Mijn vriend heeft ADHD

Hi ladies,

Ik heb sinds een tijdje een leuke vriend, die toevallig ook gediagnosticeerd is met ADHD.

Hij heeft onder andere de volgende symptomen erg sterk: heel erg vergeetachtig[ kan gewoon een afspraak met hem hebben in de ochtend, zijn aandacht gaat naar een programma op tv en hij vergeet dan dat ik bij de bushalte sta te wachten] of hij maakt een afspraak met iemand op hetzelfde moment waarop wij al hadden afgesproken, kan volledig opgaan in dingen waardoor hij mij niet hoort als ik praat , bijvoorbeeld als hij naar iets kijkt op zijn computerscherm, maar kan ook soms zijn concentratie nergens bij houden, emoties uit hij moeilijk, zijn slaapkamer is 1 grote chaos/rommel, verslaapt zich heel veel, impulsief etc etc. Hij wil geen medicatie gebruiken omdat hij hier vroeger slechte ervaringen mee had.

Ik vind het soms best moeilijk om met zijn ADHD om te gaan en vroeg me af of hier meer meiden zitten die ook een vriend met ADHD hebben.

Hoe oud is je vriend? Ik denk zelf dat hij een ritme moet aannemen om er mee te leren leven. Word vooral niet boos op hem maar probeer het van zijn kant te bekijken en hem te helpen. Waarschijnlijk is het een chaos in zijn hoofd!

Mijn man heeft ADHD en ik hou van hem zoals hij is. Ik ken hem nu iets van 9 jaar. Hij heeft een tijd geen medicatie gebruikt en nu weer wel. Maar hij zit er weer aan te denken om te stoppen, de medicatie maakt hem echt als een zombie en is heel stil. Ik zie hem liever lachen, gek doen en veel praten! Je mag me altijd noten als je er meer privé over wilt praten.

Mijn vriend heeft ook ADHD. Soms vind ik het wel lastig, omdat ik mijn ‘algemene verwachtingen’ erg moet bijstellen die ik stel bij andere relaties. Bijvoorbeeld op het gebied van communicatie; dingen op tijd laten weten als ze veranderen, of als hij later komt, of uberhaupt contact opnemen op een dag etc.

Doordat hij zo vergeetachtig en/of in hyperfocus is vergeet hij dat soort dingen. Heel frustrerend, ik moet dan ook proberen het niet persoonlijk te nemen. Toen ik het nog niet wist voelde ik me soms geen prioriteit/vergeten, omdat hij dubbele afspraken maakte of niets (soms meerdere dagen) van zich liet horen omdat hij ‘druk’ (mentaal) was. Soms nam ik dan expres geen contact op om te kijken of hij mij dan ‘miste’. Niet doen, werkt niet haha.

Ik werk eraan om het meer te begrijpen en mijn vriend om dat soort dingen meer routine te maken. Alleen omdat hij ADHD heeft is het natuurlijk niet oké als hij jullie afspraken vergeet. Dat kan hij straks op werk ook niet maken. Maar ik heb me er wel bij neergelegd dat ik dingen die ik belangrijk vind, zoals contact, zelf op moet pakken. Zelf vind ik het een beetje moederlijk voelen, maar mijn vriend vind het juist fijn als ik hem help met het onthouden van bijvoorbeeld afspraken en verjaardagen. Voor hem laat het zien dat ik begrijp en accepteer dat zijn brein anders werkt. Hem het alleen laten uitzoeken heeft geen nut, het is geen kwestie van niet willen maar niet kunnen. Natuurlijk moet hij manieren zoeken om het zelf te onthouden, maar als hij die nog niet heeft gevonden is hem helpen de fijnste oplossing voor beiden.

Praat erover en vraag hem hoe het is, hoe hij zich erbij voelt en hoe het zijn leven beïnvloed. Mijn vriend legde bijv. uit dat hij mij wel mist, maar er niet aan denkt omdat zijn hoofd overvol zit met andere dingen. En op het moment dat hij ging slapen moest hij dan eerst al die impulsen verwerken, dus dan was hij alsnog druk bezig. Door dit te begrijpen kreeg ik meer rust in de relatie en voelde ik me niet ‘vergeten’. Probeer ook niet boos te worden, je vriend vindt het net zo vervelend. Mijn vriend weet dat hij dingen vergeet, kleine dingen of belangrijke dingen, hij heeft er geen grip op, tenzij hij alles opschrijft.

Het zal altijd wat lastiger zijn, maar ik zie dat mijn vriend wel echt moeite doet om zich ook aan mij aan te passen. En uiteindelijk zijn het, met een flexibele houding en begrip, allemaal maar bijkomstigheden. Mocht je nog willen praten dan kan je me berichten! Vind het zelf ook wel fijn om er met anderen over te kunnen kletsen :slightly_smiling_face:

Mijn vriend heeft ook ADHD. Vroeger slikte hij hiervoor medicatie, maar nu niet meer. Ook door slechte ervaringen.
Ik herken me in het verhaal van RosesAndCigarettes. Mijn vriend is altijd heel erg druk in zijn hoofd. Hij kan absoluut niet twee dingen tegelijk en ook op het gebied van communicatie verloopt het niet altijd even soepel. Ook mijn vriend denkt er nooit aan even een appje te sturen als hij later thuis komt van werk. Als hij met zijn telefoon/computer bezig is, hoef ik ook absoluut niet tegen hem te praten. Hij hoort me gewoon echt niet, omdat hij zo gefocust is.
Ik moet zeggen dat ik er naar anderhalf jaar wel redelijk aan ben gewend. Als ik iets echt vervelend vind, ook al komt het door zijn ADHD, dan geeft ik dit bij hem aan. Hij probeert er dan beter op te letten. Maar zich volledig aanpassen lukt natuurlijk niet. Zijn brein werkt gewoon anders en dat moet je accepteren.