeten eerst hard op hun bek gaan voor ze inzien dat is fout is. En hoe graag je haar nu al voor die tijd wil behoeden, dat werkt niet, ze moet het zelf echt inzien, hoe stom dat ook is.

Lief van je dat je haar probeert te beschermen trouwens, probeer je niet al te druk te maken. Ze gaat dit echt wel zelf inzien, het kost misschien alleen wat meer tijd dan dat jij er voor nodig had om te zien dat dit niet werkt. :slightly_smiling_face:

Schrijf haar een lange brief waar je alles inschrijf wat je aan haar kwijt wil. Zo hoef je het niet direct te zeggen en ziet ze misschien ook dat je om haar geeft. Op whatsapp of in het echt kan het soms een beetje verkeerd overkomen maar een brief waarin je het haar allemaal verteld (misschien niet té direct zijn) komt het al snel allemaal goed naar voor en vergeet je vaak geen dingen die je in het echt wel misschien vergeet doordat er bv. een kleine discussie ontstaat.

Verder klinkt haar vriend als een narcistische klootzak en ik hoop dat ze inziet dat ze nooit echt gelukkig met hem gaat worden. Misschien is ze bang om alleen te zijn en denkt dat ze niet verder kan komen zonder relatie?? Ik hoop dat jullie eruit komen en dat je haar op andere gedachten kunt brengen.