Mijn vader is alcoholist HELP ME!

Uhm heey,

Ik heb een vraag aan jullie en ik schaam me er dood voor.

Nou laat ik maar bij het begin beginnen,
Mijn vader is een alcoholist en nu hij geen werk meer heeft drinkt hij steeds meer,(Hij sollisiteerd wel zegt hij) en ik zit daar heel erg mee want ik zit nu in de 3e van het vmbo (ik ben 14) en omdat ik en mijn vader heel vaak ruzie maken omdat hij heel erg chagerijnig is reageert hij zijn woede op mij en mn moeder af. Hij slaat ons niet hoor. Maar mijn schoolwerk lijd er ook aan want ik maak me dan weer druk omdat hij zoveel drinkt en dan kan ik me weer niet concenteren.
Hij heeft ook al een stuk of 6x gezegt tegen mij dat hij zelfmoord wil plegen enzo. Dus dan zit ik op school er weer over te denken ‘Zou mijn vader nog wel leven?’ En ik wil dit jaar wil ik gewoon heel graag over.
Hij liegt ook tegen mijn moeder en mij dat hij niet veel heeft gedronken maar dan zijn er weer een paar flessen weg dus dan weten wij ook wel dat hij wel veel heeft gedronken.
Een paar vrienden van mij weten ook dat hij alcoholist is, maar ze weten niet dat hij tegen mij heeft gezegt dat hij zelfmoord wou plegen.
En k zit hier dus heel erg mee.
En moet hij naar een kliniek ofzo? Als het goed voor hem is wil ik hem graag helpen zodat ik ook de jeugt krijg die ik graag wil en hij een goede vader is.
Hij leeft heel ongezond want hij is ook verslaaft aan roken

En ik heb dus het iedee dat hij er over een jaar misschien wel niet meer is.

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen??

Moet hij naar een afkik-kliniek of moet ik het zo laten zoals het is??

Alvast bedankt xx

ik denk dat het heel belangrijk is als jullie hem hiermee helpen! Dus dan denk ik dat de afkick-kliniek de beste oplossing is. En als hij zelfmoord wilt plegen, misschien ook een psycholoog? In ieder geval heel veel sterkte!

Ik zou als eerste de vertrouwenspersoon op je school aanspreken. Die kan je helpen en ondersteunen, maar oplossingen aanbieden voor je vader. Het lijkt misschien eng, en misschien wil je dat liever niet. Maar dat is waar ze voor zijn, om je te helpen in moeilijke periode’s, en ze zullen het niet doorvertellen zonder dat jij dat wilt.

Wat erg?

Maar waarom is hij begonnen met drinken?

Ten eerste is het beter als je al het drank verstopt, want altijd zal hij er bij het minste of geringste naar reiken.

Ten tweede lijkt het me beter om dit met een maatschappelijk medewerkster te bespreken. Daarmee help je niet alleen je vader en je moeder, maar ook jezelf. Een maatschappelijk werkster kan je vader doorverwijzen naar een afkickkliniek en ook bij een psycholoog. Misschien kan die psycholoog erachter komen of er een diepliggende probleem is met je vader, en dat hij daarom snel naar de drank reikt. Ook kan de maatschappelijk werkster jou en je moeder helpen.

Je hoeft je niet te schamen hoor. :grinning:

Haay,
lotgenootje hier. Als je er met iemand over zou willen praten/mailen? Je kunt bij mij terecht!

Ahw, sterkte voor jou en je moeder, en toch ook wel voor je vader.

Idd een vertrouwerspersoon van school, of eventueel je eigen huisarts? Die kan je daar volgens mij ook mee helpen, en hij heeft net zoals de vertrouwenspersoon een geheimhoudingsplicht.

Ik denk idd dat een afkick-kliniek en een psycholoog de beste oplossing is.

Succes!

Heftig! Ik zou er met iemand over gaan praten een vertrouwsingspersoon op school bijvoorbeeld en ik denk dat het wel het beste is dat je vader naar een kliniek gaat. Dat is het beste voor hem.

Bedankt allemaal!

Maar dan heb ik nog 1 vraagje naar wie moet ik gaan om het probleem van mn vader dat te vertellen en hoe komt hij dan uit bij een afkik kliniek?

Ik heb dit ook gehad met de (ex)vriend van mijn moeder,

Je kunt een alcoholist niet wijsmaken dat hij hulp nodig is.
Zij zien niet dat er uberhaupt een probleem is.
Dwingen voor hulp heeft dus geen zin, Want de meeste alcoholisten zullen dan zeggen, “Maar er is toch geen probleem?”

Het liegen hoort er ook bij. Ik geloof dat je niet veel meer kan doen dan er met iemand over te praten.

Je kunt het best met je moeder hier over praten, Dan kunnen jij en je moeder samen naar een oplossing zoeken.

@Kajihana Ja, ik durf het eigenlijk ook niet tegen mn moeder te zeggen, want ik ben bang dat zij niets wil doen of dat ze me voor gek verklaart ofzo. ja k weet ook niet maar k durf dat denk ik niet.
tegen een vertrouwings persoon durf ik het denk ik wel.

Heel simpel. Je zoekt hulp en die nemen het vanaf dan voor jou over. Je maakt je nu zorgen om dingen waar je op jouw leeftijd niet mee kan dealen.

Bel de huisarts en die kan je verder helpen.

Oke bedankt!
Kan je ook naar de schoolarts gaan? dat die iets doet ofzo?

Je moet samen met je moeder hulp zoeken voor je vader.
En als ik jou was zal ik met een vertrouwingspersoon op school praten over je angsten dat hij zelfmoord pleegt, te veel drinkt etc.
Heel veel succes en sterkte!

Bedankt!

Hebben nog meer mensen tips? wat ik moet doen?
zijn echt welkom

Iemand? k wil echt hulp.

Hier ook een lotgenoot… Zelfde verhaal, geen werk meer etc. Ik zou trouwens geen drank gaan verstoppen, daar kunnen serieus nog meer problemen uit komen, zoals stiekem drinken, ruzie of wat dan ook.

Je kan je vader ook gedwongen laten opnemen, ik weet niet hoe dit precies werkt. Maar ik weet wel dat je een handtekening nodig hebt van de burgemeester… Er is ook een site, daar kan je anoniem chatten, en dan kan je vragen stellen over dit soort dingen.

En praat asjeblieft met je moeder, misschien laat ze het niet merken, maar ik weet zeker dat ze het verschrikkelijk vindt. :wink:

Heel veel sterkte meid. :sob::muscle:

Wij hebben het wel een tijd geleden verstopt maar dan loopt hij ff naar de winkel en koopt hij daar weer drank dus dat heeft idd geen zin.

en weet jij een site ofzo waar je dat anoniem kan doen?

Jij ook suc6 :sob::muscle:

@Merel

Ik zal even voor je kijken of ik het nog kan vinden :wink:

Oke, bedankt!
ik ben ook aan t zoeken XD

http://www.alcoholinfo.nl/
http://www.internethulpverlening.nl/jongeren/ dit is vragen stellen aan een maatschappelijk werker, weet niet of dit anoniem is.
http://www.hulpmix.nl/ Dit is wel anoniem :wink:

Hoop dat je er wat aan hebt :slightly_smiling_face: