Mijn vriend rookt

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik vond alleen hele oude topics die niet echt antwoord gaven op mijn vraag en ik ben bang als ik die up dat dat niet veel uithaalt.

Ik heb al meer dan een jaar iets met mijn vriend. Toen we iets kregen rookte hij al en ik had daar nooit zo’n probleem mee tot ongeveer een paar weken geleden.

Ik gewoon heel graag dat hij stopt. Hij ziet dat natuurlijk echt niet zitten anders was er geen probleem. En ik zie het niet zo zitten om zo’n rotvriendin te worden die zegt ‘je moet stoppen anders maak ik het uit’ Ik wist immers al dat hij rookte voor dat ik iets met hem kreeg.

Het is gewoon heel irritant om alleen uit te kunnen gaan in kroegen waar gerookt wordt als ik met hem uit ga en dat hij vaak wegloopt om te gaan roken. Ook maak ik me nog al zorgen over zijn gezondheid.

Heeft iemand misschien tips hoe ik er beter mee om kan gaan? Misschien van meiden die zelf roken. Of iemand tips hoe ik hem in kan laten zien dat het echt slecht voor hem is?

mijne rookt ook (:
ik vind het geen probleem, want bij mij thuis doetie het gewoon niet.
ik vind het altijd wel lekker ruiken een lichte rookgeur met wat parfum (:
nomnomnom

Je krijgt hem zeer waarschijnlijk niet om, hij gaat niet stoppen voor jou. Het is zijn keuze, het is nou eenmaal zo.
Je kan wel zeggen dat je het lastig vindt dat hij telkens wegloopt tijdens het uigaan, misschien kan hij er rekening mee houden

dat is trouwens niet een antwoord op je vraag, sorry xD
euh, bespreek het gewoon … ik denk dat dat het beste is.

Ik denk dat ik wél zou zeggen ‘je moet stoppen anders maak ik het uit’, maar ik snap wel waarom je dat niet doet omdat hij al rookte toen jullie iets kregen. Toch zou ik het doen.

ik snap hoe je je voelt,
maar mijn vriend ging stoppen (niet alleen voor mij zei die…) maar toen ging die dus stiekem roken >.<
je moet gwoon met hem praten.

Ik begrijp je volkomen.

1. Hij is lichamelijk verslaafd. Weinig aan te doen. Naar mijn mening kunnen mensen alleen maar volledig stoppen met roken als ze kanker overleven of als ze een kind verwachten.
  2. Wat lijkt je het ergst: dat je hem niet verbiedt te roken en dat hij sterft aan longkanker, of dat je hem verbiedt te roken en dat hij sterft door een auto-ongeluk? Wat ik hiermee bedoel is dat mensen hun gezondheid door veel dingen in gevaar kan brengen. Als je hem iets verbiedt dat hij wil doen, neem je een stuk van zijn vrijheid weg. Je kan dat doen als het gaat om vreemdgaan, maar dat is ook een van de weinige zaken waar je beperkingen op iemand zijn vrijheid mag leggen vind ik.

Als je erover gaat zeuren gaat dat jullie relatie niet goed doen. Hij moet voor zichzelf stoppen, niet voor jou.

Het is echt niet zo makkelijk.

Hahaha :grinning:

Niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Ik was ook een roker en mijn vriend gaf bood mij twee opties: sigaret of hij. Ik mocht gelukkig wel enkele weken het verminderen, zodat ik het afleerde. Nu rook ik al 2,5 jaar niet meer, terwijl ik 4 jaartjes heb gerookt.

Als de vriendje van TS geen ander wilt dan haar, zal hij het ook doen.

En zelfs dan nog niet. Vriendin van m’n vader heeft een kind sinds september en rookt nog altijd vrolijk (wat zeg ik; stug) door.

Je wist dat hij rookte en toch heb je voor hem gekozen. Nu vind ik dat je inderdaad niet na een jaar aan kan komen met: je moet stoppen anders maak ik het uit. Ik zou het er wel met je vriend over hebben dat je je stoort met uitgaan etc. En verder leven en laten leven, je vriend komt er ooit nog wel achter hoe slecht roken is. En ik hoop dat mijn vriend en ik daar ook nog eens achter komen;)

Hm…
Gefeliciteerd (:
Maar ik denk dat je er toch wel een enorm karakter voor moet hebben en sommige mensen (lees: mijn stiefbroer) hebben dat gewoon niet.
Nu, jouw verhaal doet mijn hoop toch wel wat weer opleven (:
Maar ik ben geen fan van ultimatums stellen. Je kan hem vertellen waarom je bezorgd bent en je graag zou willen dat hij stopt, maar ik vind niet dat hij moet kiezen.

Dat vind ik echt debiel… Ook tijdens de zwangerschap? Dan hoor je geen kind te hebben vind ik.

Ik zou hem ook niet laten kiezen. Je kunt hem wel vragen om bijvoorbeeld te minderen, in elk geval tijdens het uitgaan. En ik zou gewoon een serieus, eerlijk gesprek met hem aangaan om precies uit te leggen waarom je het vervelend vindt dat hij rookt. Pff, vervelende situatie…

Er zat bij mij een zwanger meisje op school dit jaar. (Ze was dus al ver zwanger, want ze is nu bevallen) en die rookte ook gewoon door.
Echt erg.

Als ik hem die keuze geef kiest hij voor zijn roken. Ik weet hoe slecht dat overkomt maar hij is gewoon echt al 6 jaar heel erg verslaafd en hij ziet gewoon het nut er niet van in om te stoppen.

zou die echt voor roken kiezen?
hoe kan iets wat slecht voor je is nou belangrijker voor je zijn?

Mensen die lichamelijk verslaafd zijn, gecombineerd met het niet hebben van karakter (wat menselijk is) is een dodelijke combinatie.
Geestelijke verslavingen (zoals verliefd zijn) is makkelijker om op te geven.
Dus puur medisch gezien is het ergens wel normaal dat hij kiest voor zijn
lichamelijke verslaving.
Dat betekent niet dat zij niet belangrijker voor hem is, dat heeft daar niets mee te maken. Roken… ben blij dat ik er nooit mee begonnen ben. Destructief, dat is het zeker.

Ik heb precies hetzelfde :grinning_face_with_smiling_eyes: