Mijn vader chanteert me.

ik heb even een nieuwe account gemaakt voor dit topic.

mijn vader is altijd al een controlfreak geweest. hij wil altijd de baas zijn, over ons( zijn kinderen) maar ook over mn moeder enzo.
nouja, in iedergeval… hij wil dat wij naar de kerk gaan. ik , mn broer en mn broertje. ik ben altijd al naar de kerk geweest, maar nu ben ik wat ouder (ben 15) en heb dr nu niet meer zo veel zin in. altijd hetzelfde verhaal, en ik heb nooit zin om zondag zo vroeg uit mn bed te gaan omdat ik zaterdag best laat naar bed ga.
dus meestal ga ik niet. nou, dan krijg ik altijd een dikke preek van mn vader . en normaal pakt hij mijn laptop altijd af. en dan zegt hij van: als je de volgende keer weer naar de kerk gaat, dan mag je je laptop weer terug. ik heb nu gewoon tegen hem gezegd dat mijn laptop bij de dixons is en dat ik 'm niet kan geven ( hij gelooft dat gewoon ) . dus dan kan die geen laptop aan mij vragen. maar nu zei die vandaag: als je niet naar de kerk gaat pak ik ook andere dingen van je af. dus dan gaat die gewoon naar mijn kamer toe, en pakt hij bijvoorbeeld mijn gitaar, make-up, sieraden enz. en dat wil ik gewoon niet! hij moet dr gewoon vanaf blijven.
maar hij vindt dat ik naar hem moet luisteren, en dat ik naar de kerk moet gaan. hij wil gewoon altijd de baas zijn.
en ik ben best secuur(?) dus bijvoorbeeld ik wil altijd mijn spullen bij me hebben en liever niks kwijt hebben enz.
en het zou me niets verbazen als hij op een gegeven moment mijn kleding wil afpakken/ mn schoolboeken.
ik vind dit gewoon kut, het is hier net een gevangenis. mijn laptop moet ik ook heel erg mee oppassen, als hij bijvoorbeeld naar boven komt 'kan ik 'm het beste verstoppen.
en mijn vader doet dit trouwens ook bij mijn broertje/broer, maar ik ben een stuk eigenwijzer.
mijn broertje heeft geen moeite met naar de kerk gaan, en mijn broer wel. maar hij gaat wel, omdat hij anders de hele week niet achter de pc mag en hij is een beetje verslaafd zegmaar…
mn moeder doet er trouwens niks aan, ze is een beetje het slaafje van mn vader.
en dit is trouwens maar een deel van de problemen met hem, heb ook gesprek met jeugdzorg gehad enzo maar dat is weer van andere redenen.
dit is gewoon de reden waar ik op dit moment mee zit en niet weet wat ik moet doen. heeft iemand tips ofzo?
oh trouwens, ik ging eerder altijd nepziek doen op zondag zodat ik er niet heen hoefde te gaan, maar daar trapt die ook niet in.
en uh, hij chanteert met meer dingen trouwens. niet alleen kerk, maar ook als ik niet aardig tegen hem doe, als ik niet naar hem luister enz. enz.

X

naaah vet gemeen
als jij niet naar de kerk wil hoef je ook niet te gaan vind ik

geld sparen, en zo snel mogelijk het huis uit.

misschien kun je een keer met hem praten. Uitleggen dat je oud genoeg bent om zelf te beslissen of je naar de kerk wilt gaan of niet.

Ik ken de situatie, een vriendin van mij heeft het ook, maar die heeft net zo lang vol gehouden tot haar vader het op gaf (met wel heeeeel veel ruzie, dus ik raad het niet aan).

En probeer anders eerst een compromis te sluiten, dat je bijvoorbeeld 1 x in de maand wel mee gaat naar de kerk.

heel vervelend voor je!
kan je niet samen met je broer met je vader proberen te praten ofzo?
Of aan hem vragen of je s’avonds naar de kerk mag omdat je een hekel hebt om s’ochtends je bed uit te gaan?
Heb je hem ook al verteld dat je het naar vind dat hij je chanteert?

luistert hij niet naar,
hij vindt gewoon dat ik elke week naar de kerk moet.

hongerstaking?

misschien kun je met je moeder praten? En dat zij dan met je vader gaat praten?

anders weet ik het ook niet :frowning_face:

hmm nou, ik ga gewoon liever helemaal niet naar de kerk weetje.
ja ik heb het hem wel eens gezegd: het enige wat hij daarop te zeggen heeft is: Maar ik ben je vader, dus je moet naar mij luisteren . dat staat ook in de bijbel want blablablabla.

probeer hem uit te leggen dat zo het geloof voor jou meer een verplichting is
en dat je het daarom niet meer leuk vind. (Of is dat laatste niet zo?)

oh, daar heb ik zo’n hekel aan. Mensen die de bijbel als argument gebruiken, maar dan op zo’n manier dat ze het totaal verkeerd uitleggen.

mn moeder wil ook dat ik liever ga. maar ze is daar niet zo streng in, dat is ze nooit. maar hij is de baas over haar en mn moeder zegt altijd als excuus: ja maar je vader is autistisch… (is die ook)

Tja ik vind het zelf niet erg om naar de kerk te gaan :stuck_out_tongue: Maar als je het zo erg niet wilt… Helpt het ook niet als je tegen je vader zegt dat hij je niet kan dwingen om te geloven? Ik moet zeggen dat ik verder ook niks zou weten, want geloof heb je alles al geprobeerd…

oeps, dat maakt het nog lastiger… sorry dan weet ik het ook niet. Volhouden en wachten tot je 18 bent i guess

succes iig

Probeer eens met hem te praten over een gulle middenweg?
Je ouders voeden je op en ze zijn er altijd voor je, in die zin vind ik dat je best wat terug kan doen.
Als je vader er blij mee is als je naar de kerk gaat, vind ik dat je dat ook wel eens mag doen.
niet iedere week, maar om de week ofzo

nee praten ofzo helpt ook niet.
want hij houdt zich altijd aan: als je nog bij ons woont moet je je volgens onze regels houden.
ik zie wel wat ik doe, ik ga gewoon wat dingen verstoppen volgende week zondag.

nouja kijk, ik heb dus ook nog andere problemen met hem zegmaar. en daaruit kun je heel goed zien dat hij me niet goed opvoed.

Je moet gewoon niet gaan en hem je spullen af laten pakken. Dan ziet hij vanzelf wel dat dat niet helpt. (Je moet dan net doen of je daar niets om geeft) en dan houd het denk ik vanzelf op.

Ik denk dat je dit wel kan proberen …
Dit heeft denk ik meer effect dan dat je telkens alles moet verstoppen waar hij waarsch. toch ook weer boos om word…
maar wij hebben makkelijk praten

Jep, dat heb ik altijd zo gedaan.
Maar wat nou als hij kleren/schoolboeken afpakt?..
Doet die zo…