Mijn vriend denkt dat hij mij geen toekomst kan geven

Hallo, iedereen.
Ik zal het verhaal proberen kort te vertellen:
Ik heb al 10 maanden met mijn vriend.

Hij is 22 en hij heeft al 2x een studie begonnen maar niet afgemaakt. (uni)
Dit jaar is hij begonnen met een nieuwe studie maar hij heeft nu al slechte cijfers en hij is bang dat hij het niet gaat halen. hij moet al een boete betalen, als hij deze studie van 3 jaar haald. (3000) maar als hij het dit jaar niet haald heeft hij nog een groter probleem.

Hij houd heel veel van mij en ik van hem,
en hij maakt zich zorgen dat hij mij geen toekomst kan geven:,dat hij geen studie kan afronden en dus geen goede baan kan vinden.
Hij is de laatste tijd echt down en voelt zich niet lekker in z’n vel.
Ik probeer hem te helpen maar het helpt niet echt.

Nu zei hij gister: “Misschien kan je het beter uitmaken, want je wilt toch geen vriendje die mislukt is?”
Hij denkt echt dat hij niks kan en ik vind het zo naar om hem zo te zien :frowning_face:.
Ik wil niet bij hem weg. Ik kan dat gewoon niet.
Ik heb hem ook gezegd dat het niet zo is dat jij alles moet gaan verdienen, maar ik ook.
Hij zei ook: "Je wilt later toch ook huisje boompje beestje?
“maar ik ben bang dat ik je dat geluk niet kan geven.”
“En je zegt wel dat je niet weggaat als mijn studie faalt, maar vroeg of laat ga je toch want je hebt niks aan een vriend die geen studie heeft afgerond.”

Hij denkt dat dus omdat hij iemand kent die niet zijn studie had afgerond en de vriendin ook wegging.

Ik wil niet weg bij hem, ik hou te veel van hem.
Ik heb hem geprobeert duidelijk te maken maar hij blijft dat denken, dat ik ooit weg zou gaan dan.

het is zo moeilijk… en ik vind sneu voor hem dat hij geen goede studie heeft gevonden en zich zo sad voelt…
misschien was toch hbo beter voor hem geweest…

niet bij hem weg gaan als je echt van hem houd (:
Help hem gewoon zo goed als je kan en zorg dat je niet van hem afhankelijk bent (huisje boompje beestje betreft), dus zelf een eigen baan en studie zoeken. Zo maakt het niet zoveel uit wat hij doet; al zou ik hem aanraden toch nog een studie af te maken (al is het HBO).

Ik snap zijn reactie wel, want ik zou me ook naar voelen als ik het gevoel had een mislukking te zijn. Maak hem dus duidelijk dat je niet vindt dat hij een mislukking is!

Geef hem vertrouwen in zichzelf, want dat ontbreekt bij hem nu heel erg. Zeg dat je in hem gelooft en dat hij er hoe dan ook wel uitkomt en dat jij hem daarbij zult steunen.

Probeer hem te motiveren, zodat ie wél zijn best gaat doen voor zijn studie. Zeg dat je er voor hem bent, dat je hem gaat helpen, dat het hem gaat lukken! Dat het júllie gaat lukken!

Laat zien dat je er echt in gelooft!

Zit hij niet lekker in zijn vel door zijn studies of zit hij sowieso niet lekker in zijn vel? En haalt hij bij elke studie slechte cijfers door geen motivatie (doordat hij het niet ‘de’ studie vindt of toch niet wat hij er van verwachtte) of is het niveau te hoog?

Als hij niet lekker in zijn vel zit door omstandigheden, kan hij slechte cijfers halen en geen motivatie hebben voor zijn desbetreffende studie. Dan stopt hij weer met zijn studie, heeft het gevoel dat hij faalt. Dan begint hij een nieuwe studie, met een negatieve lading en haalt daardoor weer slechte cijfers en heeft weer geen motivatie, omdat hij het idee heeft dat hij toch al faalt etc. Dus belandt hij in een negatieve spiraal. Maar dat is ook dat als hij voor zijn gevoel faalt in zijn studie, omdat hij het niet leuk vindt, het niveau te hoog is of dat hij de motivatie simpelweg niet heeft en dan voelt dat hij faalt.

Ik denk dat jou vriend eerst is moet gaan kijken waar het probleem ligt. Als hij dat weet, kan hij misschien wel verder met zijn studie nu, of een andere oplossing zoeken. Dit zal denk ik voor hem ook meer rust met zich meebrengen.

