Mijn vriend voelt zich eenzaam, wat kan ik hierin betekenen?

Hee meiden!

Ik heb even jullie raad/mening nodig. Ik zit de laatste tijd met het volgende:
Ik heb sinds 2 jaar een vriend, ik ben zelf 21 en hij is 24. We wonen in een andere stad, dat betekent als
we naar elkaar toe willen dat je het moet plannen en niet zo maar voor een paar uurtje even langs kan gaan, overigens kost het ons ook 10 euro per keer dat we elkaar willen zien, omdat we moeten reizen met het openbaar vervoer. Dus reken maar uit, 2x per week elkaar zien kost al gauw 80 euro in de maand. Aangezien we beide ons eigen leven hebben ( werk, school, sport, vrienden etc), hebben we ook niet de tijd om elkaar vaker dan 2x in de week te zien. Overigens ga ik altijd naar hem toe ipv hij naar mij omdat hij op zichzelf woont.

Nu geeft hij de laatste tijd steeds vaker aan dat hij vindt dat we elkaar zo weinig zien. Ik vind 2x in de week prima en samenwonen lukt mij op dit moment niet vanwege school werk etc. Hij zou wel willen samen wonen. Hij geeft de laatste tijd vaak aan dat hij zich eenzaam voelt, vooral als hij dan thuis komt van werk/sporten etc of als hij gewoon een avond weer alleen is. Ik vind het natuurlijk vervelend dat hij zich zo voelt, maar heb hem ook gezegd dat ik niet vaker dan 2x kan komen. Hij zegt dit te begrijpen maar toch begint hij er om de paar weken over en dit frustreerd mij.

Wat vinden jullie : wat zouden we eraan kunnen doen?
Persoonlijk vind ik ook dat je eenzaam voelen iets is wat bij jezelf ligt, vaak omdat je onzeker bent of
niet tevreden bent met iets in je leven. Ik zoek de problemen vaak bij mezelf als ik mij onzeker of eenzaam voel, maar hij is iemand die het niet snel bij zichzelf zoekt en denkt dat hij er zelf wat aan kan doen. Ik vind dus ook eigenlijk niet dat iemand je eenzaamheid moet opvullen, zodat het dan weer goed is.

Wat vinden jullie?

Liefs, Malou

Ik kan hem wel begrijpen. Als je 24 jaar bent en een serieuze relatie hebt, snap ik dat je na een tijd de behoefte voelt de volgende stap te zetten en elkaar vaker te zien dan 2x in de week (met veel geregel). Tenminste, ik had dit zelf al na een jaar relatie met mijn vriend (en hij gelukkig ook). Maar als de mogelijkheid er nog niet is, dan kun je daar niks aan veranderen. Jullie zitten beide met studie/werk, dat begrijpt hij vast ook wel. Hoe lang blijft de situatie nog op deze manier? Kun je samen doelen stellen, zoals ‘over een jaar heb ik een diploma, dan ga ik hier werk zoeken’ of andersom? Als er iets in het vooruitzicht ligt, kan dit al helpen en weet je ook beide waar je naartoe werkt.

Wat betreft zijn eenzaamheid; ook ik heb dat een tijd lang gehad doordat mijn vriend veel weg was voor het werk en ik dus veel alleen zat. Zoals jij al zegt, is dit echt iets wat hij bij zichzelf moet gaan zoeken. Daag hem uit eens (of meer) te gaan sporten, met vrienden af te spreken, een andere hobby te zoeken. Help hem iets te ontdekken waarmee hij zichzelf kan vermaken, veel meer kun jij ook niet voor hem doen. Maar nogmaals, ik begrijp hem wel. Op die leeftijd merk je toch dat veel vrienden zich ook gaan settelen, en dat kan een gevoel van eenzaamheid geven als je dat zelf nog niet kunt vanwege de omstandigheden.

Misschien hangt hij te veel op jou? Heeft hij vrienden?