Mijn vriendin durft niet af te spreken

Ik heb een vriendin van 17, zij heeft 0 ervaring met jongens, nog nooit gezoend, nog nooit een relatie gehad… Vorig jaar heeft ze één keer afgesproken met een jongen maar die heeft daarna niets meer van zich laten horen, Later zei hij dat hij al met iemand anders scharrelde en dat het niet aan haar lag. Dit heeft er toch behoorlijk ingehakt bij haar en sindsdien denkt ze dat ze lelijk is.

Het probleem is, ik ben best kritisch op het uiterlijk van mensen, maar zij is écht heel knap. Zij heeft genoeg jongens achter zich aan maar ze is bang en wijst ze vrijwel meteen over whatsapp af. Ze doet kortaf of negeert gewoon. Ook bij het uitgaan krijgt zij altijd veel meer aandacht dan ik maar dat ziet zij niet ofzo, want zij vind van niet.

Nou praat ze al een tijdje, anderhalve maand ofzo met een jongen via whatsapp. Ze kent hem wel van gezicht en naam maar ziet hem bijna nooit in het echt terwijl hij wel bij haar in het dorp woont. Ze zijn een keer met een vriendengroepje uit gegaan en in dezelfde bus terecht gekomen waar ze nummers hebben uitgewisselt. Alleen was die jongen al dronken toen hij die bus inkwam en weet hij nu niks meer van die avond. Hij weet dus eigenlijk niet hoe ze er in het echt uitziet maar kent haar alleen van foto’s.

Deze jongen is echt extreem lief voor haar en wil heel graag met haar afspreken, zij heeft echter altijd wel een excuus waarom ze dan niet kan terwijl ze in werkelijkheid gewoon thuis zit. Ze durft het gewoon écht niet. Ze is bang dat hij haar in het echt lelijk zal vinden of tegen zal vallen en dat hetzelfde gebeurd als de vorige keer. Maar ondertussen praat ze steeds meer met hem en begint ze hem steeds leuker te vinden. Gisteravond vroeg hij weer of ze deze vakantie wat wou doen. Zij zei dat ze het allemaal nog niet wist en dat ze het heel druk had. (zoals altijd). Hij zei; Hmm. Waarom doe je steeds zo moeilijk? :$. Waarop zei antwoorde: ‘Daarom.’ Toen was het een hele tijd stil en uiteindelijk zei hij; Is goed.
Daarna hebben ze elkaar niet meer gesproken. Ik heb alles geprobeert om haar duidelijk te maken dat dit zo zonde is en dat ze gewoon eerlijk moet zijn en dat ze niet lelijk is en dat ze gewoon met hem moet afspreken… Echt alles, maar ze wil het echt niet. Heeft iemand nog een idee wat ik (of zij) zou kunnen doen?

Wil ze het eigenlijk wel? Misschien moet je gewoon wachten tot zij er klaar voor is.

Jij kunt niet voor haar beslissen wat zij wilt. Je kunt haar wel gaan dwingen maar daar schiet je niks mee op.

+1000

Ik snap dat dit frustrerend is, als ik jou was geweest had ik zoiets gehad van: “meid, GA GEWOON!!!” Haha maar ik denk dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, ik zou het een keer duidelijk tegen haar zeggen en het dan met rust laten, laat haar weten dat ze écht niet bang hoeft te zijn en dat het écht wel goed komt. Meer kun je niet doen, jij bent haar niet :wink: Waarschijnlijk komt het gewoon en is ze er nu nog gewoon niet klaar voor

nee nee ze wil wel. Ze wil juist super graag. Ze zegt de hele tijd dat ze hier zo graag overheen wil komen, die knop wil omzetten. Ze vind die jongen echt leuk. Maar ze durft niet en ik wil haar overtuigen dat het niet altijd slecht hoeft af te lopen. Dat lukt alleen niet… En ik woon best ver van haar vandaan dus samen afspreken zou dan sowieso nog wel een tijdje duren.
En wachten tot ze er klaar voor is, tja, lijkt de ideale oplossing. Alleen zal ze er nooit klaar voor zijn want hoe leuker ze hem vind, hoe moeilijker het voor haar word. Dit zijn niet alleen mijn woorden, ik dwing haar helemaal niet, heb het er vaak genoeg met haar over gehad en dit is toch echt hoe zij er zelf over denkt.

Oh, tsja, ik weet het niet. Anders spreek je met haar af om het zo maar te zeggen, en dan regel je dat die jongen daar staat ipv jij.

Eigenlijk moet die jongen een suprisebezoekje doen

^ja da had ik inderdaad ook al bedacht. Ze zei zelfs dat ik dat mocht doen, hoefde ze niet zo zenuwachtig te zijn van te voren. Alleen weet ik niet hoe ik aan zn gegevens moet komen, sinds ik dat heb gezegd bewaakt ze haar mobiel met dr leven…

Ja eigenlijk wel hahahaha. Oh dat zou leuk zijn.

Dit dus.

Weet je zn naam? Heeftie geen fb???

Ik weet alleen zijn voornaam en hij heeft geen facebook…

Wat ik zou doen? Ik zou naar die jongen gaan om het een beetje uit te leggen, zeggen dat ze erg verlegen is ect. Dan kan hij eerst kijken óf hij nog wel wat met haar wilt. Zo ja; dan kun je zorgen voor een bezoekje of een film of een dubbeldate ofzo. Jij, die jongen, je vriendin en nog een leuke vriend van die jongen.

Klinkt misschien hard. Maar zeg tegen haar dat ze zich niet zo aan moet stellen. Er zijn zat momenten in het leven waarop je gekwetst kan gaan worden en die heb je nou eenmaal niet in de hand. Ze gaat er niet dood aan als er 1 jongen is die haar toevallig niet ziet zitten. Zeg dat ze haar kans nu gewoon moet grijpen en niet zo gespannen moet zijn. Er is iemand die haar leuk vind en die zij zelf ook leuk vindt, waar in hemelsnaam wacht je dan nog op?

Ik zeg; trouwen en baby’s maken! En snel een beetje.

Geen facebook… Dat het nog bestaat. Haha.
Uhm. Vraag haar hoe jij met hem in contact kunt komen en zeg dat jij hem uit zal leggen dat zij hem zo leuk vindt dat het voor haar moeilijk is om die eerste stap te zetten. En dat ze hem anders maar net zo goed kan vergeten, want dit schiet ook niet op. Hij zal op een gegeven moment ook de moed opgeven.

Ik ken het ook. Bang om tegen te vallen omdat je elkaar alleen over whatsapp hebt gesproken. Misschien kunnen jullie een keertje samen uitgaan met een groep? Leg haar uit dat ze wel ooit een kéér met een jongen moet gaan afspreken, anders komt er nooit wat van! Als hij niks is, nou jammer? Ervaring opgedaan voor de volgende!

ze moet beginnen met wat zelf respect te krijgen. ze moet inzien dat ze goed genoeg is en dat ze mooi is. dan komt de rest vanzelf.

Had dat ook een beetje op mn 17e, 0 % ervaring en alles maar dat komt allemaal wel :slightly_smiling_face: je hebt niks te verliezen !

met een groep uitgaan gaat moeilijk omdat we best ver van elkaar af wonen… Ik zal voorlopig dr mobiel proberen te stelen haha, en verder moet ik het inderdaad maar afwachten…