Ik denk dat je hem het beste het gevoel kan geven dat je er voor hem bent en dat hij voor jou niet mislukt is. Ga met hem praten en bespreek de opties door die hij nu heeft en ga dan lekker een middagje iets leuks doen samen. Zodat hij eventjes zijn problemen rond zijn studie kan vergeten.

Hoi,

Dankjewel voor je reactie.

Nee ik wil echt niet weg van hem.
Ik heb hem ook al gezegd, ik ben niet afhankelijk van jou, ik ga ook een eigen studie volgen en krijg een eigen baan.

Maar ik denk dat het grootste probleem is de studie schuld die hij alleen maar meer opbouwt en dat hij daar tegen op ziet om aan een nieuwe studie te beginnen…

Wat lastig voor je!
misschien kun je hem helpen studeren ?
(daarmee bewijs je ookwel dat je van hem houd)
veel Succses!
x

Ik vind het echt heel lastig,
hij is ook depressief geworden denk ik,
maar het nadeel is fdat ik ook best ver van hem woon 1,5 uur met de trein
ik kan hem neit even helpen.
hij heeft vrienden om zich heen en die hebben bijna uni afgerond en hij word er alleen maar unhappy van.
hij voelt zich daardoor nog erger mislukt.
ik probeer hem te steunen, en laat weten dat hij waardevol is maar niks helpt…
Hij denkt dat het te laat is om een nieuwe studie te vinden
en net zei hij: misschien kan ik beter voor een trein springen.

Ik vind dit echt zo moeilijk…

Je moet hem blijven steunen, en erop blijven hameren dat niet alles draait om opleiding en inkomen. Mijn vriend heeft ook een paar keer een ‘dipje’ gehad, omdat hij zich veel minder voelde dan mij, en dat hij dacht dat het verschil tussen ons te groot was. Onzin! En daar heb ik hem van weten te overtuigen, dat moet jij ook doen! Je houd van iemand om wie degene is, en niet om wat diegene doet. Dat moet hij ook inzien! En zonder hoge opleiding kun je ook een baan krijgen, en kun je ook gelukkig worden!

Hij kan ook gewoon gaan werken, veel bedrijven (noem een Mediamarkt of Jumbo) hebben opties dat je een studie in het bedrijf kunt doen, en uiteindelijk kun je nog best een goed beroep krijgen.

Studieschuld hoef je niet in een keer te betalen maar in delen. Het is wel iets lastiger om een hypotheek te krijgen enzo, maar wel minder dan als je echt leent bij een bank.

Hij is 22! Dat is nog zo jong! Als hij 2 jaar gaat werken dan is ie van zijn schulden af en is hij 24.
Als je 24 bent kan je toch alsnog gewoon een studie beginnen? Ik heb genoeg mensen in mijn klas van die leeftijd en ik ben eerstejaars.

Ik snap dat het nu een hele lastige situatie is en dat hij er heel depri van wordt, maar jullie moeten niet denken dat er geen hoop is, en dat hij je geen toekomst kan bieden, want zo ver kan je niet vooruit kijken

Sterkte!

@ MJ555 vorig jaar werkte hij ook al en wou dit jaar dus weer met nieuwe studie beginnen. Misschien wil hij weer werken, en dan miss hbo studie gaan doen? ik probeer het met hem te bespreken… hij vind uni stof gewoon veel ste veel…
@ Buiten kraan
hij is bijna 23 (in januari) Ja je kan gewoon nieuwe studie beginnen, maar hij denkt dat hij te oud is. Hij zegt ook meeste mensen van mijn leeftijd hebben al veel bereikt, en ik niet.
Hij denkt dat het beter is om met mij uit te maken, omdat hij denkt mij later niet gelukkig kan maken.
Hij zei zelfs: wil je geen vrienden zijn?
Ik nee, want ik ben al jouw vriendin en een vriendin in 1, ik steun jou en ik deel alles met jou.

hij voelt zich echt moe en depri.
ik probeer alles om hem beter laten voelen, en hem te motiveren, oplossing te zoeken.
maar niks lijkt te werken tot nu toe…
echt zo moeilijk dit.

zeg ik ben nog liever een zwerver samen met jou dan huisje boompje beestje zonder jou

vertel hem dat je van hem houdt omdat… (vul hier zelf goede eigenschappen in) en niet om zijn studiekeuze en het wel of niet halen ervan. houden van is iets anders dan een goede baan krijgen [:

@blackthumbnail
Natuurlijk vertel ik hem dat ik van hem hou ^^ ik denk dat hij gewoon even rust nodig had, want vandaag was hij stuk rustiger en had het niet over school.

