Mijn vriend heeft overgewicht

Mijn Vriend heeft overgewicht, hij is 15, is 1.80 lang en weegt 85 kilo. Ik zal eerst wat vertellen over hem en zijn thuissituatie, hij heeft al heel zijn leven overgewicht. Zijn eetpatroon is dus al zijn hele jeugd slecht, dit komt vooral door zijn ouders(zijn gescheiden nu). Zijn moeder vindt het onderwerp afvallen moeilijk, ze heeft zelf ook overgewicht. Ik help mijn vriend met alle plezier, we gaan samen joggen en hebben een schema met eten opgesteld. En heb ik hem geadviseerd om op te schrijven wat hij op een dag eet, en 1x per week op de weegschaal te gaan staan. Ook een streefdoel op te stellen, zoveel kilo per maand. Ik ben erg trots op hem, want dit is heel erg moeilijk. Hij vraagt regelmatig ‘‘Ma, wil je gezond eten kopen, geen chips en frisdrank meer?’’. Jammer genoeg ziet zijn moeder niet in dat het echt nodig is, en helpt hem niet op een manier dat hij zou willen. Ik wil hem zou graag helpen om niet meer te onzeker te zijn en lekker in zijn vel te laten voelen. Hebben jullie tips, want op deze manier gaat het erg moeilijk. Misschien professioneel iemand? thanks x

1.80 en 85 kilo is niet zo dramatisch hoor volgens mij.
Tenzij hij 0 gram spier heeft, dan is hij een walvis.

Hij kan zoiezo water drinken toch? Dat is gezond en komt gewoon uit de kraan. Verder misschien een keer aan tafel gaan zitten met die moeder en uitleggen dat hij echt gezonder wilt eten. Verder ben je denk ik al goed bezig door samen met hem te sporten en hem laten opschrijven wat hij eet.

Hebben we gedaan, het is moeilijk door te dringen tot mijn schoonmoeder. Dit kunnen we niet alleen. :bored:

1 keer per week op de weegschaal?
dat is toch helemaal niet goed

Juist wel, anders word je gek. (ik heb me volgens mij al in geen jaren meer gewogen, mijn kleding is mijn indicatie)

Wat lief van je dat je hem zo wil helpen :slightly_smiling_face:

Kookt zijn moeder wel de basis maaltijden gezond dan? Ontbijt, lunch en avondeten? Want als alleen de snacks ongezond zijn is het voor hem een kwestie van discipline om er van af te blijven. Natuurlijk is het niet handig van zijn moeder om toch ongezonde dingen te blijven kopen, maar als het alleen de snacks zijn zou ik me daar overheen proberen te zetten.
Als het ook de basis maaltijden zijn zou hij misschien kunnen koken? Of anders naar een vertrouwenspersoon/mentor op school gaan en vragen of die met je moeder wil praten. Of eventueel de huisarts, misschien luistert ze daar wel naar.

Kan hij zijn moeder niet vragen voor wat geld (elke week ofzo) zodat hij zelf gezond eten kan halen?

huh ik weeg me ook nooit maar als jij je elke week gaat wegen dan zie je er toch bijna niks van afgaan zegmaar ik zou me eerder om de 2 á 3 weken wegen

Het is het handigst om je, je telkens weegt een week na elkaar op precies het zelfde moment. Je gewicht schommelt vaak heel erg en zo zie je er een patroon in. Ik heb zelf ook heel erg overgewicht en weet wel hoe het is als je ouders niet gelijk er mee ingaan. Het is voor hem gewoon belangrijk dat hij alleen op de juiste momenten eet en niet te veel extra en gewoon geen frisdrank. Ik dronk heeel veel frisdrank en ik drink nu alleen maar water en ik ben er 7 kilo van afgevallen, ik sportte toen ook nog niet veel dus dat hielp mij in iedergeval al heel veel.
Ik vind het ook super dat je hem ook zo goed wil helpen! Hoop dat je hier een klein beetje aan hebt.

15 maanden :flushed:

Het probleem is ook dat zijn moeder nooit kookt, en ja naar de huisarts is een goed optie! Hopelijk ziet mijn schoonmoeder dan eindelijk echt in dat haar zoon overgewicht heeft.

Sorry ik denk dat je het verkeerd opvat, zijn moeder vindt het juist fijn dat ik voor hem klaar sta. Ik kan het ontzettend goed met haar vinden :slightly_smiling_face:

Even wat ik dacht bij dit verhaal…

Stort je je niet te erg op dat hele afval-ding? Je vat nu natuurlijk alles samen wat je doet, dus snap dat het ook daar door komt, maar het klinkt wel heel erg als een “project” om je vriendje te helpen afvallen. Weet je zeker dat hij het voor zichzelf doet en niet voor jou?

Naja. En verder: probeer zijn moeder niet al te erg te pushen. Als zij het niet wil kopen, dan doet ze het niet. Het enige wat je (hij) kan doen is misschien daar een paar keer koken, de chips die zij koopt gewoon niet eten, zelf fruit of zo in huis halen. Tussen de middag gezond eten. Bij jou gezond eten.

Ik denk dat je het veel te veel pusht. Weet je zeker dat hij overgewicht heeft? Jij kan hem natuurlijk zien in het echt, maar volgens mij is dat gewoon een normaal gewicht.

Toch niet, als je het BMI berekent is het ongeveer 10 kg overgewicht. Je mag natuurlijk niet alleen op het BMI afgaan, maar het is toch een indicatie.

Koud water drinken helpt , je lichaam moet dan weer op tempratuur komen van binnen en dan gaan alle calorieën verbranden (:

Dit is echt het domste wat je kan zeggen. Dit is echt zo’n tip van/voor mensen met een eetstoornis. Afvallen betekent gezond eten en leven. Daarnaast voldoende sporten.

DAT is pas echt het domste wat je kan zeggen.

misschien is dat de reden dat ik zo dun blijf, ik drink zooveel ijskoud water. is zo lekker. wist niet dat dit zo is.

klopt dat wel?