Ik hoop dat het beter blijft gaan, maar ik ben bang dat hij weer in een diep gat valt, maar ik blijf hem steunen en probeer hem afteleiden met leuke dingen etc.
Ik vind het in zulke moeilijke periodes best jammer dat ik niet dichtbij hem woon want dan denk ik soms dan kon ik hem misschien beter steunen… maar ik doe wat ik kan doen.
Misschien zie ik hem morgen en ga ik wat leuks doen met hem om hem beetje afteleiden…

:slightly_smiling_face: ik hoop het beste.

Liefde overwint alles! :slightly_smiling_face: Je krijgt hem hier wel doorheen

Hij heeft het gister uitgemaakt, :frowning_face:
eerst vroeg hij: wil je mij alsjeblieft verlaten? ik zei nee. want ik hou van hem en ik wil hem niet kwijt. toen zei hij: je moet naar me luisteren. ik ben niet goed bezig. ik kan geen vriendin hebben want dan heb je alleen maar last van mijn problemen.
hij wil alleen zijn zegt hij, en hij zegt ik ben niet goed bezig met mijn studie en dat we samen geen toekomst kunnen hebben.
Hij wil graag goede vrienden blijven, maar we hebben nog steeds gevoelens voor elkaar. dus wat heeft het voor zin? :frowning_face:.
ik vind erg moeilijk ik zie het gewoon als relatie maar hij niet meer :frowning_face:.
hij zei: als het goed gaat wil ik je weer terug, maar ik moet eerst school goed doen.
:frowning_face: ik ben bang dat ik hem kwijt raak ik wil hem gewoon als vriendje.

ik weet niet meer wat ik kan doen, hij is zo koppig, hij denkt dat er niet veel aan te doen is, geen oplossing is…
Ik hoop dat het goed komt :frowning_face: maar ik ben bang ik hou zo veel van hem ik kan gewoon niet ophouden met van hem houden, en ik weet dat hij ook van mij houd.

Dit moet wel lukken hoor, als hij nog een keer begint met ik haal het niet zeg dat je hem er doorheen gaat slepen.
Zo is er toch ook geen toekomst voor hem? Samen sta je sterk.
Als hij het echt graag wilt (huisje boompje beestje) zeg dat dan tegen hem dat hij zijn best moet doen.
Of heeft hij al die tijd al zijn best gedaan maar een te hoog niveau en verkeerde opleidingen gekozen?
Als hij er echt voor wilt gaan, geef hem dan de mogelijkheid dat jij er voor gaat zorgen dat hij het haalt.
Laat hem zeggen wanneer hij iets af moet hebben of toetsen moet maken.
Laat hem er aan herinneren dat hij moet leren en als hij boos wordt zeg dan dat het alleen maar het beste voor hem is.
Blijf hem lastig vallen als hij het niet uit zijn eigen doet en laat hem denken aan de leuke tijden die er samen met jullie kunnen komen.
Als hij weer wat voldoendes haalt beloon hem dan met complimentjes en andere leuke dingen, misschien zijn lievelings-eten.
Succes

-EDIT-

Shit heeft hij het uitgemaakt :frowning_face: nee hij verpest zijn toekomst.
Jammer

Ach wat stom zeg! Sorry maar dat lijkt me heel vervelend voor jou.
Ik zou eigenlijk wel een beetje boos zijn als hij zegt dat hij je later misschien terug wil…

@ bunnyhop hij heeft denk ik idd de verkeerde opleiding gekozen denk ik want hij heeft gewoon geen zin om zoveel te lezen. (uni, rechtsgeleerdheid) maar ik weet het gewoon niet meer… ik woon ook niet zo dichtbij hem dus ik kan niet even langs gaan… en ik weet niet ik kan hem niet pushen… om zijn hw te doen. ik zeg alleen probeer je best te doen… maar ja hij is 22 maar ik denk dat hij hulp nodig heeft miss bij studie of psycholoog.
Ik ben ook boos. maar ik wil hem niet kwijt. dus liever goede vrienden dan nooit meer zien. of iets van hem horen.

Ik heb hem gister 2 uur aan de telefoon gehad, maar ik kon later niet meer normaal praten en moest steeds huilen. hij zei het is beter denk ik.
Hij zei dat er misschien een last van afvalt dat als hij geen vriendin meer zou hebben. ik denk juist van niet aan mij heeft hij steun. Hij zei later: ik weet ook niet zeker of dat helpt. maarja… hij praat verder nog wel normaal. Ik snap niet,waarom hij goede vrienden wilt zijn terwijl we gevoelens hebben voorelkaar. dan kan je net zo goed relatie behouden… volgensmij is hij verward… ik hoop dat hij mij terug wil dat hij spijt ineens krijgt… maar ik ben bang.